Долучаємось до здоров’язбережувальної технології «Навчання в русі»
9 лютого 2017 року лабораторією з проблем здоров’яспрямованої діяльності в закладах освіти КЗ Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти був проведений обласний науково-методичний семінар «Впровадження дослідно-експериментальної роботи за темою «Здоров’язбережувальна технологія «Навчання в русі» в систему оздоровчо-виховної роботи загальноосвітніх навчальних закладів».
Організаторами семінару, окрім КЗ СОІППО, виступила Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти» Міністерства освіти і науки України, а серед його учасників були науковці вишів України.
Проблема, піднята на семінарі, є надзвичайно актуальною. Погіршення стану здоров’я дітей та молоді, особливо на етапі навчання в початковій школі (першочергово у першокласників та учнів 10-12 років), потребує пошуку нових ефективних технологій, форм і методів навчання. Одним із дієвих підходів до вирішення проблеми є виконання Указу Президента України № 42 від 09.02.2016 про Національну стратегію з оздоровчої рухової активності в Україні до 2025 року «Рухова активність – здоровий спосіб життя – здорова нація», як суттєво необхідного заходу, стимулюючого пошук найбільш ефективних форм, засобів та методів розширення рухової активності, що забезпечує один із найважливіших факторів здорової життєдіяльності дітей.
Коло освітян Сумщини, на кого спрямований семінар – спеціалісти органів управління освітою, які координують діяльність навчальних закладів з проблем здоров’я, представники базових загальноосвітніх навчальних закладів Сумського району – учасників дослідно-експериментальної роботи за темою «Здоров’язбережувальна технологія «Навчання в русі», а також представники навчальних закладів, які працюють в мережі Шкіл сприяння здоров’ю.
Участь у семінарі взяли: Олена Іванівна Попова, директор Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації; Сергій Михайлович Грицай, проректор з наукової роботи КЗ СОІППО; гості з Києва – Олександра Дмитрівна Дубогай, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри фізичного виховання та здоров’я факультету фізичного виховання і спорту Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, автор та науковий керівник дослідно-експериментальної роботи за темою «Здоров’язбережувальна технологія «Навчання в русі» та Ірина Петрівна Почечуєва, директор Київської гімназії № 287, відповідальний виконавець впровадження технології; Ольга Олександрівна Єжова, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри фізичної реабілітації та спортивної медицини Сумського державного університету.
Питання, підняті на семінари, цікаві для шкіл, які опікуються здоров’ям усіх учасників навчально-виховного процесу. Безумовно, вони стосуються кожного навчального закладу, адже у більшій чи меншій мірі у них ведеться робота з формування здорового способу життя в учнів. Проте, спеціальні проекти здоров’язбереження впроваджуються щонайбільше у третині загальноосвітніх навчальних закладів Сумської області, як зауважила у своєму виступі Валентина Миколаївна Успенська, керівник лабораторії з проблем здоров’яспрямованої діяльності в закладах освіти КЗ СОІППО, доцент кафедри дошкільної та шкільної освіти, кандидат педагогічних наук, регіональний керівник та координатор здоров’язбережувальних проектів. Діяльність, на яку не виділено час, місце і зміст, є тільки задекларованою.
Ольга Олександрівна Єжова, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри фізичної реабілітації та спортивної медицини Сумського державного університет, у своїй доповіді розкрила критерії та методику визначення рівнів здоров’яспрямованої діяльності Шкіл здоров’я.
Головна увага семінару була приділена сутності діяльності загальноосвітніх навчальних закладів з впровадження здоров’язбережувальної технології «Навчання в русі». Теоретико-прикладні підходи до формування здоров’язбережувальної культури «Учитель-учень» у системі роботи загальноосвітнього навчального закладу розкрила у своєму виступі Олександра Дмитрівна Дубогай, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри фізичного виховання та здоров’я факультету фізичного виховання і спорту Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Практичну сутність діяльності за технологією «Навчання в русі» презентувала директор Київської гімназії № 287 Ірина Петрівна Почечуєва. У цьому закладі понад 20 років впроваджується ця технологія. За цей час відпрацьовані методики, і доведено, що рухова активність молодших школярів якісно позначається на їх здоров’ї.
Проведення дослідно-експериментальної роботи за темою «Здоров’язбережувальна технологія «Навчання у русі» в системі оздоровчо-виховної роботи загальноосвітніх навчальних закладів» на 2016–2020 роки визначено наказом Міністерства освіти і науки України від 2 листопада 2016 року за № 1312. Базою є загальноосвітні навчальні заклади 7 регіонів України, у тому числі Сумської області. У нашій області це 6 загальноосвітніх навчальних закладів Сумського району, які є пілотними. Впровадження технології передбачено у початкових класах. Долучитись до технології, опанувати нею може будь-який загальноосвітній навчальний заклад, у якому будуть створені відповідні організаційно-педагогічні умови.
Проект обласної програми з впровадження етапів дослідно-експериментальної роботи за темою «Здоров’язбережувальна технологія «Навчання в русі» презентував на семінарі її регіональний координатор Денис Вікторович Деменков, старший викладач кафедри дошкільної та шкільної освіти, методист фізичної культури КЗ СОІППО.
125 освітян Сумщини взяли участь в обласному науково-методичному семінарі. Сподіваємось, що впевнений початок дослідно-експериментальної роботи продовжиться в активних щоденних діях управлінців, педагогів, батьків. Чільне місце рухової активності в методиці навчальних занять, насамперед в початковій школі, може стати в нашій області одним із ефективних засобів покращення стану фізичного здоров’я учнів.
Мультимедійні презентації семінару