Моніторингове дослідження стану створення безпечного освітнього середовища в закладах освіти в умовах воєнного стану

Під час дії в Україні правового режиму воєнного стану, створення безпечних умов для учасників освітнього процесу – одне з першочергових завдань місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. Сумська область одна з перших зазнала агресії з боку росії і сьогодні перебуває під постійним обстрілом, тому  усі зусилля управлінців повинні бути спрямовані на створення освітнього середовища, здорового, безпечного, захищеного фізично та психологічно. З початку повномасштабного вторгнення, на території області агресором зруйновано або частково пошкоджено заклади загальної середньої освіти і перебувати, а тим більше навчатися в очному режимі, є вкрай небезпечним.

На сьогодні, у першу чергу, більш актуальними стають питання безпечного простору та освітнього середовища для перебування учнів і працівників. Тому, головне питання, яке турбує сьогодні і батьків, і вчителів – як забезпечити якісну освіту в умовах війни.

Відповідно до наказу Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації від 12.09.2022 № 102-ОД «Про проведення регіональних моніторингових досліджень у 2022-2023 навчальному році», навчально-методичним  відділом моніторингу якості освіти та зовнішнього незалежного оцінювання Сумського ОІППО було проведено моніторингове дослідження стану створення безпечного освітнього середовища в умовах воєнного стану в закладах освіти.

Головні завдання зазначеного вище дослідження полягали у вивченні:

  • стану створення безпечних умов у закладах освіти, забезпечення їх укриттями цивільного захисту населення;
  • рівня психосоціального комфорту учнів та педагогічних працівників в освітніх закладах;
  • рівень формування навичок безпечної поведінки та психоемоційної підтримки учасників освітнього процесу;
  • стану пожежної безпеки та санітарно-гігієнічних умов в освітніх закладах громади (зокрема, в укриттях цивільного захисту);
  • функціонування пропускного режиму  у  закладах загальної середньої освіти територіальної громади;
  • організації безбар’єрності шкільних споруд громади;
  • наявності безпечних маршрутів до освітніх закладів.

Опитування проводилося серед адміністрацій закладів загальної середньої освіти, педагогічних працівників, учнів 9-11-х класів та їхніх батьків.

Моніторинг був проведений  у  чотирнадцяти закладах загальної середньої освіти Сумської області. У дослідженні узяли участь 1224 респондентів. Окрім одного заступника директора з кожного закладу освіти,  на питання анкет відповіли 154 учителів, 386 учнів 9-11-х класів та 684 батьків.

У ході дослідження респондентам пропонувався ряд запитань, відповіді на які дали змогу оцінити рівень безпеки в закладі загальної середньої освіти, де вони працюють та навчаються.

У результаті аналізу отриманої інформації зроблено наступні висновки:

  1. Керівникам закладів, у переважній більшості, вдалося створити безпечні умови освітнього процесу, разом із тим, дане питання потребує доопрацювань. Зокрема, не повною мірою реалізовано заходи щодо неухильного та вичерпного виконання вимог чинного законодавства у сфері цивільного захисту – захисні споруди потребують удосконалення, зокрема облаштування системами водопроводу та каналізації.
  2. Майже у половини закладів загальної середньої освіти (44,8 %), які брали участь в опитуванні, відсутній доступ до мережі інтернет в укриттях, що ускладнює проведення навчальних занять під час повітряної тривоги.
  3. Захисні споруди укомплектовані засобами надання первинної медичної допомоги відповідно до переліку укомплектування запасів медичного майна в укриттях.
  4. Заклади освіти мають низький рівень протипожежної безпеки. Шкільні приміщення не обладнано належним чином засобами автоматичної пожежної сигналізації, стаціонарними автоматичними установками пожежогасіння. Основними засобами гасіння у закладах освіти є вогнегасники, ємності з піском та пожежні стенди зі щитом і спеціальним інвентарем.
  5. Керівництво закладів загальної середньої освіти та учителі регулярно інформують учнів щодо правил техніки безпеки під час занять, правил поведінки щодо надзвичайних ситуацій із залученням спеціальних служб.
  6. Адміністраціям закладів загальної середньої освіти громади вдалося організувати безпечне освітнє середовище. Постійно проводиться перевірка евакуаційних виходів, коридорів, тамбурів, східців; розроблено план евакуації, в якому чітко розподілено обов’язки персоналу на випадок виникнення пожежі; проводяться практичні заняття з відпрацюванням планів евакуації в надзвичайних ситуаціях, зокрема, під час оголошення повітряної тривоги.
  7. У майже половини закладів загальної середньої освіти (46,3 %) наявні огороджувальні паркани навколо закладу, охорону приміщень здійснюють штатні працівники.
  8. У закладі освіти систематично проводяться навчання учнів з питань мінної безпеки, учні знають, як поводитися з підозрілими, незнайомими для них предметами.
  9. Переважна більшість учителів (73,4 %) зазначили, що вони почуваються у безпеці, організовуючи освітній процес. Разом із тим, тільки 40,9 % учнів почуваються абсолютно захищеними, перебуваючи у закладі освіти під час навчання; незначна кількість батьків (24,1 %) задоволені створеними у закладах освіти умовами навчання дітей.
  10. На думку більшості опитаних батьків (71,1 %), під час повномасштабної війни безпечних місць для навчання дітей на території України немає. Але, якщо порівнювати дистанційну та змішану форми навчання, то безпечнішим для дітей, на думку батьків, є перебування дитини вдома (15,4 %).
  11. Адміністрацією не всіх закладів загальної середньої освіти (65,9 %), охоплених дослідженням, проводилася роз’яснювально-демонстраційна робота з батьками щодо наявності та стану укриття цивільного захисту.
  12. У переважної більшості батьків (76,6 %) адміністрація закладу освіти, у якому навчається дитина, наголошувала на необхідності формування «рюкзака безпеки» учня; 18,3 % батьків зазначили, що їх нічого не прохали зробити по даному питанню; 5,1 % респондентів вперше чують про таке поняття.
  13. У закладах освіти, охоплених вивченням, сприяють швидкій адаптації учнів з числа внутрішньо переміщених осіб; розроблено чіткі правила щодо попередження й реагування на прояви насильства; учні систематично проходять тренінги з розвитку соціальних навиків попередження й конструктивного розв’язання конфліктів.
  14. Для 14,8 % опитаних батьків, не дивлячись на сучасний розвиток подій та на те, що система освіти функціонує в умовах воєнного стану, найбільш значущим при відвідуванні закладу загальної середньої освіти їхньою дитиною пріоритетом залишаються отримані у закладі освіти знання, якісний, цікавий освітній процес та практичні навики, наближені до життя.

Блогът Click here очаквайте скоро..

Full premium Here download theme for CMS

Bookmaker Bet365.gr The best odds.

Офіційні посилання

presidentmonualogo ХРЦОЯОбаннер прозоро new

Додаткові посилання

DSJO logo

BPD 205

Група на Facebook

Facebook

Офіційні посилання

sumyodasoradaDepartmentIMZO