40 ІГОР З ДІТЬМИ У ТЕМРЯВІ
Унаслідок російських обстрілів критичної інфраструктури в Україні може зникнути світло на деякий час. До темряви особливо чутливі діти – вони можуть втратити відчуття безпеки й отримати травматизацію. Аби недопустити цього, з дітьми варто пограти в ігри.
Страх темряви – це, з одного боку, віковий страх у дітей. З іншого – один із наслідків хронічного стресу та травматизації.
Непідготовленість до відсутності електроенергії здатна спричинити паніку у дітей. Діти звикли користуватися різними гаджетами та ресурсами енергетики. Коли вони неочікувано опиняються без звичних речей, наприклад, у темряві або без доступу до інтернету, то можуть відчувати більшу тривогу, смуток або страх. У більшості дітей присутній страх темряви. І під час відключень світла він може виявлятися більш сильно.
Відсутність електроенергії можна використати с користю для психологічного здоров'я та зближення з родиною. Ігри вважаються простим і ефективним способом трансформувати напругу в дитини. Для того, щоб підтримати дитину, щоб не допустити загострення її стану – психологиня Світлана Ройз, разом з ЮНІСЕФ, запропонувала ігри:
Ідеї ігор у темряві для дітей різного віку
Аудіальні ігри та ігри зі словами
- Співати хором.
- Грати на музичних інструментах.
- Грати на уявних музичних інструментах. Видавати звуки, наче стукаємо в литаври, б’ємо в барабани, граємо на скрипці.
- «Тарабарська мова». Говорити один з одним «тарабарською мовою», тобто вигаданою, намагаючись за інтонацією вгадати, про що говорить кожен.
- Разом промовляти скоромовки.
- Грати в «білі вихваляйки». Як-от, кричати: «А я…!!!» і розповідати про те, що насправді вміємо та що вдалося.
- «Alias». Вгадувати слово за описом. Однак важливо не називати саме слово.
- Розповідати історії на задану тему.
- Розповідати щось, аби вкластися в одну хвилину.
- «Голоси тварин». Хтось видає звук – інші вгадують. Хто вгадав перший, стає ведучим.
- Гра в слова. Наступний гравець називає слово на останню букву слова попереднього гравця.
- «На щастя, на жаль». Хтось вигадує ситуацію, а гравці по черзі пропонують продовження, починаючи зі слів «на жаль», а наступний гравець – «на щастя».
- «Спотворений телефон». Пошепки передавати слово один одному. Наприкінці дізнаємося, що почув останній гравець.
- «Казка». Скласти казку, коли кожен говорить по реченню.
- «Навспак». Говорити слова навпаки, не записуючи їх. Наприклад, «чайник» – «кинйач», «стіна» – «анітс».
- «Я загадав». Розказати про загадане слово, не називаючи його. Наприклад, «Я загадав — білий, холодний, скрипить під ногами, тане…».
- Загадати предмет. Усі інші мають його вгадати, ставлячи запитання, на які ведучий може відповісти лише «так» чи «ні».
- Рима. Назвати чотири (або два) випадкових слова, до яких треба віднайти риму або вигадати вірш на 4 рядки.
- «Буква». Назвати слова тільки на задану букву. Варіант для дорослих: назвати слова на загадану букву, які можна покласти в трилітрову банку.
- Шукаємо схожість. Назвати два випадкових слова, а інші мають відгадати, чим вони можуть бути схожі.
- «Чарівна мова». Для дітей, які вчаться розбирати слова на склади, можна говорити слова, додаючи додатковий склад «жи», «ма», чи «хрю».
- «Дурниці». Вигадувати початок речення, до якого потрібно придумати абсолютно «пришелепкувате» й нереальне продовження.
- Знайти асоціації. Один гравець називає слово, наступний – свою асоціацію до цього слова. Дітям можна пояснити так: «Перше, що спадає на думку, коли чуєш це слово».
- «Це слово вміє…». Описати слово його «вміннями».
- «Слово, якого немає». Вигадувати слова, яких не існує та що вони могли б означати мовою іншопланетян.
Тілесні ігри
Важливо торкатися до дитини, тільки попереджуючи її та коли отримаєте дозвіл. Пам’ятайте, що в темряві відчуття доторків буде сприйматися посилено.
Для контакту із тілом можуть бути потрібні пледи, щоби накритися і відчувати більшу безпеку, льодяники, які можна розсмоктувати, щоби відчувати смак, жувальні гумки, вода, а також іграшки, які можна стискати в руках,
«поп-іти».
- «Азбука Морзе». Передавати прості слова доторками. Однак заздалегідь треба вивчити кілька літер.
- «Круг любові». Взятися за руки, гравці мають обережно стиснути долоню тому, хто сидить за ними за годинниковою стрілкою.
- «Чарівні доторки». Уявити, що тіло — це музичний інструмент. І кожна частина тіла виконує певний звук. Тоді торкатися до дитини долонею, щоби вона співала, мугикала, кукурікала тощо.
- Відбивати ритм разом. Це може бути знайома пісня, також можна створювати загальний ритм (наприклад, дощу), пропонувати стукати ритм зубами, клацати язиком, відбивати долонею, ногами абощо.
- Обіймати один одного та цілувати різними обіймами та поцілунками (для батьків та дітей).
- Танцювати під уявну мелодію чи під спів пісень.
- Передавати предмет у колі, коли в гравців заплющені очі. Тоді – торкатися його і вгадувати, що це, чи пропонувати, як його можна використовувати.
- «Доторки – незнайомці». Торкатися долонь ведучого тільки приємними доторками, щоби ведучий вгадав, хто торкається.
- Уявити, що потрапив на нову планету, на якій немає звичного світла. А потім – уявити, як на ній можна адаптуватися.
- Зробити собі хатинку із подушок і ковдр.
- Якщо простір знайомий та безпечний, грати в «бабу куцю». Тоді ведучий має зловити гравців, які плескають у долоні.
Якщо є ліхтарик
- Грати в тіньовий театр руками. Створювати руками різні фігурки.
- Грати в тіньовий театр, використовуючи іграшки. Треба підсвічувати їх, аби була тінь.
- Зробити проєктор зі стаканчика та плівки.
- Дивитися крізь друшляк на «зірки».
Детально ознайомитися з іграми у темряві можна за посиланням: https://www.unicef.org/ukraine/stories/games-in-the-dark .
Інформацію як зробити тіньовий театр, тіні на стіні, веселі картинки тощо можна за посиланням: https://jak.koshachek.com/articles/igri-v-temrjavi.html