Моніторингове дослідження стану організації підготовки випускників 11-х класів до вступних випробувань під час воєнного стану
Підготовка до вступних випробувань для кожного випускника закладу загальної середньої освіти є важливим етапом, що має розпочинатися з пропедевтичної підготовки в класах середньої школи і закінчуватися в старших класах школи, де кожен учень цілеспрямовано готується до тестування, обираючи певний перелік предметів.
Механізмом здійснення об’єктивного оцінювання якості підготовки випускників закладів загальної середньої освіти є зовнішні оцінювання, які одночасно дозволяють удосконалити систему відбору абітурієнтів до закладів фахової передвищої та вищої освіти. У зв’язку з введенням воєнного стану в країні, підготовка учнів 11-х класів до зовнішніх оцінювань є фактично підготовкою до вступних випробувань, що висуває додаткові вимоги до підвищення ефективності роботи закладів загальної середньої освіти в цьому напрямі.
Зважаючи на актуальність зазначеної вище теми, навчально-методичним відділом моніторингу якості освіти та зовнішнього незалежного оцінювання Сумського ОІППО у період із 10.10.2022 до 31.10.2022 було проведено моніторингове дослідження стану організації підготовки випускників 11-х класів до вступних випробувань під час воєнного стану Недригайлівської селищної та Конотопської міської територіальних громад. У моніторингу взяло участь 511 респондентів (4 % заступників директорів, 30 % учителів, 66 % учнів 11-х класів).
За результатами дослідження були зроблені наступні висновки:
- У всіх досліджених закладах загальної середньої освіти територіальних громад проводиться організована робота з підготовки випускників до складання державної підсумкової атестації та зовнішнього незалежного оцінювання.
- Усі заступники директорів зазначили, що 100 % вчителів закладів загальної середньої освіти, які взяли участь у дослідженні, у повній мірі ознайомлені зі змінами та особливостями проведення зовнішніх оцінювань 2023 року.
- Більшість заступників директорів (75 %) вважають, що військові дії на території України майже не вплинули на ставлення випускників до майбутніх вступних випробувань.
- Основними факторами, що впливають на ступінь готовності учнів до вступних випробувань, заступники директорів вважають наявність у випускників мотивації, організовану роботу вчителів-предметників та необхідних знань.
- Вважають свою роботу запорукою успішного складання учнями вступних випробувань 37 % опитаних учителів.
- Зазначили, що на готовність учнів до вступних випробувань впливає політична і економічна ситуація в Україні, 12 % учителів.
- Опитані педагогічні працівники вважають, що найбільша увага в закладі загальної середньої освіти має приділятись проведенню регулярного систематичного повторення, роботі учнів над тестовими завданнями, розвитку самоосвітньої компетентності учнів, проведенню інформаційно-роз’яснювальної роботи з учнями та їхніми батьками.
- Серед методичних заходів, спрямованих на підвищення результативності складання вступних випробувань, заступники директорів назвали інформаційно-роз’яснювальну, профорієнтаційну роботу, виконання тренувальних та тестових вправ.
- У всіх міських закладах, що взяли участь у дослідженні, надаються години варіативної складової навчальних планів для проведення курсів за вибором та підготовки випускників до вступу із окремих предметів тестування. У сільських закладах загальної середньої освіти години для такої підготовки не надаються.
- Усі заступники директорів звертаються до місцевих органів управління освітою та до Центрів професійного розвитку педагогічних працівників з питань підготовки учнів до зовнішніх оцінювань та вступних випробувань.
- Переважна більшість заступників директорів (96 %) користуються рекомендаціями та настановами методистів Сумського ОІППО щодо підготовки учнів до вступних випробувань.
- Найважливішими умовами для успішного складання учнями зовнішніх оцінювань, на думку учителів, є самопідготовка (76 %), сумлінне виконання домашніх завдань (70 %), відвідування предметних факультативів, курсів за вибором та гуртків (28 %), заняття учнів із репетитором (22 %) та відвідування підготовчих онлайн-курсів у закладах вищої освіти (20 %).
- Опитані учителі (36 %) систематично проводять індивідуальні заняття з невстигаючими учнями; групові консультації – 20 % учителів-предметників.
- Готовність учнів до вступних випробувань учителі закладів загальної середньої освіти оцінюють переважно середнім та достатнім рівнями.
- У процесі підготовки учнів до вступних випробувань у чверті опитаних учителів не виникає жодних перешкод; 17 % респондентів відчувають байдуже ставлення до результативності складання зовнішніх оцінювань з боку випускників та їхніх батьків.
- Планують складати зовнішнє оцінювання з метою вступу до закладів вищої та фахової передвищої освіти 91 % опитаних учнів 11-х класів.
- Вибір закладу вищої освіти та спеціальності з орієнтацією на потреби вітчизняного ринку праці здійснюють лише 10 % випускників.
- Близько половини (59 %) учнів зазначили, що воєнний стан на території України суттєво не вплинув на їхній майбутній вибір закладу освіти та спеціальності для подальшого навчання
- Третині учнів необхідна додаткова підготовка з предметів, які традиційно винесені для проходження зовнішніх випробувань; 35 % випускників вважають себе добре підготовленими лише з окремих дисциплін.
- Із метою вдосконалення власної предметної підготовки, учні-респонденти опрацьовують інформацію з Інтернет-джерел (57 %), збірників тестових завдань (50 %), конспектів уроків (29 %), шкільних підручників (22 %), довідників (10 %).
- Із метою отримання інформації щодо зовнішніх оцінювань та вступних випробувань, 57 % учнів регулярно відвідують офіційні сайти Українського центру оцінювання, 30 % – Харківського регіонального центру оцінювання якості освіти.
- Учні зазначили, що отримати бажаний результат тестування їм можуть завадити, насамперед, недостатній рівень підготовки з навчальних предметів (50 %), несприятлива військово-політична ситуація в Україні (40 %), брак часу на підготовку до вступу (45 %).
- За даними самооцінки, рівень своєї підготовки до вступних випробувань з більшості предметів учні оцінили середнім та достатніми рівнями. Серед предметів, що обов’язково складаються на зовнішніх оцінюваннях, достатнім рівнем учні оцінили свої знання лише з української мови.
- Для покращення власної підготовки до зовнішніх оцінювань учні потребують більше знань з певних предметів (73 %), роз’яснень особливостей вступної кампанії 2023 року в Україні (32 %), інформації про корисні джерела самопідготовки (26 %) та бюджетні програми навчання для українських студентів за кордоном (16 %).
- Значна кількість (39 %) учнів, які взяли участь у дослідженні, повідомили, що готуються до вступу до закладів вищої та фахової передвищої освіти 45 % самостійно, з репетиторами – 20 %. Організованого повторення на уроках вистачає 24 % респондентів.
- Попри складність військово-політичної та економічної ситуації в Україні, переважна більшість учнів (96 %) не відмовилися від планів свого подальшого навчання в закладах вищої освіти.