Профілактика правопорушень серед неповнолітніх як однин із основних напрямів у боротьбі зі злочинністю неповнолітніх
Формування людини, як відомо, починається з дитинства. У молоді роки закладається основа не тільки відповідних знань, але й норм поведінки, звичок, потреб особи. Виховання молодого покоління – це виховання майбутнього кожної держави, і майбутнє залежить не тільки від рівня професійної підготовки покоління, але й від його моральних якостей.
Нестача спілкування, емоційна незадоволеність, що діти нерідко відчувають у власних родинах, потреба у належності до референтної (соціальної) групи, можуть бути частково компенсовані доброзичливим ставленням учителів і працівників органів юстиції, внутрішніх справ, під час проведення правового виховання дітей.
На сьогоднішній день надзвичайно гострою є проблема зростання злочинності серед дітей підліткового віку.
Правопорушення, здійснені неповнолітніми, – це небезпечне соціальне явище, оскільки, по-перше, негативно впливають на формування особистості; по-друге, завдають значної шкоди суспільству через втрату трудових ресурсів (лише третина покараних повертаються до повноцінного суспільного життя); по-третє, відіграють значну роль у формуванні рецидивної злочинності (дві третини рецидивістів розпочинають свій злочинний шлях ще неповнолітніми).
Одним із найефективніших заходів протидії злочинності є профілактична діяльність.
Звертаємо увагу, що під час розробки профілактичних заходів слід ураховувати всі фактори, що сприяють потраплянню неповнолітніх в групу ризику, зокрема, такі як: булінг у закладах загальної середньої освіти; вживання алкоголю та наркотиків, аморальна поведінка батьків; жорстоке поводження батьків зі своїми дітьми; активні дії дорослих щодо залучень неповнолітніх до злочинної діяльності; втягнення дорослими неповнолітніх в заняття проституцією; відставання в психічному розвитку дитини, що часто сприяє великому впливу на неї злочинців; наявність членів родини, що страждають на психічні захворювання.
З метою запобігання правопорушень серед неповнолітніх у закладах загальної середньої освіти, Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти рекомендує проводити: профілактичні бесіди з батьками щодо підвищення їхньої відповідальності за неналежне виховання, навчання і розвиток дітей; із неповнолітніми – щодо їхньої відповідальності за вчинення правопорушень; систематичні зустрічі з представниками правоохоронних структур.
Окрім того, наголошуємо, що система роботи закладу загальної середньої освіти з профілактики девіантної поведінки неповнолітніх має здійснюватися через виховні заходи, що спрямовані на: попередження злочинів серед учнівської молоді, вивчення причин і умов їх скоєння; формування відповідальної поведінки та соціальної компетентності молоді; запобігання негативним звичкам; створення умов, що сприяють збереженню здоров’я та життя дітей, виявлення негативних змін у поведінці здобувачів освіти; відвернення суїцидів; профілактику правопорушень; організацію дозвілля учнів; підтримку та захист дітей у різних життєвих ситуаціях.
Звертаємо увагу, що особливе занепокоєння викликає поширення у підлітковому середовищі наркоманії та алкоголізму. Небезпека полягає в тому, що вживання алкоголю і наркотиків стає певною цінністю сучасної молодіжної субкультури, перетворюється в атрибут їхнього способу життя.
Відповідно до Закону України «Про заходи протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та зловживанню ними», під зловживанням наркотичними засобами потрібно розуміти навмисно систематичне, незаконне вживання наркотичних засобів (https://cutt.ly/TJ4YPV9). Наголошуємо, що загальною метою профілактики вживання психоактивних речовин є здоровий і безпечний розвиток дітей та учнівської молоді.
Не менш важливим аспектом у превентивному вихованні дітей є партнерська взаємодія – школи і сім’ї. Щоб виховати життєво компетентну, творчу особистість, здатну до саморозвитку та самовдосконалення, необхідно, закладу загальної середньої освіти і батькам діяли як партнери. Звертаємо увагу, що важливою умовою досягнення взаємодії сім’ї і закладу загальної середньої освіти є визначення чітких виховних завдань, серед яких важливе місце належить таким, як:
- спонукання зростаючої особистості до протидії аморальності, правопорушенням, бездуховності;
- сприяння набуттю дітьми та учнівської молоді соціального досвіду;
- забезпечення сприятливих умов для самореалізації особистості до її інтересів тощо.
Наголошуємо, що превентивне виховання (профілактика правопорушень), як складова системи виховної роботи закладу загальної середньої освіти – це не тільки, проведення профілактичних дій педагогічним колективом (запобігання формування в учнів негативних звичок, рис характеру, проявів асоціальної поведінки), але й створення середовища для розвитку дітей, їхньої життєстійкості, життєздатності, життєвої компетентності.
З метою профілактики протиправної поведінки дітей та учнівської молоді, рекомендуємо ознайомитися з інформаційними матеріалами методичного порадника «Превентивне виховання як невід’ємна складова системи виховної роботи закладу загальної середньої освіти» реалізованого Сумським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти за покликанням: https://youtu.be/kuOf0X0sy1U.
Тож, потрібно зауважити, що тільки спільними зусиллями зможемо змінити майбутнє наших дітей на краще, не допустити того, аби життя кожної дитини перекреслив злочин!