Учителю хімії – на допомогу в організації процесу навчання учнів під час карантинних заходів
На виконання листів Міністерства освіти і науки України від 23.03.2020 № 1/9-173 «Щодо організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти під час карантину», від 27.03.2020 №1/9-178 «Щодо завершення 2019/2020 навчального року» надаємо методичні рекомендації з організації та проведення дистанційного навчання під час карантину.
Дистанційне навчання – це форма навчання з використанням комп’ютерних і телекомунікаційних технологій, які забезпечують інтерактивну взаємодію учителів та учнів на різних етапах навчання і самостійну роботу з матеріалами інформаційної мережі.
З метою організації та удосконалення підходів до організації й проведення дистанційного навчання рекомендуємо переглянути освітній серіал «Карантин: онлайн-сервіси для вчителів», який запропонувало Міністерство цифрової трансформації України. Він складається із 6 серій у яких йдеться про алгоритми та комунікацію вчителів і учнів на період дистанційного навчання, а також набір сервісів і специфіку їх використання для вчителів, зокрема: Google Classroom, Microsoft Teams, Cisco Webex, Zoom, Class Dojo, Classtime, Viber та інші. Для цього рекомендуємо скористатися наступними посиланнями:
- Серія 0. Перш ніж пірнути в онлайн з головою. Режим доступу:
https://www.youtube.com/watch?v=GEQBPp14vc0
- Серія 1. Алгоритми та комунікація вчителів і учнів. Режим доступу:
https://www.youtube.com/watch?v=iGQrtPOARY0
3) Серія 2. Набір і специфіка використання сервісів для вчителів. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=hkGD89v7MYU
- Серія 3. Дізнаємось більше про Class Dojo. Режим доступу:
https://www.youtube.com/watch?v=Q-uzn8d3LnU
- Серія 4. Google Classroom для організації дистанційного навчання. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=yPWshz45AcU
- Серія 5. Огляд онлайн-інструменту Microsoft Teams. Режим доступу:
https://www.youtube.com/watch?v=uuXfyoFFADE
- Серія 6. Сервіси CISCO WEBEX. Вивчаємо можливості Classtime. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=DFum-1sk-DI
Учителям, які обрали для дистанційного навчання платформу Google Classroom, проте мають труднощі з організацією роботи на ній (створення предметних сторінок, розміщення завдань-карток, чат-спілкування, виставлення оцінок тощо), в нагоді стануть вебінар, розміщений на сторінці Сумського ІОППО (https://www.youtube.com/watch?v=xQQszOPpF6k) та презентація Ольги Асафієвої, що розміщена за посиланням https://drive.google.com/file/d/1Ab2g5DcwuMuGrfPcjcE5qIUJeWFIJy2u/view?fbclid=IwAR2qp-sLXAs-E1Tjv00SqdFV9-780nGOS3s5zZlAEHwhBZ2ThWOnNf354w.
Дистанційне навчання передбачає не лише самостійне опанування учнями навчального матеріалу, але й контроль, з боку вчителя, рівня оволодіння новими знаннями. Для цього в нагоді можуть стати тестові завдання, що створені за допомогою Google-форм. Учителям, які мають труднощі з організацією роботи на цьому сервісі, рекомендуємо переглянути відео, розміщене за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=Eu84e2xFs_I&feature=share&fbclid=IwAR3l-osBikgUksNzFMpkR-COFua1mTSIrrnP9fKgGtCbPpkxaCLCwPThlas, адже на ньому дано детальний алгоритм, як створити тестові завдання різних видів.
Не менш важливим під час дистанційного навчання є безпосередній контакт з учнями за допомогою технічних засобів навчання. Доволі зручним ресурсом для цього є програма Zoom, яка допомагає організувати відеоконференції, до яких можуть долучитися учні усього класу. У якості допомоги з організації такої форми роботи рекомендуємо переглянути наступні відеоматеріали, розміщені на YouTube:
- «Як користуватися програмою Zoom для відеоконференцій» https://www.youtube.com/watch?v=ocbM_PWYtek
- «Як створити конференцію в Zoom та запросить дітей» https://www.youtube.com/watch?v=IhqKa6kU46c
- «Як вести урок в Zoom» https://www.youtube.com/watch?v=HAD7RYTp3S8&feature=share&fbclid=IwAR0ZD7-tq5yqtE8KF-YzCgf5JJonDwT0AiFR8ZTKbFUtNr0Gn8PB1htM1PA
Також, у нагоді педагогам можуть стати відеолекції, зміст яких повинен бути спрямований на полегшення опановування учнями нової теми. Саме під час такої форми роботи вчитель може допомогти учням розібратися в новому матеріалі, пояснити складнощі в ньому, продемонструвати необхідний відеодослід, проілюструвати як можна схематизувати великий обсяг теоретичної інформації, допомогти в написанні рівнянь хімічних реакцій та розв’язку розрахункових задач нового типу. З метою організації такої форми роботи рекомендуємо вчителям ознайомитися з наступними відеоматеріалами:
- «Створення відеоуроку за допомогою сервісу freescreenrecording.com»
– «Створення відеолекції засобами PowerPoint»
Таким чином, говорячи про якісно організоване дистанційне навчання, потрібно відмітити, що воно буде ефективне тоді, коли реалізується сукупність наступних дій: учитель надає учням матеріал для опанування нової теми, контролює успішність засвоєння інформації, консультує учнів по незрозумілим питанням, та дає можливість швидко доповнити свої відповіді новою інформацію й провести коригування помилок. І все це відбувається шляхом застосування сучасних технічних засобів навчання та мережі Internet.
Також, рекомендуємо учителям хімії використовувати наступні інтернет-ресурси, які можуть допомогти в організації дистанційної роботи з учнями:
- електронні версії підручників з хімії
https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/pidruchniki/elektronni-pidruchniki
- «Хімія» шкільний курс http://www.chemistry.in.ua/category/grade-9
- створення інтерактивних дидактичних завдань за допомогою сервісу LearningApps.org https://learningapps.org/
- інтернет на користь: зрозуміла та захоплююча хімія (добірка кращих онлайн-ресурсів, які допоможуть зробити курс хімії більш наочним і зрозумілим, а також мотивувати учнів вивчати предмет поза межами шкільної програми) https://naurok.com.ua/post/internet-na-korist-zrozumila-ta-zahoplyuyucha-himiya
- медіатека: цікава хімія https://nik-show.ru/media/video/interesnaya-himiya/
- журнал «Хімія і хіміки» http://chemistry-chemists.com/
- динамічна періодична система Д.І. Менделєєва https://ptable.com/?lang=uk
- завдання ЗНО з хімії минулих років http://testportal.gov.ua/taskcertifiedhim/
https://zno.osvita.ua/chemistry/
- електронна платформа підготовки до ЗНО https://besmart.eduget.com/
- відеоуроки з хімії на YouTube-каналі Міністерства освіти і науки України «Всеукраїнська школа онлайн для 5-11 класів» https://www.youtube.com/channel/UCQR9sMWcZshAwYX-EYH0qiA?view_as=subscriber
- відеоуроки з хімії на YouTube-каналі СТС https://www.youtube.com/watch?v=OrF-zyY4wSA&list=PLyT_XyxqVtn_xMFGNN61niu9YaFDSvdBP&index=33&t=0s
Звертаємо увагу, що в процесі роботи доцільно використовувати тематичні відеодосліди з хімії розміщені на каналі YouTube, проте за обов’язкового попереднього перегляду вчителем-предметником (повинні бути навчального змісту і не спонукати учнів до заборонених дій).