Тростянеччина ділиться досвідом по роботі з обдарованими учнями
Відповідно до плану роботи Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти на 2015 рік, 28-29 квітня 2015 року на базі навчальних закладів Тростянецького району відбувся обласний семінар за темою «Інноваційна діяльність учителя біології, хімії, природознавства, основ здоров’я у процесі роботи з обдарованими дітьми».
Участь у заході взяло 17 представників районів та міст області, серед яких методисти біології, хімії, природознавства, основ здоров’я районних (міських) методичних кабінетів (центрів), відділів (управлінь) освіти райдержадміністрацій, міськвиконкомів, керівники методичних об’єднань та вчителі зазначених вище предметів.
Основним завданням семінару було ознайомити його учасників із системою роботи районного методичного центру, навчальних закладів та педагогів Тростянецького району щодо організації інноваційної діяльності вчителів природничих дисциплін у процесі роботи з обдарованими дітьми, впровадження освітніх інновацій в управлінську діяльність, організацію науково-методичної роботи та навчально-виховного процесу загальноосвітніх та позашкільного навчальних закладів району.
У роботі семінару взяли участь голова Тростянецької районної ради Олександр Миколайович Олійник, начальник відділу освіти Тростянецької районної державної адміністрації Павло Петрович Роженко.
Програма семінару містила теоретичну та практичну складову.
До теоретичної частини увійшли виступи: Коростіль Лідії Анатоліївни, доцента кафедри методики початкової та природничо-математичної освіти Сумського ОІППО, кандидата педагогічних наук («Диференціація навчання – одна з інноваційних умов розвитку обдарованості учнів»); Успенської Валентини Миколаївни, старшого викладача кафедри методики початкової та природничо-математичної освіти Сумського ОІППО, керівника лабораторії з проблем здоров’язбережувальної діяльності в закладах освіти («Учитель основ здоров’я – ключова фігура здоров’яспрямованого навчально-виховного процесу»); Голубенко Тетяни Сергіївни, методиста з біології, екології та природознавства Сумського ОІППО («Система та результати роботи з учнями, обдарованими з природничих дисциплін, у загальноосвітніх навчальних закладах Сумської області»); Метейко Алли Володимирівни, методиста з хімії Сумського ОІППО («Сучасні форми роботи з обдарованими учнями під час вивчення хімії у загальноосвітніх навчальних закладах»); Волочаєвої Лариси Анатоліївни, директора комунального закладу Тростянецької районної ради «Районний методичний центр» («Районна методична служба у забезпеченні науково-методичного супроводу інноваційної освітньої діяльності педагогів»).
Практичну частину семінару було організовано на базі навчальних закладів Тростянецького району. Кожен заклад представив його директор. Бурлака Світлана Миколаївна, директор Тростянецької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 2 презентувала організаційно-педагогічні умови свого закладу для формування навичок здорового способу життя школярів на основі компетентнісного підходу. Педагоги-тренери школи здорового харчування Заяц Ріта Анатоліївна, Гулакова Тетяна Іванівна, Трубіцина Катерина Анатоліївна провели позакласне тренінгове заняття для учнів 8 класу з теми «Здорове харчування – основа життя і здоров’я людини».
Досвід створення здоров’язбережувального освітнього простору через діяльність проекту «Школа, дружня до дитини» було об’єктом для ознайомлення у Тростянецькій спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів № 1 (директор Москальова Світлана Миколаївна). Педагоги-тренери курсу «Захисти себе від ВІЛ» Москальова Ольга Миколаївна та Бажан Світлана Сергіївна провели відкрите заняття факультативного курсу з одинадцятикласниками за темою «Протидія домаганням і насиллям».
Систему роботи з виявлення, підтримки та розвитку обдарованих дітей у Боромлянському навчально-виховному комплексі: загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад представила директор Білоус Світлана Миколаївна. У навчально-виховному комплексі було проведено ряд заходів:
-
відкритий урок з хімії для учнів 7 класу за темою «Ферум. Поширеність Феруму в природі. Залізо. Фізичні властивості. Застосування заліза» (учитель Мачула Ніна Костянтинівна);
-
відкритий урок з біології для учнів 9 класу за темою «Біоритми людини» (учитель Крупеня Аліна Григорівна);
-
майстер-клас «Використання програми MyTest в організації контролю та самоконтролю навчальних досягнень школярів із природознавства» (учитель Новгородський Олександр Миколайович);
-
майстер-клас «Сучасні підходи до організації позакласної роботи з біології та екології: впроваджуємо проектні технології у навчанні обдарованих дітей» (учитель Билинка Ольга Миколаївна).
У Тростянецькій спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів № 5, яка володіє власною системою управління процесом формування й розвитку творчого потенціалу педагога та учня (директор Свірідова Олена Дмитрівна) для учасників семінару проведено відкриті уроки з предметів природничого спрямування, а саме:
-
урок з біології для учнів 7 класу за темою «Загальна характеристика лишайників» (учитель Тертична Галина Олександрівна);
-
урок з хімії для учнів 11 класу. Практична робота «Видалення забруднень органічного походження з поверхні тканин» (учитель Романенко Ірина Іванівна);
-
урок з природознавства для учнів 5 класу за темою «Водне середовище життя організмів» (учитель Міщенко Олена Василівна).
Усі зазначені вище заходи супроводжувалися використанням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, технічних засобів навчання. Учителі довели, що усі вони можуть застосовуватися у здійсненні навчально-виховного процесу в урочній та позаурочній діяльності, є доцільними та перспективними на різних етапах уроку, ілюструють використання інноваційних підходів до викладання предметів природничих дисциплін та реалізують можливості розвитку обдарованих учнів.
Усебічний розвиток творчих здібностей дітей Тростянеччини було продемонстровано у позашкільному навчальному закладі Тростянецької районної ради «Палац дітей та юнацтва» (директор Деревянченко Антоніна Сергіївна, Заслужений працівник освіти України). Різні напрями позашкільної діяльності: еколого-натуралістичний, туристсько-краєзнавчий, фізкультурно-спортивний, художньо-естетичний, дослідницько-експериментальний, військово-патріотичний, соціально-реабілітаційний, гуманітарний дають можливість кожній дитині знайти заняття до вподоби. Саме тому понад 80% учнів Тростянецького району залучені до позашкільної освіти.
На обласному семінарі прийняті рекомендації, що спрямовують подальшу діяльність педагогів, навчальних закладів та методичних кабінетів за напрямом інноваційної діяльності вчителів біології, хімії, природознавства, основ здоров’я у процесі роботи з обдарованими учнями.