Українська освітня реформа вищої школи: нові виклики системі післядипломної освіти
Новий Закон України «Про вищу освіту» має значний потенціал, орієнтує на зміни та пошук нових пріоритетів у діяльності не тільки вищі навчальні заклади різних форм власності, а й заклади післядипломної освіти. Однак, щоб впоратись із викликами та подолати проблеми у процесі імплементації Закону, важливо координувати свої зусилля, обмінюватись досвідом, відчувати активну підтримку.
За ініціативи Національної академії педагогічних наук України, за підтримки Комітету Верховної ради України з питань науки і освіти, Міністерства освіти і науки України 21 жовтня 2014 року відбувся семінар «Автономія та відповідальність вищих навчальних закладів», у якому взяла участь перший проректор з науково-педагогічної роботи Світлана Панченко.
Головна мета семінару – забезпечення інформаційної та роз’яснювальної підтримки процесу імплементації нового Закону України «Про вищу освіту». На семінарі були присутні ректори та проректори вищих навчальних закладів і закладів післядипломної освіти.
У ролі експертів на семінарі виступили: Кремень В., Калашнікова С., Луговий В. (НАПН України); Бондаренко В., Фоменко М., Сич О. (Міністерство освіти і науки України); Мелешевич А., Вінницький М. (Національний університет «Києво-Могилянська академія»); Рашкевич Ю. (Національний університет «Львівська політехніка») та ін.
Запитання учасників семінару стосувались основних нововведень – створення незалежного громадського органу, який наглядатиме за якістю освіти, процедури виборів ректорів, дозволу університетам складати власні навчальні програми та мати власні рахунки в банках. Не залишились без обговорення нові підходи до ліцензування спеціальностей та акредитації навчальних програм, боротьба із плагіатом, перехід на міжнародну систему вчених ступенів, заохочення дослідницької діяльності вишів і зменшення навантаження на викладачів і студентів.
Експерти часом піддавали критиці консерватизм, притаманний академічному середовищу та зазначали, що багато норм закону мають пряму дію, ними потрібно активно користуватися не чекаючи додаткових роз’яснень Міністерства.
На часі підготовка та обговорення проектів Законів України «Про освіту», «Про післядипломну освіту», «Про науково-технічну діяльність».