РЕАЛІЗАЦІЯ РЕГІОНАЛЬНОГО ІННОВАЦІЙНОГО ОСВІТНЬОГО ПРОЄКТУ «НАУКОВО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ВПРОВАДЖЕННЯ МЕДІАОСВІТИ В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ» НА БАЗІ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
У рамках регіонального інноваційного освітнього проєкту «Науково-методичні засади впровадження медіаосвіти в освітній процес закладів дошкільної освіти» на базі закладів дошкільної освіти Сумської області 19 грудня 2024 року відбувся науковий онлайн-семінар «Дошкільна медіаосвіта: теорія та практика».
Лариса СИТНИК, кандидат технічних наук, доцент кафедри освітніх та інформаційних технологій Сумського ОІППО, науковий керівник науково-дослідної лабораторії з проблем медіаосвіти та медіаграмотності, науково-методичний керівник Проєкту, ознайомила учасників семінару з планом роботи заходу.
Про сучасні форми медіаосвітньої діяльності та особливості їх організації у реаліях сьогодення в закладах дошкільної освіти присутнім розповіла Єлизавета КОВТУН, ст. викладач кафедри теорії і методики змісту освіти Сумського ОІППО.
Вікторія ЛОБОДА, викладач кафедри теорії і методики змісту освіти Сумського ОІППО, член науково-дослідної лабораторії з проблем медіаосвіти та медіаграмотності, науково-методичний координатор Проєкту, презентувала новинки медіаосвітніх посібників та розкрила питання використання окремих видань в освітній діяльності сучасного закладу дошкільної освіти.
Особливий інтерес у педагогів викликало питання розробки креативних дидактичних матеріалів за допомогою штучного інтелекту. Практикум провела Лариса СИТНИК, кандидат технічних наук, доцент кафедри освітніх та інформаційних технологій Сумського ОІППО, науковий керівник науково-дослідної лабораторії з проблем медіаосвіти та медіаграмотності, науково-методичний керівник Проєкту.
Вінцем роботи семінару став звіт про медіаосвітню роботу у закладах дошкільної освіти області в межах Проєкту.
Вихователь-методист Конотопського ЗДО №7 «Золотий ключик» Конотопської міської ради Спаська Л.Г. розповіла, що реалізація медіаосвітніх завдань у закладі здійснювалася через облаштування медійного простору, а саме, Кімнати медіаграмотності, у якій зібрано відеотеку українських мультфільмів, картотеку медіапосібників та розвивальних програм, методичних рекомендацій. У цьому осередку діти грають у медіаосвітні ігри, працюють з гаджетами і таким чином вчаться аналізувати інформацію, сприймати медіатексти та створюють власні медіапродукти. Учасники семінару мали змогу переглянути мультфільми створені вихованцями закладу під керівництвом творчих педагогів.
Шосткинський ЗДО «Казка» Шосткинської міської ради (керівник Салівонова Л.М.) представили роботу творчої групи «Media Womens». То є організація семінарів-практикумів, семінарів-квестів, консультацій. Така діяльність допомагає сформувати культуру спілкування, розширює загальні та соціокультурні знання, сприяє розвитку комунікативних та творчих здібностей дорослих. А ще, у закладі є своя «медіакомора» у якій діти створюють медіапродукти: щомісячний журнал «Дитячі обрії», Збірник ребусів та коміксів, соціальна реклама, листівки.
Цікаво була представлена робота Сумського ДНЗ (центр розвитку) №13 «Купава» Сумської міської ради (керівник Слюсар А.С.) Із відеоматеріалів ми дізналися про дослідження у роботі з батьками вихованців щодо медіаграмотності, про роботу Батьківського клубу, про організацію майстер-класів для батьків та дітей, про досягнення малечі у світі медіа, про перспективи медіаосвітньої діяльності у закладі.
Далі учасники семінару просто поринули у світ медіа. І то був репортаж із Сумського ДНЗ (центр розвитку) №28 «Ювілейний» Сумської міської ради (керівник Солодовник О.О.) Із інтерв’ю від учасників Проєкту ми дізналися, з чого все починалося, як впроваджувалися медіатехнології і яких результатів досягли. То було цікаво, креативно і захоплююче. Створення мовленнєвих медіапродуктів, мистецьких шедеврів і навіть телепередач – результат партнерської медіаосвітньої діяльності педагогів, дітей та батьків.
Про свою участь у проєкті звітували педагоги Сумського ЗДО №39 «Теремок» Сумської міської ради (керівник Карапиш С.М.) Медіаосвіта стала частиною освітнього процесу у закладі дошкільної освіти. Відеоматеріали засвідчили, як медіаосвітні засоби та форми взаємодії з дітьми формують навички критичного мислення, медіаграмотності та вміння взаємодіяти з медіаконтентом. Емоційний зв’язок із персонажами казок, мультфільмів робить пізнавальну діяльність захоплюючою та цікавою.
У відеозвіті Сумського ДНЗ (центр розвитку) №14 «Золотий півник» Сумської міської ради (керівник Якименко Н.І.) питання медіаосвітньої діяльності визначено як одне з пріоритетних. Педагоги поділилися досвідом реалізації парціальних програм з медіаграмотності. Цікаво представлений досвід по створенню коміксів та мультфільмів під час ознайомлення дошкільників з різними професіями, де діти самостійно напрацьовують сценарій, обговорюють план дій, розподіляють ролі. Діти усвідомлено і з задоволенням виконують ролі актора, художника, режисера, фотографа.
Заступник директора Сумської початкової школи №11 Лєгарєва О.Л. розповіла про долучення до Проєкту дошкільного підрозділу. Продемонструвала матеріали, що свідчили про залучення до медіаосвітньої діяльності усіх учасників освітнього процесу: педагогів, дітей та їх батьків. Для дорослих були проведені, семінари, практикуми, аукціони ідей. У роботі з дошкільниками перевага надавалася творчо-практичній діяльності, якій передувала підготовча робота: екскурсії, підготовка альбомів для фотосесій, перегляд мультфільмів. Результатом медіадіяльності стали: газета «Будь здоровим», книга історій «Від народження до сьогодні», міні-книжка «Моя улюблена школа», фотоколажі та інші медіапродукти.
Медіаосвіта у Сумського ДНЗ №7 «Попелюшка» Сумської міської ради (керівник Піддубна Т.І..) представлена була фотозвітом про етапи впровадження цього напрямку освітньої діяльності у закладі дошкільної освіти. Педагоги розказали про інтеграцію навчальних програм, використання інтерактивних методів у практичній діяльності з дітьми, створення простих медіапродуктів.
Чому медіаосвіта важлива? З цього питання розпочали свій відеозвіт педагоги Сумського ДНЗ (центр розвитку) №26 «Ласкавушка» (керівник Криворотенко Н.О.) У фільмі розповіли про практичну діяльність у світі медіа з дітьми дошкільного віку, продемонстрували цікавий медійний простір, створений у закладі, наголосили на важливості рефлексії при споживанні медіапродукції.
Презентували свою роботу у Проєкті Охтирський ЗДО «Віночок» Охтирської міської ради (керівник Харченко Т.В.). Було висвітлено роботу творчої групи «Інтелект», роботу по підвищенню кваліфікації педагогів через відвідування курсів «Цифрові технології». Також продемонстрували цікавинки у роботі з дошкільниками. То є робота гуртка «Малятко TV», робота з дітьми на сервісі Learningapps.org та робота селфі студії «Orlyatko pictures present».
Учасники семінару дійшли висновку, що оптимально організована медіаосвіта в закладі дошкільної освіти забезпечує загальнокультурне зростання дорослих, навчання їх медіаграмотності. Вона відкриває можливості для інтелектуального й особистісного розвитку дітей, а також всебічно розвиває дітей, допомагає навчити їх усвідомлено сприймати, критично осмислювати та інтерпретувати медіатексти. А ще, сприяє підвищенню інтересу до пізнання навколишнього світу, зокрема, через медіапродукти.
Ухвалено рішення оформити результати реалізації Проєкту у формі електронного науково-методичного видання. Інформувати педагогічну громаду області про результати Проєкту з метою поширення ідей і практик дошкільної медіаосвіти.