Інструменти діагностування успішності учнів 4-х класів
Фахівці Українського центру оцінювання якості освіти, на основі оприлюднених тестових матеріалів першого циклу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти (далі – ЗЗМЯПО), проведеного 2018 року, розробили інструмент, що може стати в нагоді вчительству початкової школи для діагностування читацької та математичної компетентностей учнівства 4-х класів.
Інструмент призначений для педагогічних працівників початкової школи, які мають на меті не лише оцінити рівень сформованості двох ключових компетентностей своїх учнів, але й використовувати отримані дані для аналізу освітніх втрат, корегування навчальних планів, а також для більш точного добору завдань, що відповідають потребам школярів. Разом із тим, цим інструментом можуть користуватися й учителі, які навчають математики або предметів мовно-літературної освітньої галузі в 5-х класах.
Пропонований інструмент зображує не просто загальну «картину» успішності учнівства в галузі математики чи читання, а й сприятиме кращому баченню того, що, з навчального змісту опанувати дітям особливо важко, які теми потребують більшої уваги. Це можливість вчасно виявити освітні втрати й ужити ефективних заходів для їх надолуження, допомогти кожному учневі та учениці відчути впевненість у своїх силах.
Скористатися інструментом можна за покликанням: https://testportal.gov.ua/materialy/.
Фахівці Українського центру підготували методичні рекомендації для вчительства початкової школи з математики та читання. Звернення до цих матеріалів буде корисним після використання пропонованого інструменту.
Зауважимо, що ЗЗМЯПО – це єдине загальнонаціональне дослідження якості початкової освіти, що, завдяки чіткій методології та якісним інструментам, надає об’єктивні дані про стан сформованості ключових компетентностей учнівства: читацької, математичної та природничо-наукової.
Навесні 2024 року, попри всі труднощі, зумовлені повномасштабним вторгненням, у понад 400 закладах освіти було проведено основний етап третього циклу ЗЗМЯПО (попередні цикли відбулися у 2018 і 2021 роках). Нині фахівці Українського центру готують звіт за його результатами, що буде оприлюднено на початку 2025 року. Вони покажуть динаміку успішності учнівства на рівні початкової ланки освіти в динаміці – між 2018, 2021 та 2024 роками. Це дасть змогу побачити, як криза, що переживає наша освіта спочатку через пандемію COVID-19, а потім – через війну, вплинула на навчальні досягнення учнів. Разом із тим, ці результати не зможуть показати головного, заради чого свого часу й було розроблено ЗЗМЯПО, а саме того, як вплинула на якість початкової освіти реформа НУШ.