КУРСИ ЗА ВИБОРОМ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ПЕДАГОГІВ «АРТ-ПРАКТИКИ ТА ЕСТЕТОТЕРАПІЯ ЗАСОБАМИ МИСТЕЦТВА»
Завершуючи підвищення кваліфікації педагогів спеціальності «Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін» у 2023-2024 навчальному році, з 10 по 12 червня 2024 року відбулися курси підвищення кваліфікації вчителів, викладачів образотворчого, музичного мистецтва, інтегрованого курсу «Мистецтво», а також асистентів учителів, педагогів різних спеціальностей, слухачів, яких зацікавила тема «Арт-практики та естетотерапія засобами мистецтва».
Куратор курсів, Лариса СЄРИХ, завідувач кафедри теорії і методики змісту освіти, кандидат педагогічних наук, доцент ознайомила фахівців з навчально-тематичним планом курсів підвищення кваліфікації, практико-орієнтованим змістом курсової підготовки педагогів та особливостями проходження курсів за вибором.
Під час підвищення кваліфікації слухачі курсів відвідали відео-лекції «Науково-педагогічні основи естетотерапії», «Естетотерапія мистецькими засобами – арт-терапія», «Наукові основи та практика казкотерапії», «Філософсько-педагогічні основи та практика лялькотерапії, музикотерапії, української фольклорної терапії, театрально-драматичної діяльності», «Фототерапія. Терапія кольором (ОМ)», «Види естетотерапії природними та ігровими засобами. Теорія і практика ігрової, пісочної терапії», «Хореотерапія, ритмопластика як засоби самовираження», під час яких отримали ґрунтовну теоретичну й методичну підготовку з обраної теми курсів.
Успішно виконуючи практичні завдання з казкотерапії, слухачі курсів складали дидактичні, релаксаційні та метафоричні казки: «Казка про те, як добро перемагає зло», «Казка про квітку білого латаття й чорного жука», «Казка про Зайченятка Петруся», «Про маленького Горобчика», «Порятунок друзів», «Дроби потрібні» та інші, що дозволило представили цікаві пости у соціальній мережі Fb, а також продемонструвати власні здобутки в чаті команди. Педагоги усвідомили й зможуть запропонувати учням альтернативні моделі поведінки та подолати: непослух, впертість, агресивну поведінку, наявність тривожних станів, заздрісність, егоїстичність, жадібність, стрес, порушення мовлення, невміння адекватно виражати свої емоції, сором’язливість, легковажність, неспокій та побоювання; закласти основу для регуляції емоцій в стресових ситуаціях та інше.
У ході практичних занять з музикотерапії та терапії кольором слухачі винаходили інтерактивні арт-терапевтичні вправи з кольорами: «Невидимка. Малювання свічкою», «Колаж», що дозволяє об'єднати учнів за допомогою відтінків того чи іншого кольору для спільного творчого процесу; «Кольоровий день», яка дозволяє налаштувати дітей на відповідний настрій; «Який сьогодні мій колір», що має на меті виявити емоційний стан дитини з допомогою кольору та за можливості скоригувати його; «Каракулі» – дослідження емоційних станів і переживань, зняття м’язового та психоемоційного напруження, саморозкриття; «Відчуй малюнок» – розвиток тактильної чутливості та здатності розрізняти тактильні образи, дотикового сприйняття; кольоромедитація «Фантазія» – підняття настрою та тонусу за допомогою кольорів; розвиток творчої уяви та фантазії, інші; арт-терапевтичні вправи з музики: «Моє емодзі», що уможливлює виявлення емоційного стану дитини на початку уроку з допомогою класичної музики; «Ритмохвилинка», що має на меті активізувати фізичну активність учнів на уроці, розвантажити психо-фізичний стан; «Угадай мене» – дозволяє розвантажити дітей з допомогою різних звукових записів, активізувати уяву; «Мелодія мого імені», під час якої відбувається робота із самоприйняттям та саморозумінням. Вправа «Театр повітряних кульок» дала змогу виявити розуміння того, що всі в світі мають свою роль, кожна роль важлива і кожна дитина унікальна; вчити товаришувати та сприймати недоліки інших; вправа «Дорога життя» була призначена для корекції життєвих установок особистості.
Із безлічі корекційних ігрових вправ, які дозволяють долати певні недоліки, слухачі курсів обирали найкращі й спілкувалися в групах; програвали ігри «Моя емоційна скульптура», яка спряє зняттю емоційної напруги, виходу негативним емоціям та навчанню перетворювати їх на позитивні; «Поні», яка забезпечує розвиток мовного апарату та правильної вимови букв дитиною; «П’ять слів», що знімає психоемоційне напруження, створює й зберігає позитивні установки, розвиває фантазію, мислення, мовлення; «Зайці та слоники», що слугує для профілактики тривожності та страхів у дітей, підвищує їхню самооцінку тощо.
У підсумковому представленні результатів своєї діяльності педагоги розповідали про свої методичні напрацювання й знахідки, виконували тестові завдання, висловлювали щирі слова вдячності за змістовне й якісне проведення курсів та сподівання на відновлення мирного життя в Україні.