ГОСТЬОВА ЛЕКЦІЯ З ОСВІТНЬОГО КОМПОНЕНТУ «ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА КРИЗОВОГО КОНСУЛЬТУВАННЯ» НА ТЕМУ «САМОДОПОМОГА ТА САМОВІДНОВЛЕННЯ В КРИЗОВИХ СИТУАЦІЯХ»
Відповідно до акредитаційних вимог НАЗЯВО та з метою ознайомлення зі специфікою роботи практичного психолога у сфері сімейного консультування, 26 квітня 2024 року для студентів першого курсу денної форми навчання спеціальності 053 Психологія, в рамках вивчення освітнього компоненту «Теорія та практика кризового консультування», Олена Шкурко, як стейкголдер, провела гостьову лекцію на тему «Самодопомога та самовідновлення в кризових ситуаціях».
Олена Шкурко, працює практичним психологом у Центрі професійного розвитку педагогічних працівників Конотопської міської ради Сумської області; випускниця другого (магістерського) рівня за спеціальністю 053 Психологія КЗ СОІППО; пройшла навчання «Робота з психосоматичними розладами», «Робота з психосоматичними розладами. Психосоматичні захворювання у дні війни», українсько-німецький онлайн навчальний курс «Допомагаємо впоратися» (HOPE Project) Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи НАПН України спільно з кафедрою клінічної психології Вищої Школи Психології Берліну.
Лекцію було організовано Світланою Гальцовою, кандидатом психологічних наук, доцентом, доцентом кафедри психології КЗ СОІППО. На лекцію було запрошено Аллу Вознюк, гаранта освітньо-професійної програми «Практична психологія», завідувача кафедри психології КЗ СОІППО, доктора психологічних наук, професора. Також до лекції долучилися стейкголдери ОПП «Практична психологія»: Юлія Панченко, практичний психолог Центру психологічного консультування та травматерапії «Відкриті двері» (Open Doors) (м. Київ), Член Асоціації психологічного консультування та травматерапії (Association of Psychological Counseling & Traumatherapy); Інна Чала, практикуючий психолог (спеціалізація «Клінічна та реабілітаційна психологія»), базовий консультант в методі Позитивна психотерапія, організатор ком'юніті PSY.053 Supervision для безперервного розвитку та підтримки від професійного вигоряння психологів під час війни та у повоєнний час.
Основна мета проведення лекційного заняття: розширити знання щодо поняття стресу та його різновидів; ознайомити з поняттям «травма», «травматича подія», «травматичний стрес»; оволодіти навичками самодопомоги по протоколу «Чотири стихії».
Під час проведення заняття лекторка зосередила увагу на теоретичних питаннях дисципліни, зокрема, було обґрунтовано зміст основних понять теми, проаналізовано стадії розвитку стресу та його наслідки на психо-філіологічний стан людини, детально охарактеризовано сутність та чинники які впливають на виникнення травматичного стресу. Проведено групову дискусію зі студентами з таких питань: чи здатна людина усвідомити, що пережила стрес або кризову подію? яка інформація допомогла вам зрозуміти власні реакції організму в ситуації стресу? Окремо було охарактеризовано систему сучасних вправ для самодопомоги та самовідновлення в кризових ситуаціях. Більш детально було представлено протокол самодопомоги «Чотири стихії», студенти мали змогу відпрацювати кожен етап протоколу за допомогою виконаних практичних вправ.
У ході заняття Олена Шкурко наводила приклади з власної практичної діяльності, залучала студентів до обговорення питання «Як ви розумієте конструктивний стрес (еустрес) і диструктивний стрес (дистрес)». Лектором було акцентовано увагу на тому, що хоча еустрес є позитивною силою в нашому житті, це все ж таки стрес. Якщо він стає занадто інтенсивним або триває занадто довго, він може перетворитися на дистрес, що підкреслює важливість балансу та управління стресом.