У Сумській області відбувся пілотний етап міжнародного дослідження PISA-2025
Із 17 до 18 квітня 2024 року в Сумській області тривав пілотний етап міжнародного дослідження якості освіти PISA-2025 («Програма міжнародного оцінювання учнів»), завданням якого була апробація інструментів і процедур перед проведенням основного етапу, який заплановано на весну 2025 року. «Пілот» було проведено як онлайн-оцінювання за допомогою браузерного додатка (платформи).
До вибірки учасників пілотного етапу дослідження РІSА-2025 у Сумській області увійшов Заклад загальної середньої освіти I-III ступенів – заклад дошкільної освіти № 5 Тростянецької міської ради. У стислі терміни вдалося здійснити всі підготовчі заходи, щоби провести дослідження і не втратити шансу на участь.
Важливою складовою проведення дослідження було створення для учасників безпечних умов. Відтак, закладом освіти було забезпечено проведення дослідження у захисній споруді, де дотримано безпекову складову та вимоги до інтернету для доступу до платформи, на якій проводилося оцінювання, надано необхідну кількість комп’ютерної техніки.
Процедуру проведення дослідження забезпечували: старші інструктори, адміністратори комп’ютерного оцінювання та відповідальний за пункт проведення із числа працівників закладу освіти. У якості регіонального координатора, у дослідженні узяла участь Остапенко О.І., – завідувач навчально-методичного відділу моніторингу якості освіти та зовнішнього незалежного оцінювання комунального закладу Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти.
Учні, у межах дослідження, виконували тестові завдання з трьох ключових галузей PISA, а саме, читання, математики та природничо-наукових дисциплін. Особливу ж увагу було приділено завданням провідної галузі, якою в циклі 2025 року є природничо-наукова.
Окрім того, було апробовано інструментарій для оцінювання спроможності 15-річних підлітків використовувати цифрові інструменти для досягнення певних життєвих цілей, адже інноваційною галуззю поточного циклу стало навчання в цифровому світі (Learning in the Digital World). Визначені для тесту з англійської мови (FLA) учні читали англомовні тексти, сприймали інформацію на слух (виконували завдання з аудіювання, використовуючи повнорозмірні навушники) та зв’язно висловлювалися в усній формі на запропоновану програмою тему.
Під час роботи над завданнями, учні працювали із двома 30-хвилинними модулями. Кожен модуль складався з трьох частин: «Демонстрація», де учасники виконували завдання з вибором відповіді, щоби показати, що вони вже знають; «Тренування», де потрібно було застосувати цифрові інструменти для вивчення та розв’язання простих інтерактивних завдань, та «Застосування», де учні показували свою здатність застосовувати на практиці щойно набутий досвід для розв’язання з використанням цифрових інструментів більш складних завдань.
Важливим складником пілотного етапу PISA-2025 стала апробація «Анкети учня» та «Анкети для закладу освіти» (останню заповнював керівник закладу освіти). Мета такого анкетування – дослідити вплив на результати тестування учнів таких чинників, як кваліфікація вчителів, навчальні плани, методики викладання, час навчання та навчальні можливості як всередині школи, так і поза її межами, контроль якості шкільних процесів, лідерство та шкільне управління, залучення батьків до участі в шкільному житті, мікроклімат у школі, загальні цінності, очікування високих досягнень, взаємодія та взаємна підтримка тощо.
У 2025 році Україна візьме участь в основному етапі дев’ятого циклу міжнародного дослідження якості освіти PISA-2025. Для нашої країни це буде вже третій цикл дослідження