СТАЄМО СИЛЬНІШИМИ РАЗОМ
Регіональний проєкт «Демократизація та партнерство навчального закладу в умовах Нової української школи» у межах реалізації швейцарсько-українського проєкту DECIDE – «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» продовжує свій рух по Сумщині. Відповідно до плану роботи КЗ СОІППО з 15 по 17 квітня 2024 року відбулись курси підвищення кваліфікації для 25 педагогів КУ Сумська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 23, активного учасника проєкту від початку реалізації (2017 рік), щодо застосування новітніх демократичних підходів у освітньому процесі. Ці курси – логічне продовження співпраці закладу освіти та інституту на II етапі реалізації проєкту.
Демократизація освіти – одна з вирішальних умов подальшого розвитку суспільства. Нині Україна відчуває потребу підтримки і виховання нового покоління молоді як активних громадян демократичної країни. Перед українськими педагогами щодня постає нелегке завдання організації освітнього процесу в умовах впливу травматичних подій та небезпеки нових життєвих реалій. Тому велика увага приділяється безпековим питанням, актуальною є підтримка та інтеграція в спільноти дітей, які опинилися в умовах війни.
У перший день в рамках курсів відбувся онлайн-тренінг «Ресурси освіти для демократичного громадянства та освіти з прав людини освіти для демократичного громадянства та освіти з прав людини: розвиток демократичної взаємодії в дитячій спільноті», який провела Пінчук Діана Миколаївна, старший викладач кафедри педагогіки, спеціальної освіти та менеджменту, координатор регіонального проєкту «Демократизація та партнерство навчального закладу освіти в умовах Нової української школи».
Під час обговорень у колі та виконання практичних завдань учасники зустрічі мали можливість опрацювати такі питання, як соціальні, психологічні та педагогічні аспекти інтеграції в дитячу спільноту дітей, які опинилися в умовах війни, використання навчально-методичних ресурсів ОДГ/ОПЛ для розвитку демократичної взаємодії в дитячій спільноті, освітній потенціал та методика проведення навчальних активностей («Букет квітів», «Серця», «Перші враження»), з використанням ресурсів ОДГ/ОПЛ, а також виробити власні стратегії використання методичного порадника «Стаємо сильнішими разом» з врахуванням різних контекстів професійної діяльності.
Під час практикуму учасники опрацювали з допомогою онлайн-застосунку «Wheelofname» вправу «Серця», яка зокрема має за ціль допомогти дітям запам’ятати імена один одного і стимулювати почуття шанобливого ставлення до інших. Особливе зацікавлення викликала вправа «Перші враження», використання якої у роботі з дітьми допоможе розвитку толерантності, емпатії, розумінню зв’язку упереджень, стереотипів, дискримінації та їх впливу на щоденну поведінку. Разом з командою слухачів спробували на практиці оволодіти інструментами командної взаємодії (робота в групах, співпраця, спільні документи, спільна дошка Padlet).
Підсумкові коментарі освітян підкреслили ключову тезу про потужний потенціал ресурсів ОДГ/ОПЛ для підтримки здобувачів освіти, їхніх батьків, педагогічних працівників в умовах війни.
Для успішної діяльності закладу освіти педагогічний та учнівський колективи наслідують тих, хто йде попереду, веде за собою, має авторитет серед оточуючих та знаменується лідером, тому на другий день курсів розглядалася тема «Лідерство як сучасна навичка громадянина XXI століття», яку було висвітлено Івашиною Людмилою Петрівною, доцентом кафедри педагогіки, спеціальної освіти та менеджменту, кандидатом наук з державного управління, доцентом.
Завершальний день курсів був присвячений розгляду питань якості освіти під час військового стану та у повоєнний період. Луценко Світлана Миколаївна, доцент кафедри педагогіки, спеціальної освіти та менеджменту, кандидат наук з державного управління, доцент, керівник регіонального проєкту, представила до обговорення слухачів тему «Внутрішня система забезпечення якості освіти у демократичній школі: налагодження довіри та діалогу між різними суб’єктами освітнього процесу». Наслідками військової агресії стали освітні втрати, які необхідно додати тільки у командній взаємодії, враховуючи цінності освіти для демократичного громадянства та прав людини. При створені командних моделей якісної школи слухачі враховували, що освітні втрати включають як навчальні, так і психологічні, фінансові, кадрові, а також матеріальні втрати.
Корисними здобутками курсів, які будуть використовувати в професійній діяльності, педагоги називали розробку траєкторії особистісного розвитку лідера, ігрові вправи, можливість створити модель якісної школи, вміння організувати роботу дітей та чути дитину, командну взаємодію.
Слухачі курсів отримали не лише вищий рівень професійних компетентностей, підтверджений сертифікатом, а й великий багаж вражень, ідей та цікавих матеріалів, які будуть підтримкою в подальшій діяльності. Багато ідей.. багато сподівань….
Життя й робота тривають. Тримаймося.