Зцілюючий клас – клас, у якому хочеться навчатися та працювати
Заклад освіти сьогодні має стати не просто безпечним середовищем, він має стати середовищем, перш за все, чутливим до психічного здоров’я дітей, середовищем, яке б зцілювало, допомагало опрацювати травмівний досвід та упередити виникнення посттравматичного стресового розладу в дітей.
Значні можливості щодо формування чутливого до психічного здоров’я дітей середовища надає впровадження в практику роботи закладів освіти моделі «зцілюючих класів», розробленої травмопедагогом Гаральдом Каруцем (Німеччина). Знайомству із цією моделлю було присвячено рефлексивну зустріч для спеціалістів психологічної служби, що проходила в рамках реалізації проєкту «Завжди поруч». Зустріч проведено 29 лютого 2024 року навчально-методичним центром психологічної служби комунального закладу Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти.
Ірина МАРУХИНА, Лариса КОНДРАТЕНКО, спеціалісти центру, ознайомили присутніх із концепцією моделі «зцілюючих класів». Основна ідея концепції полягає в тому, що сама атмосфера, яку створює та підтримує вчитель, сприяє профілактиці та попередженню психологічного травмування, якнайкращому опрацюванню отриманого травмівного досвіду, посиленню резилієнс. У цій моделі освітній процес передбачає не лише передачу та отримання знань, а й організацію певного простору для соціально-емоційного навчання, розвитку, прояву творчості як засобів опрацювання травмівного досвіду та профілактики можливих ускладнень.
Спікерами було проаналізовано керівні принципи організації зцілюючого середовища в класі. Особливу увагу було приділено іструментам «зцілюючого класу»: ранкові привітання та прощання після уроків; контакт з кожним учнем; позитивний мікроклімат у колективі дітей; щоденний скринінг для швидкої оцінки психоемоційного стану дітей до початку занять; зміна місця в класі; інтеграція педагогіки та психології в навчанні дітей психологічній стабілізації; опора на сильні сторони, збережені ресурси, намагання або здобутки дитини.
Учасниками було зазначено, що використання цих інструментів у часі війни допомагатиме дітям проходити крізь різні життєві випробування, зберігаючи та відновлюючи своє психічне здоров’я.