Інтерв’ю: Формування компетентного педагога засобами Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2016»
Шановні колеги! До вашої уваги інтерв′ю з проректором з науково-педагогічної роботи Сумського ОІППО, к.пед.н., доцентом Удовиченко Іриною Віталіївною про умови проведення конкурсу «Учитель року -2016»
- Шановна Ірино Віталіївно, уже стало гарною традицією напередодні конкурсних змагань отримувати від Вас – координатора проведення Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» в Сумській області, настанови учасникам, членам журі щодо якісної підготовки. Цьогоріч не виняток, Уточніть, будь ласка, якими нормативними документами слід керуватись з метою підготовки педагогів Сумської області до участі у фаховому конкурсі «Учитель року – 2016».
- Всеукраїнський конкурс «Учитель року – 2016» проводиться на виконання Указу Президента України від 29.06.1995 № 489/95 «Про Всеукраїнський конкурс «Учитель року», відповідно до Положення про Всеукраїнський конкурс «Учитель року», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11.08.1995 № 638, наказу Міністерства освіти і науки України від 24.09.2015 № 969 «Про проведення Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2016», наказу Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації від 08.10.2015 № 608-ОД «Про організацію та проведення І, ІІ турів Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2016» у таких номінаціях: «Математика», «Історія», «Англійська мова», «Захист Вітчизни».
- Нещодавно Ви відвідали методологічний семінар у м. Київ, тож які акценти були зроблені щодо підготовки конкурсантів до участі у змаганнях 2016 року?
- З метою проведення Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2016» на якісно новому методологічному рівні, Інститут модернізації змісту освіти Міністерства освіти і науки України, спільно з Інститутом педагогіки Національної академії педагогічних наук України, вкотре акцентували увагу громадськості на значимості конкурсу у фаховому зростанні педагога та наголосили на його актуальності, змістовності, оригінальності, фаховості, технологічності, соціальності, значимості, відкритості, прозорості.
- Основні меседжі, що були озвучені: «від знаннєвого – до компетентнісного підходу», «ІКТ-мобільність вимога часу», «від проектної діяльності взагалі – до навчальних проектів зокрема», «від компетентного вчителя – до компетентного випускника».
- З огляду на почуте Вами, на які конкурсні випробування варто особливо звернути увагу учасникам конкурсу?
- Конкурсні випробування, які пропонуються учасникам, такі: тестування з фахової майстерності (передбачає ускладнені завдання відповідно до навчального предмету), презентація Інтернет-ресурсу вчителя та володіння ІКТ, співбесіда (передбачає питання з фаху, психології, педагогіки, загальної ерудиції), майстер-клас, презентація досвіду роботу та власних методичних напрацювань, проведення відкритогоуроку з його наступним самоаналізом, захист навчального проекту, творче (домашнє) завдання.
Особливу увагу учасників, з огляду на нові підходи в оцінюванні, доцільно б було звернути на наступне у конкурсних випробуваннях: Інтернет-ресурс учителя та володіння ІКТ передбачає саме презентацію особистого блогу вчителя (з урахуванням принципів побудови, актуальності, змістовності, технологічності, наповнюваності, соціальності, значимості, оновленості, мобільності), фахова майстерність (передбачає глибокі знання з предмету, що викладає), захист навчального проекту (передбачає знання методики викладання та організацію самостійної дослідницької діяльності учнів засобами проекту, а, звідси, враховуються структурна цілісність проекту, змістовність, науковість, послідовність, результативність тощо).
- Ірино Віталіївно, як відомо, щороку в організації конкурсу з′являються певні нововведення. На які з них слід чекати цього року?
- Конкурс «Учитель року» змагання найсильніших, тому, звичайно, й випробування щороку ускладнюються, адже вчитель має бути провісником усього передового, захоплювати учнів власною ініціативою, вести за собою позитивним прикладом знання предмету.
2016 рік оголошено Роком англійської мови в Україні (Указ Президента України від 16.11.2015 № 6412015), тому суттєвий акцент зроблено в номінації «Англійська мова» саме на цьому конкурсні випробування будуть проводитись виключно англійською мовою.
Інновацією щодо проведення відкритого уроку є те, що теми конкурсних уроків будуть обиратись з усієї чинної навчальної програми з предмету. Доцільно, у цьому контексті, учасникам звернути увагу на такі критерії оцінювання конкурсного випробування «Урок»: фахова, методична, психолого-педагогічна компетентності учасника; особисті якості вчителя.
Слід зазначити, щороку здійснюються заходи з відкритості та прозорості конкурсу, так, якщо заключні протоколи змагань уже не один рік оприлюднюються підсумковим наказом Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації, то цього року у відкритий доступ також будуть виставлені відкриті уроки, блоги переможців; проміжні та підсумкові відомості змагань.
Приємною інновацією для учасників конкурсу є зменшення документообігу, так цього року значно зменшено паперове наповнення конкурсних матеріалів, що відчутно, як на ІІ (обласному), так і на ІІІ (заключному) рівні проведення конкурсу (це – лише перелік офіційно визнаних супровідних документів, таких як заява конкурсанта, особиста анкета, інформаційна картка, портретне фото, висновок тощо), що, за умов кольорового оформлення матеріалів, становить не більше 20 сторінок.
- Скажіть, Ірино Віталіївно, чи уже відомий календар проведення ІІІ (заключного) туру Всеукраїнського конкурсу «Учитель року 2016»?
- Так, уже відомо, що ІІІ (заключний) тур Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2016» буде проходити у два етапи: очно-заочний, відбірковий (25 учасників з кожної номінації) – у березні 2016 року та очний (12 учасників з кожної номінації) – у квітні 2016 року.
У відбірковому етапі ІІІ туру конкурсу, відповідно до Положення, можуть брати участь переможці ІІ (обласного) туру змагань. При цьому, відбірковий етап змагань буде проходити у три дні у попередньо визначених обласних центрах України («математика» м. Львів, «історія» м. Чернігів, «англійська мова» м. Київ, «Захист Вітчизни» м. Луцьк) та передбачатиме проведення таких конкурсних випробувань: Інтернет-ресурс учителя, тестування з фахової майстерності, майстер-клас, інтерв′ювання учасників.
Для участі у фінальному етапі ІІІ (заключного) туру конкурсу у кожній номінації визначатиметься 12 учасників, які, відповідно до рейтингового листа відбіркового етапу, наберуть найбільшу кількість балів. Бали, набрані учасниками на відбірковому етапі конкурсу, анулюються.
Підсумки відбіркового та фінального етапів ІІІ (заключного) туру конкурсу «Учитель року» є колегіальним рішенням фахових журі, тому перегляду не підлягають. У разі виникнення конфліктних та суперечливих питань щодо результатів оцінювання конкурсних випробувань, роз′яснення учасникам надає голова відповідного фахового журі.
За загальною кількістю балів конкурсних випробувань фінального етапу, членами фахового журі у кожній номінації визначається 1 переможець та 2 лауреати, які посіли друге та третє місця (у випадку однакової кількості балів перевага надається тому учаснику, який має вищий бал за конкурсне випробування «Урок»), решта учителів (ще 2 у кожній номінації) – вважаються учасниками фінального етапу змагань.
Оголошення переможців та лауреатів конкурсу проводиться урочисто, за участю педагогічної громадськості та висвітлюється в засобах масової інформації.
Під час церемонії закриття ІІІ (заключного) туру Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2016» передбачені виступи переможців та лауреатів, в яких вони представляють себе як творчу особистість (домашня заготовка до 10 хвилин). Виступи учасників під час церемонії не оцінюються членами фахових журі.
- Ірино Віталіївно, щоби Ви побажали цьогорічним учасникам конкурсу «Учитель року»?
- Поміркованості, проте жвавості;
Компетентності, однак не пихатості;
Мобільності, але не метушливості;
Оригінальності та творчої неповторності!
- Як творчо Ви підійшли до побажання! Маємо надію, учасники дослухаються до Ваших настанов! Дякуємо, Ірино Віталіївно, за вичерпні роз’яснення і сподіваємося, особливо зацікавленим саморозвитком учителям, вони стануть у нагоді під час підготовки до цьогорічних конкурсних випробувань.
Для сайту soippo.edu.ua спілкувалась Ганна Панасюра, прес-секретар Сумського ОІППО