КОНКУРС ФАХОВОЇ МАЙСТЕРНОСТІ «УЧИТЕЛЬ РОКУ – 2015» ЗМІНЮЄ ФОРМАТ (ІНТЕРВ’Ю)
Цього року змінився формат проведення не лише учнівських олімпіад, а й конкурсів фахової майстерності. На запитання щодо інновацій у конкурсі «Учитель року – 2015», відповідає проректор з науково-педагогічної роботи Сумського ОІППО Ірина Віталіївна Удовиченко.
- Ірино Віталіївно, які нормативні документи є чинними щодо проведення конкурсу «Учитель року – 2015»?
- Всеукраїнський конкурс «Учитель року – 2015» проводиться на виконання Указу Президента України від 29 червня 1995 року № 489 «Про Всеукраїнський конкурс «Учитель року», відповідно до Положення про Всеукраїнський конкурс «Учитель року», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 серпня 1995 року № 638, рішення колегії Міністерства освіти і науки України від 18.09.2014 № 1053 «Про проведення Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2015» (протокол від 17.10.2014 №1), наказу Міністерства освіти і науки України від 18.09.2014 № 1053 «Про проведення Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2015» та листа Міністерства освіти і науки України від 05.11.2014 року № 1/9-578 «Про організацію та проведення третього (заключного) туру Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2015».
- Учителі яких предметів будуть задіяні у цьогорічних змаганнях?
Змагатимуться учителі у таких номінаціях: «Українська мова та література», «Хімія», «Образотворче мистецтво», «Правознавство».
- Які організаційні відмінності щодо проведення конкурсу «Учитель року – 2015»?
- Відмінність від минулих років полягає у датах проведення змагань: І тур проводиться у грудні 2014 року, ІІ тур – у січні 2015. Міністерством освіти і науки України змінено кількість номінацій: на відміну від 5-ти традиційних у 2015 році їх буде 4. Змінюється також специфіка проведення ІІІ (заключного) туру змагань.
- А яке місце попередньо замовленої номінації «Класний керівник» у змаганнях?
- За рішенням центрального оргкомітету Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2015» номінація «Класний керівник» буде реалізована як окремий конкурс на виконання наказу Міністерства освіти і науки України.
- Давайте детальніше зупинимось саме на специфіці ІІІ туру, що очікує конкурсантів?
- Третій (заключний) тур конкурсу буде проведено поетапно: відбірковий (заочний) – у березні; фінальний (очний) – у квітні 2015 року. На відбірковому етапі третього (заключного) туру конкурсу членами фахового журі оцінюються:
-
-
блог учителя;
-
майстер-клас;
-
фахова майстерність (конкурсне випробування проводиться в он-лайн режимі на базі ОІППО кожного регіону після завершення реєстрації учасників третього (заключного) туру конкурсу.
-
Фінальний етап третього (заключного) туру конкурсу буде проведено у м. Київ (для 12 переможців заочного етапу змагань) та передбачатиме такі конкурсні випробування:
-
«Урок»;
-
«Самоаналіз уроку»;
-
«Творче завдання» (підготовка та реалізація освітнього проекту).
За загальною кількістю балів конкурсних випробувань фінального етапу членами журі визначатиметься 1 переможець та 2 лауреати конкурсу у кожній номінації. У випадку однакової кількості балів перевага надаватиметься тому учаснику, який матиме вищий бал за проведений урок.
- Які критерії та показники оцінювання конкурсних випробувань будуть використані під час змагань?
- Оцінювання блогу буде відбуватись за такими критеріями та показниками:
-
змістовність (тематика, актуальність, змістовність та авторська позиція);
-
технологічність (дизайн оформлення та мультимедійність);
-
соціальність (інтерактивність, наявність зворотного зв’язку, оцінка контенту блогерами та користувачами, результативність роботи та мережева культура);
-
значимість (навчальна цінність, інноваційність, різноманітність та кількість відвідувань).
У проведенні майстер-класу оцінюватиметься актуальність обраної теми, оригінальність змісту та форм, методична доцільність і цінність, професійна взаємодія з аудиторією, загальна культура, педагогічний такт та ерудиція, а також дотримання регламенту.
В оцінюванні уроку розглядатимуться такі компетентності вчителя: фахова (знання предмету та науковість), методична (досягнення мети, завдань уроку та відповідність програмі, використання інноваційних технологій форм і методів навчання), психолого-педагогічна (мотивація та активізація пізнавального інтересу, оригінальність, справедливість оцінювання, вміння розподіляти увагу та використовувати різноманітні прийоми впливу на учнів) і особистісні якості (культура мовлення, комунікативні якості, ерудиція, стриманість та емпатія).
Щодо самоаналізу, то оцінюватимуться такі критерії: здатність до аналізу своєї діяльності, критичність мислення та глибина самоаналізу.
Освітній проект розглядатиметься за такими критеріями: повнота структури, новизна (оригінальність) проектної ідеї, змістовність і системність, логіка й послідовність, а також оформлення та дизайн проекту в цілому.
- З огляду на сказане вище, учасникам всеукраїнських фахових змагань «Учитель року – 2015» є над чим працювати. Ірино Віталіївно, Ви, як переможець Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2003», які побажання і поради дасте учасникам конкурсу.
- Упевненості в собі, критичних поглядів, вичерпних відповідей, творчого підходу до вирішення конкурсних завдань, витримки та мужності у сприйнятті перемоги як винагороди, а поразки, як трампліну до інших професійних звершень, можливо більш значимих.
- Дякуємо, Ірино Віталіївно, за розмову, маємо надію, що надана Вами вичерпна інформація максимально допоможе учасникам конкурсу у підготовці.