РОЗУМІЄМО І ВПРОВАДЖУЄМО НОВИЙ ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ: РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧИТЕЛІВ СОЦІАЛЬНОЇ І ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ НА КУРСАХ НУШ У 2023 РОЦІ
Нові курси підвищення кваліфікації з упровадження засад концепції «Нова українська школа» для вчителів соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі у 2023 році набули формату рефреш-навчання. Їх спрямування на оновлення, коригування, застосування професійних компетентностей учителів здоров’язбережувальних навчальних предметів вимагало як набуття нового масиву знань та вмінь, так і різнобічний перегляд уже застосовуваних інноваційних компонентів НУШ. До останніх належать компетентнісний та діяльнісний підходи, формувальне оцінювання, компетентнісний потенціал галузі, створення навчальної програми на основі модельної.
Особливу увагу для вчителів соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі на курсах НУШ у 2023 році було привернуто готовності вчителів до узгодження орієнтирів для оцінювання Державного стандарту базової середньої освіти з очікуваними результатами навчання навчальних програм та здатності на їх основі упроваджувати діяльнісний підхід; створенню «ідеального» календарно-тематичного планування; використанню нових цифрових інструментів в освітньому процесі; застосуванню доцільних електронних навчальних ресурсів в освітньому процесі; арсеналу здоров’язбережувальних технологій в освітньому процесі.
Навчання на курсах підвищення кваліфікації за освітньою програмою «Зміст і методика навчання інтегрованим курсам / предметам соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі при впровадженні Державного стандарту базової середньої освіти (адаптаційний цикл)» у період 30.10.2023 – 22.12.2023 пройшли 180 педагогів у 7 навчальних групах. Тренер курсів – Валентина Успенська, к. пед.н., доцент, доцент кафедри теорії і методики змісту освіти КЗ СОІППО, координатор соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі.
Для викладання на курсах долучились педагоги-тренери – досвідчені та компетентні вчителі предметів соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі. Їхні заняття викликали особливу зацікавленість слухачів курсів, адже побудовані вони були на практичному досвіді тренерів. Заняття за темою «Види оцінювання: формувальне, поточне, підсумкове» у різних групах вели Володимир Чуприна (Краснопільський ліцей № 1 Краснопільської селищної ради), Людмила Кужель (Олешнянський ліцей Чупахівської селищної ради), Оксана Ткаченко (КУ Сумська загальноосвітня школа І-III ступенів №27, м. Суми).
Лекційно-практичне заняття «Діяльнісний, компетентнісний, інтегрований підхід у навчанні учнів/учениць на уроках» проводилось педагогами-тренерами Іриною Лайко (Свеська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 1 Свеської селищної ради), Вікторією Княгницькою (Шосткинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 4), Людмилою Босак (ОЗ «Мутинський ліцей» Кролевецької міської ради), Вікторією Цюпкою (Білопільська гімназія № 5 Білопільської міської ради).
Юлія Батура (Сумський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 12 Сумської міської ради) розкривала вчителям ідеї власного педагогічного досвіду на занятті за темою «Сучасні цифрові інструменти в моделі змішаного навчання».
Курси підвищення кваліфікації певною мірою допомогли здійснити кількісний аналіз модельних навчальних програм курсів і предметів соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі, які використовуються в Сумській області.
Так, у Сумській області використовуються всі п’ять модельних навчальних програм до інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут». Із 121 особи педагогів, які викладають здоров’я, безпека та добробут і проходили навчання на курсах, працюють за модельною навчальною програмою авторського колективу під кер. Т. Воронцової 86 осіб (71 %); О. Шиян – 18 осіб (14,8 %); Н. Гущиної та С. Василенко – по 8 осіб (по 6,6 %); З. Хитрої – 1 особа (0,8 %).
Навчальні курси морального спрямування соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі в Сумській області упроваджуються всі чотири. Серед сорока одного педагога, який їх викладає й проходив курси НУШ, найбільше викладають етику – 24 (з них 14 працюють за МНП Є. Ашортіа та ін., 10 – за МНП О. Пометун та ін.). Найменше – два учителя –викладають навчальний предмет «Духовність і мораль в житті людини і суспільства». Решта викладають «Вчимося жити разом» та «Культуру добросусідства».
Згідно опитуванню, у багатьох закладах освіти навчальний предмет інтегрується в курс «Здоров’я, безпека та добробут». Ця модель реалізації соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі є прийнятною, але найменш вдалою. Краще інтегрований курс «Здоров’я, безпека та добробут» і навчальний предмет вести окремо.
Неприпустимим є відсутність навчального предмета у соціальній і здоров’язбережувальній освітній галузі. І таке теж зустрічається в закладах освіти Сумської області.
Слухачі курсів висловлювали схвальні відгуки про пройдене навчання, демонстрували під час практичних робіт власні здобутки та ідеї. Сподіваємось, що курси допоможуть учителям усвідомлювати пріоритети власної освітньої діяльності для реалізації завдань з розбудови Нової української школи на адаптаційному циклі.