ПРО ПІДГОТОВКУ ПЕДАГОГІВ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ ДЕРЖАВНОГО СТАНДАРТУ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ (АДАПТАЦІЙНИЙ ЦИКЛ): ГРОМАДЯНСЬКА ТА ІСТОРИЧНА ОСВІТНЯ ГАЛУЗЬ
«Важко переоцінити роль справжнього педагога. Він не лише і не стільки джерело інформації, скільки духовна опора дитини, її реальний ідеал»
Микола Амосов, лікар, біокібернетик, громадський діяч
З 30 жовтня по 27 грудня 2023 року в КЗ СОІППО відбулися курси підвищення кваліфікації за освітньою програмою «Зміст і методика навчання інтегрованим курсам/ предметам громадянської та історичної освітньої галузі при впровадженні Державного стандарту базової середньої освіти (адаптаційний цикл)» для вчителів 6 класів НУШ закладів загальної середньої освіти громадянської та історичної освітньої галузі, які забезпечують реалізацію Державного стандарту базової середньої освіти.
Кількість педагогів, що пройшли курси: 1 група педагогів-тренерів, яка складалася з 11 чол. та 11 груп педагогів – 276 чол. Критерієм створення навчальних груп були модельні освітні програми, за якими працюють педагоги Сумської області.
Координатор та тренер громадянської та історичної освітньої галузі – Драновська Світлана Вікторівна, завідувач кафедри соціально-гуманітарної освіти, кандидат педагогічних наук, доцент. Тренери-педагоги, які долучилися до проведення курсів:
- Третьякова Олена Василівна, методист громадянської та історичної освітньої галузі, виховної роботи КЗ СОІППО, з темою заняття: «Огляд та аналіз модельних навчальних програм навчальних предметів/інтегрованих курсів. Розроблення навчальних програм на основі модельних навчальних програм Конструктор навчальних програм. Академічна свобода вчителя».
- Тараніна Катерина Михайлівна, вчитель історії Комунальної установи Сумська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №24, м. Суми, Сумської області, керівник методичного об’єднання вчителів історії м. Суми, з темою заняття: «Використання методик і технологій навчання, які застосовуються в НУШ (діяльнісний та компетентнісний підхід проблемне навчання, кооперативне навчання, проєктне навчання, технології розвитку критичного мислення)».
- Дегтярьов Руслан Костянтинович, вчитель історії Краснопільського ліцею №1 Краснопільської селищної ради Сумського району Сумської області, з темою заняття: «Формувальне та підсумкове оцінювання – інструмент побудови індивідуальної траєкторії навчання здобувачів освіти НУШ на уроках історії у 6 класі».
Педагоги курсу спільно опрацювали тему: «Мета та компетентнісний потенціал освітньої галузі. Базові знання. Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів», в контексті якої ознайомилися з ключовими і предметними компетентностями, на наскрізними вміннями, які необхідно сформувати у здобувачів освіти у процесі реалізації ГІО.
Змістовною і результативною була групова робота слухачів курсів, у рамках якої педагоги працювали над історичними поняттями: час, простір, явище, процес, привід, причина і наслідок. Слухачі курсів обговорювали особливості вивчення зазначених понять на уроках громадянської та історичної освітньої галузі у 5-6 класах.
Також на курсах було розглянуто питання: «Можливості використання історичної мапи на уроках ГІО за умови дистанційного навчання ЗЗСО». Педагоги працювали із відповідними ресурсами: padlet, jambord, linoit, genial.ly. Зазначені ресурси можуть бути змістовним і важливим додатком у роботі педагогів при роботі з історичною мапою.
У рамках курсів педагоги працювали з цифровими інструментами для якісного навчання, зворотного зв’язку, рефлексії та ефективної комунікації здобувачів освіти при реалізації Державного стандарту базової середньої освіти, де були використані онлайн-застосунки, які мають якісне та змістове наповнення та будуть корисними педагогам і очному та дистанційному форматі навчання.
Команда, яка складалася із науковців, методистів та педагогів-практиків, забезпечила якісне проведення курсів підвищення кваліфікації для педагогів громадянської та історичної освітньої галузі, усі заняття були проведені на високому науковому та методичному рівні.
Колеги, разом ми досягнемо успіху у реалізації Державного стандарту базової середньої освіти.