Моніторингове дослідження «Мобінг у закладах загальної середньої освіти: запобігання і протидія»
У Законі України від 16 листопада 2022 року № 2759-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії порушенню прав у сфері праці», що набув чинності 11 грудня 2022 року, прописано визначення мобінгу як терміну. Мобінг (цькування) – систематичні (повторювані) тривалі умисні дії або бездіяльність роботодавця, окремих працівників або групи працівників трудового колективу, спрямовані на приниження честі та гідності працівника, його ділової репутації, у тому числі з метою набуття, зміни або припинення ним трудових прав та обов’язків, що проявляються у формі психологічного та/або економічного тиску, зокрема із застосуванням засобів електронних комунікацій, створення стосовно працівника напруженої, ворожої, образливої атмосфери, у тому числі такої, що змушує його недооцінювати свою професійну придатність. Законом Верховної Ради України від 1 грудня 2022 року № 2806-ІХ «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо протидії порушенню прав у сфері праці» визначено відповідальність за цькування і приниження на робочому місці.
Відповідно до наказу Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації від 04.09.2023 № 335-ОД «Про проведення регіональних моніторингових досліджень у 2023-2024 навчальному році», навчально-методичним відділом моніторингу якості освіти та зовнішнього незалежного оцінювання Сумського ОІППО було проведено моніторингове дослідження «Мобінг у закладах загальної середньої освіти: запобігання і протидія» у закладах загальної середньої освіти Сумської області.
Головні завдання зазначеного вище дослідження полягали у вивченні:
- стану обізнаності педагогічних працівників із поняттям психологічного насильства на робочому місці;
- рівня психосоціального комфорту вчителів у освітніх закладах територіальної громади;
- наявності та частоти звернень педагогічних працівників стосовно систематичних цькувань у колективах;
- головних видів мобінгу, із якими стикаються вчителі у закладах освіти, хто є мобером та проти кого спрямовується пресинг;
- чинників, що призводять до виникнення насильства й тиранії в педагогічних колективах;
- напрямів та шляхів підтримки закладами освіти територіальної громади антимобінгової стратегії;
- основних джерел правового захисту педагогічних працівників та урегулювання робочих відносин при виникненні ситуації мобінгу в колективі.
Опитування проводилося шляхом анкетування представників адміністрації та педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти.
У моніторинговому дослідженні взяли участь 314 респондентів із п’ятнадцяти закладів загальної середньої освіти Сумської області, із них:25 (8 %) представників адміністрації закладів освіти (директори, заступники директорів), 289 учителів (92 %).
У результаті аналізу отриманої інформації зроблено наступні висновки:
- Більше половини (58 %) педагогічних працівників почувають себе у закладі освіти, у якому вони працюють, комфортно; 40 % опитаних учителів зазначили, що вони, у цілому, задоволені взаємовідносинами, що панують у колективі; 2 % відмітили, що у закладах освіти присутня недоброзичливість, заздрість та міжособистісна конкуренція.
- Більше половини (56 %) педагогічних працівників відчувають атмосферу доброзичливості та взаємодопомоги у своїх колективах, переважна більшість (85 %) ніколи не стикалися зі зневажливим ставленням до своїх пропозицій, ідей або виконаної роботи.
- Більше двох третин учителів (74 %) зазначили, що їх або їхніх колег ніколи не критикували в грубій чи образливій формі.
- Більшість респондентів (84 %) указали, що керівництво закладів освіти ніколи не надавало перевагу окремим співробітникам без об’єктивних на це причин.
- У закладах освіти, що брали участь в опитуванні, переважає демократичний стиль керівництва (100 %), за якого учителів заохочують брати участь у процесах прийняття рішень.
- Більшість педагогічних працівників (79 %) зазначили, що вони повністю задоволені професійними стосунками з керівником закладу освіти та оцінкою своєї роботи адміністрацією (66 %). Учителі відмітили (67 %), що керівництво завжди реагує на їхні зауваження та пропозиції, що стосуються роботи у закладі освіти, та підтримує задоволення їхніх робочих інтересів і об’єктивних потреб.
- Більше двох третин педагогічних працівників (67 %) відчувають підтримку адміністрації щодо свого професійного розвитку та визнання своїх досягнень, успіхів.
- Учителі (71 %) позитивно оцінюють свої взаємовідносини з колегами, 71 % – готовність до взаємодопомоги; 80 % – не стикалися з відмовами колег у наданні допомоги чи навмисним ускладненням виконання своїх посадових обов’язків, а також самі ніколи не ігнорували аналогічних прохань.
- За визначенням 76 % опитаних педагогічних працівників та 84 % керівників закладів освіти, мікроклімат у колективі сприяє міжособистісній співпраці його співробітників, водночас, 24 % респондентів-учителів та 16 % представників адміністрації закладів освіти зазначили, що співпраця переважно є ситуативною.
- У закладах загальної середньої освіти проводиться активна робота щодо стабілізації взаємин у педагогічних колективах, створенню атмосфери задоволення педагогічною працею, спрямовуються зусилля на реалізацію соціально-психологічних функцій управління задля створення сприятливого соціально-психологічного мікроклімату.
- Майже всі (95 %) педагогічні працівники, за останній навчальний рік, не стикалися з випадками мобінгу у своїй роботі, та 92 % керівникам закладів освіти не надходило жодних повідомлень з цього приводу.
- У колективах сприяють створенню культури поваги та взаємопідтримки, зміцненню корпоративної культури, співпраці та командної роботи.
- Три чверті (74 %) респондентів відмітили, що у закладі освіти, де вони працюють, розроблено чіткі правила (протоколи) щодо попередження й реагування на прояви насильства. Близько двох третин (69 %) опитаних підтвердили, що адміністрація закладів освіти оперативно та об’єктивно реагує на скарги та підозри, стосовно виявлення випадків мобінгу, забезпечуючи ретельний розгляд кожного випадку, вживаючи, при цьому, необхідних засобів.
- Майже усі керівники (96 %) та 91 % учителів зауважили, що у закладах освіти, де вони працюють, регулярно проводяться заходи інформаційно-роз’яснювального характеру із усіма учасниками освітнього процесу щодо підвищення здатності ефективно запобігати конфліктним ситуаціям та реагувати на них. Водночас, 4 % представників адміністрації закладів освіти та 8 % опитаних учителів повідомили, що зазначений вище вид роботи проводиться регулярно, але тільки для учнів; 1 % педагогічних працівників відмітили, що у закладі освіти, де вони працюють, проводяться заходи інформаційно-роз’яснювального характеру, з метою виявлення ознак цькування, але не частіше, ніж один-два рази на рік.
- Більше трьох четвертин (76 %) керівників закладів освіти відзначили, що у колективах не уникають спілкування або навмисного відчуження окремих співробітників. Більше третини (36 %) представників адміністрацій стверджують, що серед колективу не було випадків поширення чуток та недостовірної інформації, яка мала негативний вплив на репутацію його членів.
- У більшості випадків, учителі задоволені створеними у закладах освіти умовами для своєї професійної діяльності. Зокрема, 60 % респондентів висловили своє повне задоволення раціональним використанням свого робочого часу, навчально-матеріальною базою закладу освіти та умовами праці у ньому (42 %). Для майже половини (46 %) респондентів-учителів покладені на них завдання повністю відповідають їхнім посадовим обов’язкам.
- Більше ніж три чверті респондентів (81 %) відповіли, що ніколи не стикалися у своїй роботі з високим рівнем вимог та недостатньою підтримкою зі сторони керівництва; у 5 % учителів є велике коло обов’язків, вони інколи відчувають брак підтримки та зазнають надмірної критики керівництва.
- У педагогічних колективах закладів загальної середньої освіти, що брали участь у дослідженні, відсутня необґрунтована критика, незадовільна оцінка роботи керівництвом, надмірна прискіпливість та навантаження педагогічних працівників, а також не мають місця випадки навмисного обмеження доступу до необхідної інформації.
- Опитані директори періодично стикалися з проявами мобінгу на робочому місці по відношенню до себе: 20 % – із поширенням чуток та недостовірної інформації серед колективу, що мали негативний вплив на репутацію; 20 % – із вербальною агресією (умисні висловлювання інших осіб, спрямовані викликати негативні переживання, образи, погрози); 12 % – із постійною необґрунтованою критикою та незадовільною оцінкою роботи; 8 % – із соціальною ізоляцією в колективі (відсутністю неформальних відносин та спілкування з іншими членами педагогічного колективу); один керівник закладу освіти зазначив, що його навмисно обмежували у доступі до необхідної інформації. Але ці випадки, за визначенням респондентів, носять ситуативний характер.
- За визначенням більше двох третин педагогічних працівників (73 %) педагогічних працівників, при виникненні ситуації мобінгу в колективі, за захистом своїх прав, у першу чергу, вони б звернулися до безпосереднього керівника; 11 % – взагалі б нікуди не зверталися; 7 % – до своїх колег; 3 % учителів відповіли, що для отримання допомоги звернулися б до керівника вищого рівня; 3 % – інших правозахисних організацій; 2 % – первинної профспілкової організації; 1 % – суду.
- У більше половини (60 %) опитаних учителів не виникало бажання змінити своє місце роботи, якби у них була така можливість. Більше третини респондентів (34 %) відмітили, що вони ніколи не замислювалися над питанням повторного працевлаштування; 6 % відповіли, що, якби у них була така можливість, вони б хотіли змінити своє місце роботи.
- Майже усі керівники (96 %) закладів освіти, при виявленні ситуації мобінгу у колективі, намагалися б відразу залагодити конфлікт, що свідчить про цілковите усвідомлення керівництвом покладеної на них відповідальності за створення безпечного та дружнього робочого середовища.