Моніторингове дослідження процесу підготовки здобувачів освітнього процесу до НМТ
Через російську збройну агресію в Україні змінилися умови вступу випускників до закладів фахової передвищої та вищої освіти. Замість кількох тестувань із різних навчальних предметів, усі абітурієнти вже втретє цього року, складатимуть єдиний національний мультипредметний тест (далі – НМТ), метою якого є проведення прозорої та об’єктивної вступної кампанії. Підготовка до НМТ передбачає додаткові вимоги до процесу організації роботи закладів загальної середньої освіти в цьому напрямі.
Зважаючи на актуальність зазначеної вище теми, навчально-методичним відділом моніторингу якості освіти та зовнішнього незалежного оцінювання Сумського ОІППО у період із 22.01.2024 до 12.02.2024 було проведено моніторингове дослідження процесу підготовки здобувачів освіти до НМТ у закладах загальної середньої освіти Сумської міської та Верхньосироватської сільської територіальних громад. У моніторингу взяли участь 329 респондентів (2 % заступників директорів, 29 % учителів, 69 % учнів 11-х класів).
За результатами дослідження були зроблені наступні висновки:
- У всіх досліджених закладах загальної середньої освіти проводиться організована робота з підготовки випускників до складання НМТ.
- Усі заступники директорів зазначили, що 100 % учителів закладів загальної середньої освіти, які взяли участь у дослідженні, у повній мірі ознайомлені зі змінами та особливостями проведення НМТ у 2024 році. Із цим твердженням погодилися 88 % опитаних учителів.
- Більшість (67 %) заступників директорів уважають, що військові дії на території України не вплинули на ставлення учнів до майбутніх вступних випробувань.
- Основними факторами, що впливають на ступінь готовності учнів до вступних випробувань, заступники директорів уважають: наявність у випускників мотивації (100 %), необхідних знань (84 %), організовану роботу вчителів-предметників (42 %), обізнаність учнів із процедурою проведення НМТ (41 %).
- Уважають свою роботу запорукою успішного складання учнями вступних випробувань 17 % учителів міських та 78 % – сільських закладів освіти.
- Жоден із опитаних учителів не відзначив матеріальні статки родин випускників, рівень їхньої комп’ютерної грамотності, – факторами, що впливають на готовність учнів до НМТ.
- Найбільша увага в закладі загальної середньої освіти, на думку педагогічних працівників, має приділятися проведенню регулярного системного повторення навчального матеріалу, проведенню інформаційно-роз’яснювальної роботи з учнями та їхніми батьками, роботі учнів над тестовими завданнями.
- Важливим напрямом діяльності закладу освіти з підготовки одинадцятикласників до НМТ, учителі (61 %) назвали розвиток самоосвітньої компетентності учнів.
- У всіх закладах освіти, які взяли участь у моніторингу, надаються години варіативної складової на вивчення навчальних предметів, які винесено на НМТ.
- Усі (100 %) заступники директорів звертаються до спеціалістів місцевих органів управління освітою, консультантів Центрів професійного розвитку педагогічних працівників з питань підготовки учнів до НМТ.
- Усі (100 %) опитані заступники директорів та вчителі користуються рекомендаціями та настановами методистів Сумського ОІППО щодо підготовки учнів до НМТ.
- Найважливішими умовами для успішного складання учнями НМТ, на думку учителів, є самопідготовка (86 %), сумлінне виконання домашніх завдань (72 %), відвідування учнями предметних факультативів, курсів за вибором та гуртків (38 %), заняття учнів із репетиторами (17 %).
- Опитані учителі (61 %) систематично проводять індивідуальні заняття з невстигаючими учнями; групові консультації – 37 % учителів-предметників.
- Зазначили, що успішність учнів залежить, насамперед, від зусиль та здібностей самих випускників, – 64 % учителів. Пов’язують високу кваліфікацію педагога з рівнем навчальних досягнень учнів 17 % опитаних.
- Готовність учнів до вступних випробувань учителі міських закладів освіти оцінили, переважно, достатнім та високим рівнями; сільських закладів – середнім рівнем.
- У процесі підготовки учнів до вступних випробувань, у 34 % опитаних учителів не виникає жодних перешкод; 36 % респондентів відчувають байдуже ставлення до результативності складання НМТ з боку випускників та їхніх батьків.
- Зазначили, що зміна військово-політичної ситуації в країні не вплинула на їхнє особисте ставлення до зовнішніх оцінювань, – 62 % учителів.
- Планують складати НМТ, із метою вступу до закладів фахової передвищої та вищої освіти, – 91 % опитаних учнів 11-х класів.
- Вибір закладу вищої освіти та спеціальності, з орієнтацією на потреби вітчизняного ринку праці, здійснюють 37 % випускників 11-х класів.
- Близько третини (22 %) випускників не визначилися щодо свого подальшого навчання.
- Серед навчальних дисциплін (окрім обов’язкових предметів) учні, для складання НМТ, найчастіше обирають іноземну мову (41 %), біологію (26 %).
- Додаткова підготовка з предметів НМТ необхідна 14 % учнів; 24 % випускників уважають себе гарно підготовленими лише з окремих навчальних дисциплін.
- Із метою вдосконалення власної предметної підготовки, учні-респонденти опрацьовують інформацію з Інтернет-джерел (71 %), збірників тестових завдань (38 %), конспектів уроків (37 %), довідників (22 %).
- Із метою отримання інформації щодо НМТ та вступних випробувань, 70 % учнів регулярно відвідують офіційний сайт Українського центру оцінювання якості освіти.
- Із процедурою, організацією, особливостями проведення НМТ учні ознайомлюються, переважно, на класних годинах (70 %), тематичних батьківських зборах (54 %), онлайн-зустрічах із викладачами закладів вищої освіти (39 %).
- Випускникам отримати бажаний результат тестування найбільше можуть завадити надмірне навчальне навантаження (25 %), психологічні чинники (невпевненість, страхи, хвилювання) (16 %).
- Для покращення власної підготовки до НМТ учні потребують більше знань із певних навчальних предметів (49 %), роз’яснень особливостей вступної кампанії 2024 року в Україні (12 %).
- За даними самооцінки, рівень підготовки учнів сільських закладів освіти, із більшості навчальних предметів НМТ, є достатнім; міських закладів освіти – середнім.
- Додатково займаються з репетиторами 16 % випускників; готуються до вступу самостійно – 58 % учнів-респондентів. Організованого повторення на уроках вистачає 36 % респондентів.
- Попри складність військово-політичної та економічної ситуації в Україні, переважна більшість учнів (97 %) не відмовилися від планів свого подальшого навчання в закладах вищої освіти.