ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ПЕДАГОГІВ СУМЩИНИ ВІДПОВІДНО ДО КОНЦЕПЦІЇ «НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА» ТРИВАЄ
У Комунальному закладі Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти у листопаді 2023 року за кошти державної освітньої субвенції продовжуються курси підвищення кваліфікації педагогів 11 освітніх галузей за освітньою програмою «Зміст і методика навчання з інтегрованих курсів/предметів освітніх галузей при впровадженні Державного стандарту базової середньої освіти (адаптаційний цикл)». Навчання проводили обласні координатори, регіональні тренери та тренери-педагоги Сумської області, підготовлені за спеціальними освітніми програмами для підвищення кваліфікації та підготовки керівних та педагогічних працівників до запровадження Державного стандарту базової середньої освіти відповідно до Концепції «Нова українська школа».
На базі інституту для керівних кадрів (директорів, заступників директорів закладів освіти), педагогів, які впроваджують Державний стандарт базової середньої освіти на першому (адаптаційному) циклі у 2023/2024 н.р. та педагогів пілотних шкіл з мовно-літературної (українська мова та література, зарубіжна література), мовно-літературної (іншомовної), математичної, мистецької, природничої, соціальної та здоров’язбережувальної, технологічної, інформатичної, громадянської та історичної освітніх галузей та фізичної культури були проведені заочні заняття у рамках дводених навчальних сесій.
Для ефективного проведення занять на курсах підвищення кваліфікації щодо реалізації Державного стандарту базової середньої освіти до роботи з педагогами відповідних освітніх галузей були залучені координатори Всеукраїнського пілотного проєкту «Розробка та впровадження навчально-методичного забезпечення базової середньої освіти в умовах реалізації нового Державного стандарту», автори модельних навчальних програм, педагоги – практики пілотних закладів освіти, а саме:
- громадянсько-історична освітня галузь – Бурлака Олена Вікторівна, заступник директора, вчитель історії Городищенського економічного ліцею Черкаської області, автор програми з історії для 5-6 класу; Піскарьова Ірина Олександрівна, керівниця освітнього відділу Інституту «Ткума», автор програми з історії для 5-6 класу; Васильків Ірина Дмитрівна, старший викладач кафедри суспільствознавчої освіти КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти», автор прогами з історії для 5-6 класу; Ремех Тетяна Олексіївна, завідувачка відділу суспільствознавчої освіти Інституту педагогіки НАПН України, кандидат педагогічних наук, вчитель-методист, автор програми з історії для 5-6 класу;
- мовно-літературна освітня галузь – Білясник Михайло Дмитрович, учитель-методист української мови та літератури Шосткинської гімназії, автор підручників педагог-тренер;
- математична та природнича освітні галузі – Василашко Ірина Павлівна, завідувач сектору інноваційних форм та методів діяльності педагогічних працівників відділу STEM-освіти Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти», інтегрований курс», автор підручників та навчальних посібників;
- технологічна освітня галузь – автори модельної програми з технології: Ходзицька Ірина Юліївна, вчителька трудового навчання та технологій закладу загальної середньої освіти № 243 м. Києва, вчитель-методист, відмінник освіти України; Медвідь Ольга Юріївна, вчителька трудового навчання та технологій опорного закладу «Кролевецький ліцей № 3» Кролевецької міської ради Сумської області, вчитель-методист, відмінник освіти України, заслужений вчитель України;
- природнича освітня галузь – Григорович Олексій Владиславович, старший науковий співробітник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, кандидат хімічних наук, автор модельної програми «Хімія, 7-9»; Березан Ольга Веніамінівна, учитель хімії Нововолинського обласного ліцею-інтернату, кандидат педагогічних наук, «Заслужений учитель України», автор модельної програми «Хімія, 7-9»;
- соціальна та здоров’язбережувальна освітня галузь – Араджионі Маргарита Анатоліївна, кандидат історичних наук, керівниця творчої групи розробників наскрізного інтегрованого курсу «Культура добросусідства»;
- мистецька освітня галузь – Масол Людмила Михайлівна, професор кафедри філософії і освіти дорослих ЦІПО ЗДВО УМО Національної Академії педагогічних наук України, кандидат педагогічних наук, професор.
Протягом 02 листопада – 30 листопада 2023 за заочною формою у 90 навчальних групах пройшли навчання 2362 учителя 5-6 класів закладів загальної середньої освіти, які забезпечують реалізацію нового Державного стандарту базової середньої освіти у 2023-2024 н. р. (у т. ч. і директори та заступники директорів ЗЗСО): керівні кадри - 273 слухача; мовно-літературна галузь - 353 слухача; мовно-літературна (іншомовна) галузь - 197 слухачів; історична галузь - 176 слухачів; природнича галузь - 248 слухачів; соціальна і здоров’язбережувальна галузь - 120 слухачів; математична галузь - 234 слухачі; інформатична галузь - 151 слухач; технологічна галузь - 174 слухачі; мистецька галузь - 179 слухачів; фізична культура - 257 слухачів. Розпочали навчання 5 педагогів пілотних шкіл.
Освітні програми курсів підвищення кваліфікації охопили ключові питання, які постають перед освітянами Нової української школи: «Особливості викладання предметів / інтегрованих курсів освітньої галузі Державного стандарту базової середньої освіти у 6 класі»; «Сучасні технології організації педагогічної діяльності при реалізації Державного стандарту базової середньої освіти»; «Методологічні засади викладання інтегрованого курсу/предмету»; «Оцінювання навчальних досягнень учнів з інтегрованих курсів / предметів освітньої галузі Нової української школи». Під час навчання слухачі курсів представили підсумкові результати власної діяльності у вигляді проєктів та набули професійно-педагогічної, соціально-громадянської, мовно-комунікативної, загальнокультурної, психологічно-фасилітативної, підприємницької, інформаційно-цифрової компетентностей.
Основними досягнутими результатами педагогів стали:
- знання засадничих принципів компетентнісного і діяльнісного підходів, кооперативного та проєктного навчання, технології розвитку критичного та креативного мислення у ході реалізації Державного стандарту базової середньої освіти;
- уміння використовувати принцип наступності у досягненні очікуваних результатів між циклами освіти;
- навички залучати компетентнісний потенціал освітньої галузі для формування наскрізних умінь та обов’язкових результатів навчання здобувачі освіти;
- навички використовувати цифрові інструменти для якісного навчання, оцінювання, зворотного зв’язку, рефлексії та ефективної комунікації здобувачів освіти при реалізації Державного стандарту базової середньої освіти.
Керівники та педагоги закладів освіти схвально відгукуються про курси: висловлюють свою задоволеність матеріалами, майстерністю тренерів, новітніми підходами у вивченні інтегрованих курсів та окремих предметів; вражені змістовим висвітленням тренерами та тренерами-педагогами актуальних питань адаптаційного періоду щодо освітніх та модельних програм, особливостей оцінювання, подолання освітніх втрат, безпечного освітнього середовища; відмічають високий рівень організації курсів у заочній формі.