Загальнодержавне моніторингове дослідження результатів навчання у 6 класі НУШ
Чотири заклади загальної середньої освіти Сумської області, які пілотують упровадження Нової української школи, у складі 134 пілотних шкіл України взяли участь у загальнодержавному моніторинговому дослідженні якості освіти в умовах воєнного стану.
Моніторинг було проведено на виконання низки нормативних документів. Серед них – накази Міністерства освіти і науки України від 28.03.2023 № 347 «Про організаційні заходи щодо підготовки і проведення моніторингового дослідження якості освіти у закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану» та від 15.05.2023 № 565 «Про затвердження переліку закладів освіти – учасників моніторингового дослідження якості освіти у закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану та графіка його проведення». Моніторингом передбачено здійснення дослідження ефективності впровадження реформи Нової української школи на рівні базової ланки освіти, зокрема в межах реалізації проєкту всеукраїнського рівня за темою «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення для закладів загальної середньої освіти в умовах реалізації Державного стандарту базової середньої освіти».
Моніторингове дослідження у 6-х пілотних класах здійснювалось під керівництвом Команди підтримки реформ Міністерства освіти і науки України і проходило в електронному форматі на платформі Всеукраїнської школи онлайн. Від шкіл участь брав один пілотний 6-й клас (рекомендовано – 6-Б). Із зареєстрованих учнів Сумської області (98 осіб) у тестуванні взяли участь 94, з них 7 – із-за кордону. Очно працювали учні Недригайлівської спеціалізованої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Надригайлівської районної ради (6-Б клас, 21 учень). У змішаному форматі – очно та дистанційно (із-за кодону) – Шосткинської гімназії Шосткинської міської ради (6-Б клас, 26 учнів, з них 1 із-за кордону) та Сумської загальноосвітньої школа І-ІІІ ступенів № 27 м. Суми (6-Б клас, 27 учнів, із них 6 із-за кордону). Учні Краснопільського ліцею № 1 Краснопільської селищної ради роботу виконували в дистанційному форматі (6-Б клас, 20 учнів). Загалом в Україні учнів пілотних 6-х класів у вибірці для моніторингу було 3279, але не всі змогли взяти участь із різних причин.
Проведенню моніторингу, що відбувся 17 травня (математика) та 24 і 25 травня (українська мова) передувала велика організаційна робота. Василь Терещенко, проєктний менеджер Команди підтримки реформ Міністерства освіти і науки України з моніторингу ефективності впровадження НУШ, провів серію вебінарів для різних категорій осіб, відповідальних за проведення моніторингу в областях.
Роль і відповідні завдання головного координатора моніторингу в Сумській області виконувала Валентина Успенська, регіональний координатор соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі, доцент кафедри теорії і методики змісту освіти Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.
У кожному закладі загальної середньої освіти були визначені відповідальні (це були заступники директора з навчально-виховної роботи), інструктори з проведення тестування та технічні адміністратори.
Працівники Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти під час загальнодержавного моніторингу виконували роль спостерігачів за дотриманням процедури тестування. Цю роботу здійснювали очно О. Борисенко та О. Черних, методисти відділу моніторингу якості освіти та зовнішнього незалежного оцінювання, у Сумській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 27. Спостереження за процесом моніторингу в інших закладах освіти відбулось у форматі онлайн. Його проводили Ю. Байдак, доцент кафедри теорії і методики змісту освіти; С. Драновська, регіональний координатор громадянської та історичної освітньої галузі, в.о. завідувача кафедри соціально-гуманітарної освіти; Н. Дудко, доцент кафедри соціально-гуманітарної освіти; Н. Клюніна, регіональний координатор мовно-літературної освітньої галузі (іноземні мови), старший викладач кафедри соціально-гуманітарної освіти; Л. Коростіль, регіональний координатор природничої освітньої галузі, доцент кафедри теорії і методики змісту освіти. За підсумками кожного тестування спостерігачі готували звіти про спостереження.
Дані загальнодержавного моніторингового дослідження якості освіти будуть знеособлені, інформація у розрізі закладів освіти не здійснюватиметься та не оприлюднюватиметься. Результати моніторингу, який здійснюватиметься упродовж трьох років, допоможуть ефективному упровадженню Державного стандарту базової загальної середньої освіти.