НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ УКРАЇНИ В ЧАС РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ: ПЕРЕОСМИCЛЕННЯ КОНТЕКСТІВ
Під такою назвою 16 травня 2023 року в КЗ СОІППО був проведений міжрегіональний Круглий стіл з онлайн-трансляцією.
Тематика заходу обумовлена екзистенційним характером війни, яку російський імперіалізм століттями веде проти України.
Учасникам Круглого столу для обговорення були запропоновані такі тематичні напрями:
- Національно-патріотичне виховання як проблема внутрішньоукраїнської інтеграції: світоглядна війна за українців та Україну в окцидентальному суспільстві.
- Українська героїка і меморіали пам’яті звитяжцям-краянам у хронотопі російсько-української війни 2014–2023 років.
- Військово-патріотичне виховання і волонтерська діяльність як процес громадянської ідентифікації в сучасній українській школі.
- Національно-патріотичне виховання учнівства у процесі опанування основ наук та позашкільній роботі.
До роботи у Круглому столі долучилися педагогічні працівники закладів освіти області, слухачі, студенти, магістранти, працівники культури та краєзнавці з усіх 5 районів Сумської області. Варто наголосити, що найбільше число учасників – це освітяни з громад, які і зараз знаходяться у зоні бойових дій.
Відкрив засідання та виступив із доповіддю про особливості діяльності СОІППО від 24 лютого 2022 року ректор інституту д. і. н., професор Юрій НІКІТІН.
Учасники заходу у виступах презентували практики з національно-патріотичного (найперше – військово-патріотичного) виховання, а саме:
- Микола СКИРТАЧ (Суми) – про методологію і змістове наповнення проєкту з інформаційного спротиву «Сумщина під обстрілами».
- Наталія ЯРУШ (Суми) – задокументовані спогади жителів с. Грабовське про лютий-початок квітня 2022 року «Прикордоння Краснопільщини в період російської окупації».
- Наталія ПРЯДКО (Суми) – про діяльність пошуково-волонтерського загону «Палаючі серця» в контексті пошукової і волонтерської роботи історико-патріотичного музею «Пам’ять».
- Віталій ЮДІН (Путивль) – про виклики та пріоритети в музейній педагогіці та особливостях створення сучасних експозицій (на прикладі роботи «Музею освіти» в Путивльському ЦПР).
- Олександр ТКАЧЕНКО (Краснопілля) – про акценти в деколонізації свідомості українського суспільства при реалізації програми з анкетування «CARPE DIEM, або Цінність історичного моменту», яку проводять у Краснопільському ліцеї № 1.
- Оксана Кузьменко (Кириківка) – про успішні практики запровадження цифрових застосунків для національно-патріотичного (україноцентричного) виховання школярів в умовах змішаного навчання.
- Тетяна ОРЛОВА (Суми) – про роль закладів освіти та бібліотек у просвітницькій роботі з формування історичної пам’яті на прикладі змін на топонімічних мапах населених пунктів.
У виступах спікерів наголошувалося на важливості формування і розвитку партнерської взаємодії між освітніми закладами та бібліотеками, музеями, мистецькими центрами та агенціями, волонтерськими організаціями для захисту інтересів України в час російсько-української війни.
У виступах учасників засідання наголошувалося, що національно-патріотичне виховання – це чітко спланована виховна діяльність, спрямована на формування в українському суспільстві національної самоідентичності й патріотизму. Згідно із Законом України «Про освіту» (2017) громадянська компетентність як ключова формується не тільки на уроках з усіх предметів, а, насамперед, за словами співака і педагога, лауреата Національної премії імені Т. Г. Шевченка, Анатолія МОКРЕНКА, фізиками, хіміками чи математиками стануть одиниці, а громадянами мають стати всі, бо без громадян держава просто неможлива.
У заході загалом узяло участь і надіслали матеріали для публікації 59 учасників. Круглий стіл був запланований кафедрою соціально-гуманітарної освіти і проведений за підтримки науково-видавничого відділу та викладачів кафедр КЗ СОІППО.
За результатами Круглого столу планується видання електронної збірки матеріалів.