21 ЛИСТОПАДА – ДЕНЬ ГІДНОСТІ ТА СВОБОДИ
21 листопада – відзначають День Гідності та Свободи. Цього дня, із інтервалом у дев’ять років, розпочалися два наймасовіші протести у сучасній Україні: у 2004 році – Помаранчева революція, у 2013-му – Революція Гідності. Після перемоги Помаранчевої революції в листопаді 2005 року Президент України Віктор Ющенко запровадив державне свято – День Свободи – 22 листопада.
Після Революції Гідності, 13 листопада 2014 року Президент України Петро Порошенко підписав Указ від 13.11.2014 № 872/2014 «Про День Гідності та Свободи», згідно з яким 21 листопада відзначається як День Гідності та Свободи.
Цей день установлено «з метою збереження та донесення до сучасного та майбутнього поколінь інформації про доленосні події в Україні початку ХХІ століття, утвердження ідеалів свободи й демократії, а також віддання шани патріотизму та мужності громадян, які восени 2004-го й у листопаді 2013-го – лютому 2014 року стали на захист демократичних цінностей, прав і свобод людини та громадянина, національних інтересів нашої держави та її європейського вибору».
Завдяки Революції Гідності, Україна отримала новий шанс для цивілізаційного вибору, руху до демократії, очищення від тоталітарного й людиноненависницького комуністичного минулого.
Народ України, як ініціатор та учасник революційних подій, виявив свою суб’єктність у формуванні майбутнього держави й утвердив вектор її розвитку як вільної демократичної європейської країни.
Гідність людини є однією з найважливіших особистісних цінностей, закріплених у багатьох правових актах, у тому числі міжнародних.
Відповідно до основних положень Конституції України, єдиним джерелом влади в Україні є народ, який здійснює владу безпосередньо й через органи місцевого самоврядування. За народом України закріплено право визначати та змінювати конституційний лад в Україні, а також право на свободу мирних зібрань.
Метою запровадження пам’ятної дати стало донесення до сучасного і майбутніх поколінь об’єктивної інформації про доленосні події в Україні початку XXI століття, а також віддання належної шани патріотизму й мужності громадян, які стали на захист демократичних цінностей, прав і свобод людини, національних інтересів нашої держави та її європейського вибору.
У підвалині української державності – і століття боротьби наших предків, і символізована, насамперед, в іменах Т. Шевченка, І. Франка, Л. Українки та ін., титанічна робота великих просвітителів народного духу, а також сама незламна і нескорена душа українського народу.
Сьогодні боротьба за незалежність України та її суверенітет продовжується, і від зовнішньої агресії нас захищають такі ж патріоти та щирі люди, які були на Майданах міст і містечок нашої країни. За цю боротьбу заплачено страшну ціну: своє життя віддали найкращі. Це – люди, подвиг яких ми будемо пам’ятати вічно, їхня мужність переказуватиметься з покоління в покоління.
З метою належного відзначення Дня Гідності та Свободи, вшанування громадянського подвигу учасників Помаранчевої революції та Революції Гідності, національно-ідентичного виховання учнівської молоді, утвердження демократичних цінностей, ідеалів свободи та справедливості, європейського шляху розвитку України, у закладах загальної середньої освіти рекомендуємо в онлайн-форматі провести:
- виховні години: «Наш дух не зламати, свободу не вбити!», «З Україною в серці!», «Зростаємо патріотами», «Ми діти вільної країни!», «Україна – країна Гідності та Свободи!»;
- уроки звитяги: «Українець – це вільна людина з гідністю в серці», були проведені урок-реквієм «Є нація! Хай знають всі на світі! Ми є! Народ піднявся з колін!»;
- тематичні бесіди: «Наш дух не зламати, свободу не вбити!», «Вільні творять майбутнє», «Україна – європейська держава!», «Небесна Сотня – гордість та біль України», «Крокуємо вільною державою!»;
- «круглі столи»: «Україна єдина!», «Тільки тим історія належить, хто сьогодні бореться й живе!», «Майдан: революція цінностей», «Право на Гідність та Свободу», «Україна: спільна відповідальність за майбутнє», «Революція гідності та українська національна ідея», «Україна та Європа починаються з мене»;
- уроки пам’яті: «Душу й тіло ми положим за нашу свободу!», «Герої не вмирають!», «Пам’ятаємо наших героїв, що за волю поклали життя», «Народе мій, до тебе я ще верну, і в смерті обернуся до життя», «Небесна Сотня серед нас віднині у кожнім серці й крапельці сльози», «Не серед нас, та разом з нами. В серцях, у пам’яті, в думках»;
- уроки-диспути: «Культура людської гідності», «Що означає бути гідним?»;
- віртуальні екскурсії місцями Революції Гідності: «Майдан: від незалежності до свободи», «Революція Гідності в історіях очевидців», «Україна: шлях Гідності»;
- онлайн-зустрічі з учасниками Революції гідності, воїнами АТО, громадськими активістами, волонтерами: «Герої серед нас», «Хоробрі серця», «Справа честі та обов’язку», «Шукаючи Європу, ми знайшли Україну!», «Живе лиш той, хто не живе для себе, хто для других виборює життя!»;
- виставки малюнків, плакатів, фотографій: «Ми – діти України», «Мистецький Майдан – Революція Гідності та Свободи», «Я пишаюся тим, що я українець!», «Наші символи Гідності та Свободи», «Небесній Сотні шана й молитви», «Нас надихають подвиги героїв»;
- виготовлення оберегів, вітальних листівок для українських воїнів: «Захисник України – гордість моєї країни!», «Янгол-охоронець для солдата»;
- віртуальні екскурсії місцями Революції Гідності: «Майдан: від незалежності до свободи», «Революція Гідності в історіях очевидців», «Україна: шлях Гідності»;
- фотовиставки та книжкові експозиції: «Вільні творити майбутнє!», «Україна: незалежність, гідність, свобода».
Окрім того, Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти рекомендує рекомендує інші форми проведення тематичних заходів:
- літературно-пісенні композиції, театралізовані дійства, конкурси читців: «Ми – молодь, гідні жити в мирі та свободі!», «У нашій пам’яті назавжди залишилися1», «Україна понад усе», «За мою і твою свободу!», «Борімося – поборемо!», «Горіть і боріться, любіть Батьківщину, огні свого серця єднайте в бою», «На варті наших душ – Небесна Сотня», «Поезія Майдану»;
- патріотичні флешмоби: «Наш символ Гідності та Свободи», «Вільні творять майбутнє», «Хай в серці кожної дитини живе любов до України!», «За волю, за віру, за честь України я буду невтомно стоять до загину!», «Я – українець!», «Герої не вмирають!»;
- перегляд художніх і документальних фільмів про Революцію гідності: «Майдан. Хроніка подій», «Зима, що нас змінила», «Еволюція Гідності», «Сильніше ніж зброя»;
- воркшоп «Україна – єдина держава»;
- створення колажу закладу загальної середньої освіти «День Гідності та Свободи».
Для створення колажу можна використовувати синонімічний ряд з відповідними асоціаціями:
Гідність – самоповага, гордість, достоїнство.
Гідний – поважний, вартий, солідний, імпозантний, респектабельний, величний, достойний, належний, потрібний, відповідальний, пристойний, славний, порядний, шановний, величавий.
Свобода – воля, незалежність, самостійність, суверенітет, простота, невимушеність, автономія, природність, необмеженість.
Окрім, того під час тематичних заходів рекомендуємо використовувати інформаційні ресурси, документальні фільми та відеоматеріали:
- 94 дні. Євромайдан очима ТСН: спецпроєкт про хронологію подій Революції Гідності від «ТСН».
- Майдан. Початок. Cпогади учасників Революції Гідності: проєкт «Майдан: усна історія» на сторінках «Історичної правди».
- Невідомий Майдан. Революція Гідності в історіях очевидці: спецпроєкт «ТСН. ua» та Українського інституту національної пам’яті.
- Д/ф «Самооборона. Зима, що нас змінила» (2014, Україна, «1+1» та «Вавилон’13»).
- Д/ф «Революція гідності» (2014, Україна, «ICTV»).
- Д/ф «Еволюція гідності» (2014, Україна, «24 канал»).
- Д/ф «Острів небайдужих» (2016, Україна, «ICTV»).