ПІДГОТОВКА ДО ЗАПРОВАДЖЕННЯ КОНЦЕПЦІЇ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ТРИВАЄ
Ціннісні орієнтири НУШ, нові державні стандарти освіти вимагають нових підходів не лише до організації навчального процесу, але й до оцінювання навчальних досягнень учнів.
Формувальне оцінювання є однією з найефективніших досліджених стратегій підвищення рівня навчальних досягнень учнів за висновками міжнародних науковців та експертів, зокрема, Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР).
Формувальне оцінювання сприяє розвитку в учнів метакогнітивних навичок, тобто вміння планувати, регулювати, аналізувати власну навчальну діяльність, визначати причини труднощів та можливі шляхи їхнього подолання, що, зі свого боку, розвиває внутрішню мотивацію. Це стає можливим, зокрема, завдяки концентрації уваги на процесі та цілях навчання, орієнтації на результат, застосуванню технік самооцінювання і взаємооцінювання. За даними EEF, розвиток школярами метакогнітивних навичок і навичок саморегуляції дає їм можливість досягти результатів навчання, що в середньому на 7 місяців випереджають навчальний поступ інших учнів.
Цінність формувального оцінювання в тому, що воно підвищує мотивацію, розвиває вміння вчитися та допомагає учням досягати кращих результатів навчання.
Заклади освіти Сумщини та комунальний заклад Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти активно долучились до підготовки запровадження Концепції «Нова українська школа». Так викладачами кафедри педагогіки, спеціальної освіти та менеджменту започатковано низку науково-практичних заходів щодо консультування та надання допомоги педагогічним колективам у запровадженні Державного стандарту базової середньої освіти у 2022/2023 навчальному році.
19 серпня 2022 року на базі Стецьківської ЗОШ I-III ст. Луценко Світланою Миколаївною, кандидатом наук з державного управління, доцентом, доцентом кафедри педагогіки, спеціальної освіти та менеджменту, та Пінчук Діаною Миколаївною, старшим викладачем кафедри педагогіки, спеціальної освіти та менеджменту, проведено науково-практичний семінар з питань запровадження Концепції НУШ у 2022/2023 навчальному році. Захід відбувався у очному режимі. Основною тематикою, на якій зосередились учасники семінару, була «Формувальне оцінювання як інструмент реалізації успішного оцінювання в НУШ».
Учасники науково-практичного семінару змогли безпосередньо спробувати на практиці техніки та інструменти формувального оцінювання, звернули увагу на особливості здобування освіти в умовах Нової української школи, застосовували різноманітні техніки, методи та інструменти, що допоможуть педагогам реалізувати основні завдання реформи.
Цікавими знахідками семінару стали методики глибинного учіння, техніки самооцінювання та взаємооцінювання, що реалізувались через вправи «Літаючий аркуш», «Три зірки та одне бажання», «Ніж-виделка».
Педагогів зацікавили он-лайн інструменти формувального оцінювання, що є важливими в умовах дистанційного навчання, такі як Kahoot, Mentimeter та інші цифрові ресурси. Практичні навички, яких набули вчителі під час семінару, допоможуть їм у повній мірі реалізувати власний потенціал, сформувати індивідуальну траєкторію розвитку здобувачів освіти, що сприятиме формуванню наскрізних компетентностей здобувачів освіти.
Отже, реалізація основних засад Нової української школи триває!