Готуємо тренерів-педагогів для вчителів природничої освітньої галузі на базовому рівні Нової української школи
Відповідно до наказу КЗ СОІППО від 27 вересня 2021 року № 165-ОД «Про підвищення кваліфікації учителів закладів загальної середньої освіти Сумської області, які забезпечуватимуть реалізацію нового Державного стандарту базової середньої освіти на 2021 рік» та графіку проведення курсів 04-08 жовтня 2021 року відбулися курси підготовки тренерів-педагогів для вчителів природничої освітньої галузі на базовому рівні Нової української школи. Курси проводила регіональний координатор з природничої освіти, тренер Лідія Коростіль, к. пед. н., доцент, доцент кафедри теорії і методики змісту освіти.
Світлана Панченко, координатор Сумської області, тренер, к. психол. н., доцент, проректор з науково-педагогічної та навчальної роботи виступила з вітальним словом до слухачів та із закликом долати усталені стереотипи щодо ролі вчителя в освітньому процесі як ретранслятора інформації, усвідомити власну роль як організатора процесу навчання, що зосереджує особливу увагу на формуванні ключових компетентностей і наскрізних умінь.
Мета освітньої програми курсу – підвищення методичного та практичного рівнів професійної компетентності вчителів природничої освітньої галузі 5-х класів щодо реалізації завдань Державного стандарту базової освіти відповідно до основних напрямів державної політики у галузі освіти. До групи приєдналося 22 вчителя із 17 міських/сільських громад Сумської області.
Учителі протягом 5 днів були залучені до активних й інтерактивних форм роботи, що сприяли реалізації поставленої мети. У перший день опрацювали нормативні документи щодо реалізацію нового Державного стандарту базової середньої освіти, прослідкували взаємозв’язок між поняттями «Типова освітня програма» - «Освітня програма закладу» - «Модельна навчальна програма» - «Навчальна програма» та обрали модельну програму, що більше відповідала їх професійним запитам.
Другий день був присвячений осмисленню складових компетентності в природничих науках і технологіях та потенціалу природничої освітньої галузі щодо її формування. Також були розглянуті різні форми оцінювання. Зокрема формувальне оцінювання викликало бурхливу дискусію серед педагогів.
Третій і четвертий день були «переломними» для деяких педагогів, бо у ці дні педагоги пілотних шкіл презентували різні модельні програми, навчально-методичне їх забезпечення та проводили уроки зі слухачами курсів. Саме ця форма роботи повністю розкрила методологічну особливість кожної програми щодо загальних очікуваних результатів. Педагоги побували в ролі учнів: працювали в групах, парах; виконували завдання і дослідження; відповідали на запитання та презентували результати спільної роботи. Комплексно ознайомившись зі змістом модельної програми, її навчально-методичним забезпеченням і методологією досягнення результату, педагоги змогли зробити висновок щодо обраної програми.
У п’ятий день розглядалося питання щодо наступності здійснення формувального оцінювання в початковій та базовій школі, його функцій та особливостей запису в журнал і книзі спостережень.
Підсумкове заняття проводилося в груповій діяльності та передбачало узагальнення й систематизацію знань із таких питань: «Пам’ятка для вчителів, які будуть викладати в 5 класі інтегровані курси природничої освітньої галузі», «Критерії формувального оцінювання для учнів», «Алгоритм дій вчителя щодо організації роботи в групах», «Інструменти формувального оцінювання в 5 класі в умовах НУШ».
Наприкінці курсів вчителі отримали сертифікати тренерів-педагогів та висловлювали подяку тренеру та вчителям пілотних шкіл, які презентували уроки, учасникам згуртованої групи.