І ЗНОВУ ПРО ТАКСОНОМІЮ БЛУМА
21 лютого 2023 року виповнюється 110 років від дня народження Бенджаміна Блума (1913-1999), професора психології Чиказького університету (США). У 1956 році він розробив класифікацію рівнів мислення, яку назвав таксономією.
Б. Блум класифікував від простого до складного мисленнєві вміння учнів. Так, за його таксономією, знання – це лише перший, найпростіший рівень цієї класифікації. Далі, – він виділив ще п’ять рівнів цілей (результатів) навчання, причому перші три (знання, розуміння, застосування) є цілями нижчого порядку (мисленням низького рівня), наступні три (аналіз, синтез, оцінювання) – вищого порядку (мисленням високого рівня).
У цій ієрархії, кожен рівень залежить від здатності учня працювати на цьому рівні або рівнях, нижчих від нього. Завдання ж учителя полягає в умінні мотивувати дітей до досягнення вищих рівнів мисленнєвого процесу.
Б. Блум також установив, що між рівнями мислення та відповідями на запитання існує прямий зв’язок. До того ж, самі запитання утворюють ієрархію відповідну таксономії мислення. Питання на запам’ятовування належать до низького рівня. Питання на оцінку або судження розглядаються як високий рівень.
Формулювання запитань є одним із механізмів формування в учнів навиків критичного мислення. Відповідаючи на них, учні аналізують та інтерпретують інформацію, вибудовують гіпотези, відстоюють свою точку зору. Запитання є засобом стимулювання видів мислення на різних рівнях складності. До кожного з цих рівнів, за допомогою певних дієслів, можна пропонувати набір завдань.
Оскільки таксономію Блума можна застосовувати з будь-яким навчальним змістом, вона є потужним педагогічним інструментом, що активно використовується вчителями у розробці планів уроків (формулювання й відбір відповідних цілей, очікуваних результатів, видів навчальної діяльності та способів оцінювання).
Система Блума є також важливою в роботі вчителів, які навчають учнів критичному мисленню, формують у них уміння: оцінювати та використовувати всю доступну й необхідну інформацію, обирати такі рішення і дії, що забезпечують особистий розвиток, гармонійну взаємодію між людьми і природою.
Отже, методика навчання Блума – крок уперед у процесі виділення педагогічних цілей.
Дізнатися ще більш детально про таксономію Блума можна за посиланням: https://numl.org/.932091.