Моніторингове дослідження стану створення безпечного освітнього середовища в закладах освіти в умовах воєнного стану
Під час дії в Україні правового режиму воєнного стану, створення безпечних умов для учасників освітнього процесу – одне з першочергових завдань місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. Сумська область одна з перших зазнала агресії з боку росії і сьогодні перебуває під постійним обстрілом, тому усі зусилля управлінців повинні бути спрямовані на створення освітнього середовища, здорового, безпечного, захищеного фізично та психологічно. З початку повномасштабного вторгнення, на території області агресором зруйновано або частково пошкоджено заклади загальної середньої освіти і перебувати, а тим більше навчатися в очному режимі, є вкрай небезпечним.
На сьогодні, у першу чергу, більш актуальними стають питання безпечного простору та освітнього середовища для перебування учнів і працівників. Тому, головне питання, яке турбує сьогодні і батьків, і вчителів – як забезпечити якісну освіту в умовах війни.
Відповідно до наказу Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації від 12.09.2022 № 102-ОД «Про проведення регіональних моніторингових досліджень у 2022-2023 навчальному році», навчально-методичним відділом моніторингу якості освіти та зовнішнього незалежного оцінювання Сумського ОІППО було проведено моніторингове дослідження стану створення безпечного освітнього середовища в умовах воєнного стану в закладах освіти.
Головні завдання зазначеного вище дослідження полягали у вивченні:
- стану створення безпечних умов у закладах освіти, забезпечення їх укриттями цивільного захисту населення;
- рівня психосоціального комфорту учнів та педагогічних працівників в освітніх закладах;
- рівень формування навичок безпечної поведінки та психоемоційної підтримки учасників освітнього процесу;
- стану пожежної безпеки та санітарно-гігієнічних умов в освітніх закладах громади (зокрема, в укриттях цивільного захисту);
- функціонування пропускного режиму у закладах загальної середньої освіти територіальної громади;
- організації безбар’єрності шкільних споруд громади;
- наявності безпечних маршрутів до освітніх закладів.
Опитування проводилося серед адміністрацій закладів загальної середньої освіти, педагогічних працівників, учнів 9-11-х класів та їхніх батьків.
Моніторинг був проведений у чотирнадцяти закладах загальної середньої освіти Сумської області. У дослідженні узяли участь 1224 респондентів. Окрім одного заступника директора з кожного закладу освіти, на питання анкет відповіли 154 учителів, 386 учнів 9-11-х класів та 684 батьків.
У ході дослідження респондентам пропонувався ряд запитань, відповіді на які дали змогу оцінити рівень безпеки в закладі загальної середньої освіти, де вони працюють та навчаються.
У результаті аналізу отриманої інформації зроблено наступні висновки:
- Керівникам закладів, у переважній більшості, вдалося створити безпечні умови освітнього процесу, разом із тим, дане питання потребує доопрацювань. Зокрема, не повною мірою реалізовано заходи щодо неухильного та вичерпного виконання вимог чинного законодавства у сфері цивільного захисту – захисні споруди потребують удосконалення, зокрема облаштування системами водопроводу та каналізації.
- Майже у половини закладів загальної середньої освіти (44,8 %), які брали участь в опитуванні, відсутній доступ до мережі інтернет в укриттях, що ускладнює проведення навчальних занять під час повітряної тривоги.
- Захисні споруди укомплектовані засобами надання первинної медичної допомоги відповідно до переліку укомплектування запасів медичного майна в укриттях.
- Заклади освіти мають низький рівень протипожежної безпеки. Шкільні приміщення не обладнано належним чином засобами автоматичної пожежної сигналізації, стаціонарними автоматичними установками пожежогасіння. Основними засобами гасіння у закладах освіти є вогнегасники, ємності з піском та пожежні стенди зі щитом і спеціальним інвентарем.
- Керівництво закладів загальної середньої освіти та учителі регулярно інформують учнів щодо правил техніки безпеки під час занять, правил поведінки щодо надзвичайних ситуацій із залученням спеціальних служб.
- Адміністраціям закладів загальної середньої освіти громади вдалося організувати безпечне освітнє середовище. Постійно проводиться перевірка евакуаційних виходів, коридорів, тамбурів, східців; розроблено план евакуації, в якому чітко розподілено обов’язки персоналу на випадок виникнення пожежі; проводяться практичні заняття з відпрацюванням планів евакуації в надзвичайних ситуаціях, зокрема, під час оголошення повітряної тривоги.
- У майже половини закладів загальної середньої освіти (46,3 %) наявні огороджувальні паркани навколо закладу, охорону приміщень здійснюють штатні працівники.
- У закладі освіти систематично проводяться навчання учнів з питань мінної безпеки, учні знають, як поводитися з підозрілими, незнайомими для них предметами.
- Переважна більшість учителів (73,4 %) зазначили, що вони почуваються у безпеці, організовуючи освітній процес. Разом із тим, тільки 40,9 % учнів почуваються абсолютно захищеними, перебуваючи у закладі освіти під час навчання; незначна кількість батьків (24,1 %) задоволені створеними у закладах освіти умовами навчання дітей.
- На думку більшості опитаних батьків (71,1 %), під час повномасштабної війни безпечних місць для навчання дітей на території України немає. Але, якщо порівнювати дистанційну та змішану форми навчання, то безпечнішим для дітей, на думку батьків, є перебування дитини вдома (15,4 %).
- Адміністрацією не всіх закладів загальної середньої освіти (65,9 %), охоплених дослідженням, проводилася роз’яснювально-демонстраційна робота з батьками щодо наявності та стану укриття цивільного захисту.
- У переважної більшості батьків (76,6 %) адміністрація закладу освіти, у якому навчається дитина, наголошувала на необхідності формування «рюкзака безпеки» учня; 18,3 % батьків зазначили, що їх нічого не прохали зробити по даному питанню; 5,1 % респондентів вперше чують про таке поняття.
- У закладах освіти, охоплених вивченням, сприяють швидкій адаптації учнів з числа внутрішньо переміщених осіб; розроблено чіткі правила щодо попередження й реагування на прояви насильства; учні систематично проходять тренінги з розвитку соціальних навиків попередження й конструктивного розв’язання конфліктів.
- Для 14,8 % опитаних батьків, не дивлячись на сучасний розвиток подій та на те, що система освіти функціонує в умовах воєнного стану, найбільш значущим при відвідуванні закладу загальної середньої освіти їхньою дитиною пріоритетом залишаються отримані у закладі освіти знання, якісний, цікавий освітній процес та практичні навики, наближені до життя.