Поєднання науки та практики в хімічному колоквіумі для обдарованих учнів
Відповідно до плану роботи Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти на 2020 рік, 15 січня 2020 року відбувся «Хімічний колоквіум» – навчальне заняття для учасників ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії.
Мета заходу – поглибити теоретичні знання учнів з неорганічної й органічної хімії, практичні уміння та експериментальні навички роботи з хімічним обладнанням і реактивами, адаптувати учасників до хімічних лабораторій вишу, створити умови для вільного спілкування між хіміками-науковцями та юними хіміками.
У заході, який проходить шість років поспіль на базі кафедри хімії та методики навчання хімії природничо-географічного факультету Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка, узяло участь 55 учнів 8-11 класів із 20 районів, міст, ОТГ Сумської області.
Відкрили захід: Метейко А.В., методист з хімії навчально-методичного відділу координації освітньої діяльності та професійного розвитку Сумського ОІППО, спільно з Касьяненком Г.Я., деканом природничо-географічного факультету СумДПУ та Більченком М.М., завідувачем кафедри хімії та методики навчання хімії природничо-географічного факультету СумДПУ. Вони привітали учасників та акцентували увагу на актуальності хімічної спеціальності в умовах сучасного соціально-економічного розвитку країни, а також на можливостях здобуття освіти цього фаху на зазначеній вище кафедрі. Метейко А.В. оголосила програму заняття та надала методичні рекомендації щодо підготовки учнів до ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії.
Програмою «Хімічного колоквіуму» були передбачені заняття, зміст та форми яких спрямовані на поглиблення теоретичних і практичних знань й умінь учнів, адаптацію учасників обласної олімпіади до хімічних лабораторій вишу, спілкування однодумців під час роботи в парах і групах.
Родзинкою цьогорічного хімічного колоквіуму була участь у ньому наймолодших учасників олімпіади. Під керівництвом Коростіль Л.А., доцента кафедри теорії і методики змісту освіти Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, к.пед.н., восьмикласники опрацьовували правила безпеки життєдіяльності при роботі з хімічним обладнанням і реактивами в хімічних лабораторіях вишу, проводили ідентифікацію п’яти хімічних розчинів, використовуючи хімічні та фізичні методи якісного аналізу, опановували вимоги до оформлення результатів експерименту. Спільно з Метейко А.В. та Лисенком О.В., лаборантом кафедри хімії та методики навчання хімії природничо-географічного факультету СумДПУ, ознайомлювалися з різновидами хімічного експерименту, зокрема, уявним і демонстраційним. Під час занять виконували тренувальні вправи та обговорювали результати демонстраційних дослідів: «Сублімація йоду», «Золотий дощ», «Хімія сухих речовин».
Дев’ятикласники, спільно зі Скляром А.М., доцентом кафедри хімії та методики навчання хімії природничо-географічного факультету СумДПУ, к.хім.н., виконували тренувальні вправи з розв’язку розрахункових задач за темою «Розчини», поглиблюючи знання щодо кристалогідратів та молярної концентрації розчинів. Друге заняття було присвячено кількісному та якісному аналізу розчинів речовин. Учні 9-го класу під керівництвом Метейко А.В. проводили кислотно-основне титрування, під час якого ознайомилися з хімічним обладнанням та методикою титриметричного аналізу. Також ідентифікували п’ять розчинів хімічних речовин, використовуючи хімічні та фізичні методи якісного аналізу, оформлювали результати експерименту.
Учні 10 та 11-х класів, спільно з Бабенко О.М., доцентом кафедри хімії та методики навчання хімії природничо-географічного факультету СумДПУ, к.пед.н., проводили кількісний аналіз амоніаку в солях чи мінеральних добривах. Мета роботи – відпрацювати з учнями техніку титрування, навички роботи з відповідним посудом, фіксацію спостережень та проведення необхідних обчислень.
У зв’язку зі зміною навчальних програм у старшій школі, залишається актуальним питання щодо поглиблення знань учнів з курсу органічної хімії. Спільно з Харченко Ю.В., доцентом кафедри хімії та методики навчання хімії природничо-географічного факультету СумДПУ, к.хім.н., старшокласники виконували тренувальні вправи, спрямовані на обчислення розрахункових задач та встановлення генетичних взаємозв’язків між класами органічних сполук.
Хімічний колоквіум дає можливість учням зрозуміти рівень власної підготовки до олімпіади, визначитися з питаннями, що потребують додаткової підготовки, проконсультуватися із хіміками-науковцями, щодо незрозумілих питань та надихнутися духом олімпіадного руху.
Бажаємо успіхів юним хімікам!