STEM-УРОК: ВІД ІДЕЇ ДО НАВЧАЛЬНОДОСЛІДНОЇ ТА ТВОРЧОЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
На виконання програми дослідно-експериментальної роботи всеукраїнського рівня «Науково-методичні засади створення та функціонування Всеукраїнського науково-методичного віртуального центру», відповідно до плану роботи лабораторії STEM-освіти Сумського ОІППО для вчителів природничо-математичних дисциплін за участю науковців, магістрантів та викладачів вищих навчальних закладів, на базі інституту, 27 листопада 2019 року було проведено обласний науково-практичний семінар «STEM-урок. Навчально-дослідна та творчо-експериментальна діяльність учнів при вивченні природничо-математичних дисциплін».
У ході реалізації основних напрямів діяльності лабораторії STEM-освіти Сумського ОІППО було визначено ступінь готовності закладів загальної середньої освіти області до впровадження основних напрямів STEM-освіти, окреслено методичні проблеми до розв’язання яких долучаються провідні фахівці кафедр Сумського ОІППО. Саме тому метою науково-практичного семінару було визначено розвиток фахової компетентності педагогів щодо організації навчально-дослідної, інтелектуальної та творчо-експериментальної діяльності учнів при вивченні природничо-математичних дисциплін.
З вітальним словом до учасників заходу звернувся Грицай С.М., проректор з наукової роботи Сумського ОІППО. Грицай С.М. також зосередив увагу присутніх на тому, що сучасна школа ХХІ століття покликана освоювати нові організаційні форми навчально-виховного процесу, які б сприяли швидкому і активному засвоєнню учнями необхідної наукової інформації, створенню оптимальних умов для навчально-пізнавальної діяльності, вихованню духовності особистості. Грицай С.М. акцентував увагу педагогів на основних світових тенденціях розвитку STEM-освіти та ознайомив присутніх з результатами упровадження Програми SТЕМ-освіти в закладах освіти області.
Кода С.В., науковий керівник науково-дослідної лабораторії STEM-освіти, старший викладач кафедри теорії і методики змісту освіти Сумського ОІППО презентувала сучасні форми організації навчально-дослідної, інтелектуальної та творчо-експериментальної діяльності учнів при вивченні природничо-математичних дисциплін та провела майстер-клас по моделюванню STEM-уроку. Кода С.В. особливу увагу приділила стратегіям, що сприяють професійному розвитку фахової компетентності педагогів в умовах реформування освіти, та конструюванню навчальних дисциплін і окремих дидактичних елементів навчальних програм на міждисциплінарних засадах в умовах сучасного освітнього середовища.
Сударєва Г.Ф., старший викладач кафедри педагогіки, спеціальної освіти та менеджменту Сумського ОІППО, презентуючи SТЕМ-освіту як інноваційний напрям розвитку освіти України, особливу увагу приділила розробці моделей, схем, рекомендацій для учнів щодо участі в STEM-заходах.
Майстер-класи «Освітній потенціал STEM-уроку» з використанням сучасних педагогічних засобів навчання провели вчителі опорних закладів освіти:
Коренев О.В., учитель фізики Недригайлівської спеціалізованої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Недригайлівської селищної ради Сумської області (опорний заклад);
Полтавець Л.В., учитель фізики та інформатики Грунської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів імені Героя Радянського Союзу А.М. Дігтяренка Грунської сільської ради Охтирського району Сумської області;
Ляшенко М.Ю., учитель інформатики та математики Глухівської загальноосвітньої школи I-III ступенів №1 Глухівської міської ради Сумської області.
Сєрих Л.В., кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри теорії і методики змісту освіти, обговорила з учасниками семінару актуальні питання STEM-освіти, обґрунтувала причини актуалізації проблеми навчання учнів STEM-дисциплін. Учителі й науковці за «круглим столом» визначили цілі та завдання STEM-освіти в умовах сучасного освітнього простору, обрали вектори їх реалізації при вивченні природничо-математичних дисциплін.
Підбиваючи підсумки семінару, учасники разом із представниками опорних шкіл та адміністрацією Сумського ОІППО визначили основні складові розвитку STEM-освіти на Сумщині, окреслили завдання, що постають перед сучасним учителем природничо-математичних дисциплін, висловили пропозиції й побажання щодо подальшої співпраці з Сумським ОІППО.