Формуємо готовність учителів до розвитку власної творчої майстерності
Відповідно до плану роботи КЗ СОІППО та, враховуючи замовлення педагогів різних спеціальностей, 28-30 жовтня пройшли курси за вибором «Професійне зростання вчителя через власну науково-методичну роботу». Курси розроблені та організовані Л.А. Коростіль, доцент кафедри теорії і методики змісту освіти, кандидат педагогічних наук.
Актуальність курсу обумовлена тим, що у педагогічних вишах майбутні вчителі отримують базову теоретичну підготовку з фаху, психології, педагогіки, дидактики, теорії виховання тощо. Ці знання складають основу фахової підготовки вчителя. Однак в умовах реформування освітньої галузі в країні, виникає потреба в постійному розвитку фахової майстерності вчителя через науково-методичну роботу в закладі.
Ефективність науково-методичної роботи залежить від таких факторів:
- правильно сформульованої теми роботи методичної служби, яка відповідає вимогам чинних нормативних документів щодо реформ в освіті;
- мети, в якій окреслено реальний результат;
- завдань, що ведуть до її досягнення;
- розробленого перспективного плану, де видно вклад кожного вчителя в реалізацію поставленої мети;
- усвідомлення кожним членом колективу його місця та місії в системі науково-методичної роботи в закладі;
- готовності вчителів спрямовувати науково-методичну роботу на розвиток власної фахової майстерності з метою реформування освіти.
- Саме на виконання останнього фактору ефективності науково-методичної роботи в освітньому закладі і був спрямований курс за вибором «Професійне зростання вчителя через власну науково-методичну роботу».
Група складалася з 22 вчителів Сумської області: вчителі-предметники (математика, українська мова та література, фізкультура, історія, труди, початкові класи, біологія, хімія), педагоги спецпредметів (сольфеджіо, хореографія, фортепіано, ударні інструменти, автосправа), керівники фітнес-груп.
Формою реалізації змісту курсу обрано тренінг. Досвід показує, що саме ця форма навчання дозволяє через інтерактивні вправи формувати необхідні компетенції, які при подальшому розвитку стають складовими методичної та самоосвітньої компетентності вчителя.
Зміст курсу розбито на три блоки, відповідно до етапів науково-методичної роботи: планування, реалізація, презентація здобутків.
У перший день (блок планування) слухачі курсів отримали теоретичні знання щодо значущості науково-методичної роботи для особистого професійного зростання та розвитку закладу в цілому, а також одержали досвід наступних дій:
- формулювати тему власної науково-методичної роботи, яка б підпорядковувалася методичні проблемі закладу;
- складати мету та завдання щодо реалізації запропонованої теми;
- визначати різноманітні форми індивідуальної, групової, колективної роботи щодо реалізації мети та завдань науково-методичної роботи;
- складати перспективний план роботи над темою науково-методичної роботи.
Другий день (блок реалізації) був проведений в комп’ютерному кабінеті, бо вчителі опановували такі дії:
- працювати з книгою – швидкий пошук інформації в підручнику;
- працювати текстом – пошук ключових слів, словосполучень; побудова інформаційного повідомлення;
- працювати з науковими статтями – підготовка інформаційної презентації на педагогічну раду за темою статті.
- складати анкети для проведення дослідження
- будувати демонстраційні діаграми у програмі Excel за результатами дослідження, вставляти діаграми в текст документа Microsoft Word, нумерувати та підписувати діаграми.
- оформляти науково-методичну роботу.
Третій день (блок презентації результатів роботи) був наповнений демонстрацією шляхів презентації власних напрацювань через видання авторських і групових збірок; друкування наукових, публіцистичних, інформаційних і методичних матеріалів у фахових журналах та інших виданнях; проведення майстер-класів, участь у професійних змаганнях тощо.
У ході курсів педагоги працювали вмотивовано та демонстрували бажання творчо розвиватися. За відгуками слухачів, зміст курсу добре структурований, навчально-методичний матеріал актуальний, викладений у логічній послідовності, на доступному для оволодіння рівні. Загалом висловлені оцінки, ставлення, враження від проходження курсу слухачів були позитивними. Вважаємо, вчителі будуть використовувати отримані знання й уміння, оскільки набули досвіду їх застосування.