ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА ОЦІНКИ ПОТРЕБ ДИТИНИ ТА ЇЇ СІМ’Ї
У період надзвичайно складної економічної, політичної та психологічної ситуації, яку переживає українське суспільство, значно збільшилася кількість дітей і сімей, що опинилися у складних життєвих обставинах. За даними щорічного моніторингу діяльності психологічної служби системи освіти області тільки в минулому навчальному році зареєстровано 841 звернення батьків учнів (вихованців, студентів) до соціальних педагогів з питань допомоги дітям та сім’ям, що опинилися у складних життєвих обставинах, що становить 18,4% від загальної кількості звернень. З боку педагогічних працівників до соціальних педагогів із зазначеної проблеми зареєстровано 1052 звернення (22,9%). Усе це актуалізує питання здійснення соціально-педагогічного супроводу дітей та родин, які опинились у складних життєвих обставинах.
Саме підвищенню рівня поінформованості соціальних педагогів закладів загальної середньої освіти із зазначеного питання було присвячено обласний науково-практичний семінар «Технологія ведення випадку й оцінки потреб дитини та її сім’ї як механізму соціально-педагогічного втручання в найкращих інтересах дитини», що відбувся 24 січня 2018 року. У його роботі взяли участь 42 особи.
Соціальний вектор пріоритетних напрямів діяльності психологічної служби охарактеризувала І.В. Марухина, завідувач навчально-методичного центру психологічної служби Комунального закладу Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти.
Про класифікацію сімей та суб’єкти соціальної роботи з сім’ями, які опинилися в складних життєвих обставинах, інформувала практичний психолог відділу практичної психології та соціальної роботи Інформаційно-методичного центру управління освіти і науки Сумської міської ради В.М. Сердюк.
Оцінку потреб дитини та її сім’ї як механізму втручання в найкращих інтересах дитини представила С.О. Гавриленко, методист навчально-методичного центру психологічної служби Комунального закладу Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти.
Соціально-педагогічний супровід сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах, проаналізувала Н.О. Підлісна, соціальний педагог Комунальної установи Сумська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 4 імені Героя України О.Анищенка.
Важливою умовою ефективності роботи соціального педагога із зазначеного напрямку є налагодження співпраці з іншими суб’єктами, які також надають соціальну допомогу родинам, що опинилися у складних життєвих обставинах. Висвітленню питання особливостей взаємодії міждисциплінарної команди в ході ведення випадку та прийнятті рішень в інтересах дитини було присвячено виступи С.О. Поляченко, заступника директора Сумського обласного центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, та В.В. Тютюнник, заступника начальника служби у справах дітей Сумської обласної державної адміністрації.
Відпрацювати алгоритм такої взаємодії соціальні педагоги мали можливість під час практичної частини семінару, обираючи алгоритм дій у конкретній ситуації.