Перші кроки Регіонального інноваційного проекту «Демократизація та партнерство навчального закладу в умовах нової української школи» в рамках Всеукраїнської програми освіти для демократичного громадянства «Демократична школа»
Завершився підготовчо-організаційний етап етап реалізації першого циклу Регіонального інноваційного проекту «Демократизація та партнерство навчального закладу в умовах нової української школи», в результаті якого школи-учасниці проаналізували ситуацію у своїх навчальних закладах, щоб обрати сферу своєї наступної проектної діяльності, та зробили висновки щодо напрямків необхідних і можливих змін.
Протягом листопада-грудня науково-методичний керівник Проекту Світлана Ніколаєнко та науково-методичний координатор Проекту Світлана Луценко відвідали з першими візитами всі 16 шкіл-учасниць, провели там тренінги з освіти для демократичного громадянства та прав людини.
Як показала практика, кожен навчальний заклад, долучений до Проекту, має власний імідж та особливості, але всі вони об’єднані схожими викликами, пов’язаними з процесами демократизації, як от: відсутність чіткого й глибокого розуміння основних її понять (демократія, права людини, гідність, свобода, відповідальність, обов’язок, участь); недостатнє включення тематики освіти для демократичного громадянства й освіти з прав людини у навчально-виховний процес; часто формальне існування органів учнівського, учительського, батьківського врядування; недостатня розробленість демократичних процедур і правил у школах; брак рівних та партнерських відносин школи з громадою, владними структурами; відсутність реальних можливостей участі дітей та молоді у вирішенні питань, що стосуються їхнього життя і діяльності, а звідси і відсутність активності та сформованих навичок нести відповідальність за власні дії.
На зустрічі у школах збирались представники адміністрації, вчителі, учні та члени батьківського комітету, зацікавлені у діагностуванні та розв’язанні окреслених проблем у своїх закладах. Вони знайомились з сутністю, основними ідеями й можливостями Проекту «Демократизація та партнерство навчального закладу в умовах нової української школи». Учасників зустрічі особливо цікавило, які саме дії допомогли б зробити їхню школу більш сучасною та демократичною, безпечною й комфортною територією розвитку життєвих компетентностей, одним із центрів розвитку громади та які кроки можна зробити у напрямку бажаних змін для покращення ситуації, що, на їх думку, потребувала цього найбільше. Ще одним ключовим питанням зустрічей стало питання демократизації взаємовідносин і координована партнерська взаємодія у системі «учні – вчителі – батьки – адміністрація – громада». У вчителів інтерес викликала нагода познайомитись з посібниками Ради Європи з ОДГ/ОПЛ та сучасними методиками викладання цього матеріалу, оскільки це допомагає опанувати європейські методичні та дидактичні підходи до освіти. Приємним бонусом для педагогів, долучених до участі у Проекті, буде сертифікат про підвищення кваліфікації з проблеми Проекту на 30 годин (1 кредит ECTS).
Зустрічі, організовані у дружній і доброзичливій атмосфері, налаштували учасників на відкритість i чесність в оцінці демократичної ситуації в своїх навчальних закладах, продемонстрували їх здатність до рефлексії та критичного ставлення у визначенні потреб у змінах.
«Завдяки цьому тренінгу ми зрозуміли, що рухаємось у правильному напрямку на шляху демократизації школи, але попереду ще дуже багато роботи. Ми відчуваємо себе агентами змін, на яких лежить велика відповідальність за результат», – зазначив Володимир Щербина, директор Миколаївської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів Міколаївської селищної ради Білопільського району.
«Ця зустріч підштовхнула нас до висновку: лише налагодивши партнерські зв’язки з батьками, місцевою владою і громадою ми зможемо спільно зробити позитивні перетворення у нашій школі і громаді. Дякуємо за можливість взяти участь у дуже актуальному й корисному для нас Проекті», - наголосила Алла Хоменко, директор Грунської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів імені Героя Радянського Союзу А.М.Діхтяренка Грунської сільської ради Охтирського району.
«Після першої зустрічі з тренерами на засіданні ради старшокласників школи ми розглянули різні ідеї щодо обрання проблеми для нашого проекту та провели голосування за кращу ідею. Наголосили, що в період створення Степанівської ОТГ актуальним є партнерство з громадою з метою навчання демократичного громадянства із залученням якомога ширшого кола активних осіб. За результатами голосування вирішили розпочати роботу над шкільним проектом «Від звичайної бібліотеки – до сучасного інформаційного центу» і вже оголосили серед учнівських колективів 5-11 класів конкурс проектів інтер'єру майбутнього інформаційного центру», – розповіла Вікторія Лисянська, лідер учнівського самоврядування Степанівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Сумської районної ради.
Результати та висновки перших зустрічей активно використовуються з метою планування заходів з демократизації шкіл та подальшої оцінки досягнутих змін під час узагальнюючого етапу річного циклу Проекту. Бажаємо успіхів школам у досягненні окреслених цілей, а далі ми будемо забезпечувати супровід їхніх ініціатив.