ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ НАУКОВО-ПОШУКОВИЙ ПРОЕКТ «ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСАДИ СЕРВІСНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ В УМОВАХ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ УПРАВЛІННЯ ОСВІТОЮ»
15 вересня 2016 р. у м. Київ, під час Всеукраїнської наради – «круглого столу», у якому взяла участь Удовиченко І.В., проректор Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, Інститутом модернізації змісту освіти Міністерства освіти і науки України оприлюднено ініціативу щодо започаткування Всеукраїнського науково-пошукового проекту «Організаційно-педагогічні засади сервісного обслуговування закладів освіти в умовах децентралізації управління освітою» (керівник – Завалевський Ю.І., в.о. директора ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» Міністерства освіти і науки України, д.пед.н., професор).
Питання, які розглядались під час комплексного обговорення, дискусій та висвітлювались у тематичних доповідях учасників наради – «круглого столу»:
-
реорганізація органів управління освітою в сервісні центри з обслуговування закладів освіти;
-
делегування адміністративних і навчально-методичних повноважень на рівень навчальних закладів;
-
повноваження апарату виконавчих органів влади та зі спеціальною компетенцією об’єднаних територіальних громад у галузі освіти;
-
організація та надання навчально-методичних послуг освітнім закладам та установам об’єднаних територіальних громад в умовах децентралізації органів управління освітою.
З доповідями та презентаціями виступили:
-
Пушкарьова Т.О., начальник відділу проектного управління ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» Міністерства освіти і науки України, к.пед.н., професор;
-
Литвиненко Г.М., старший науковий співробітник відділу проектного управління ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» Міністерства освіти і науки України, доцент;
-
Клясен Н.Л., старший науковий співробітник відділу проектного управління ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» Міністерства освіти і науки України, к.пед.н., доцент;
-
Мельник Н.А., проректор з науково-методичної роботи Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, к.пед.н.;
-
Удовиченко І.В., проректор з науково-педагогічної та методичної роботи Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, к.пед.н., доцент;
-
Боднар О.С., в. о. завідувач кафедри методології та менеджменту освіти Тернопільського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, д.пед.н., доцент;
-
Федоров Г.В., доцент кафедри соціального захисту Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова, к.пед.н.;
-
Грекова І.В., начальник гуманітарного відділу Солонянської селищної ради Солонянської об’єднаної територіальної громади Дніпропетровської області;
-
Сідокур С.І., завідувач Полтавського районного методичного кабінету Полтавської області та ін.
Ключові меседжі, які було виголошено протягом робочого зібрання:
-
Соціально-освітні перетворення у нашому суспільстві особливо впливають на структуру управління методичною роботою. Сьогодні методична служба – на шляху до якісно нового способу функціонування, який ще не має достатньо обґрунтованої позиції з правової, організаційно-управлінської та науково-педагогічної точок зору.
-
Розробка нових стандартів післядипломної педагогічної освіти, активний досвід інтенсивного впровадження інноваційних форм і методів методичної роботи вимагає перегляду та переорієнтацію стилю і методів управління науково-методичною діяльністю.
-
Основне завдання, яке стоїть перед методичною службою – побудова нової гнучкої моделі регіонального методичного сервісу, яка б оперативно та своєчасно реагувала на потреби суб’єктів педагогічної діяльності.
-
Науково-методична робота, що реалізується на базі методичних кабінетів (центрів), розглядається в сучасних умовах як система з основними її ознаками організаційного та науково-методичного забезпечення неперервного духовного та професійно-творчого розвитку особистості педагогічного працівника в міжкурсовий період, що є дієвим засобом педагогічного управління навчально-виховним процесом у загальноосвітніх закладах і динамічною системою, управління якою передбачає адекватні до змін управлінські заходи.
-
У сучасній науково-методичній літературі науково-методична робота розглядається в двох аспектах: управлінському – як складова організаційної структури управління освітнім процесом, що реалізується на засадах методичного менеджменту та професійно-освітньому – як структурна ланка системи безперервної педагогічної освіти, компонент надання освітніх послуг навчальним закладів.
-
Аналіз нормативно-правової бази з питань освіти, науково-методичної, педагогічної літератури засвідчив недостатню розробленість законодавчих положень про напрями розвитку, варіативність науково-методичних установ. Окрім цього, на сьогодні простежується недостатня увага науковців щодо переосмислення змісту, форм діяльності працівників органів управління освітою, науково-методичних установ в умовах сучасних суспільних змін і реформування освітньої галузі.
За результатами обговорення, з метою реалізації Всеукраїнського проекту, було створено три робочі підгрупи:
-
з розробки нормативно-правоих актів щодо діяльності органів управління освітою;
-
з розробки нормативно-правових актів щодо діяльності сервісних центрів методичного обслуговування;
-
з розробки рекомендацій щодо надання освітніх послу навчальним закладам територіальних громад.
Керівником підгрупи з розробки нормативно-правових актів щодо діяльностісервіснихцентрівметодичного обслуговування визначено Удовиченко І.В., проректора з науково-педагогічної та методичної роботи Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.