НЕ ДОЗВОЛИМО СОБОЮ МАНІПУЛЮВАТИ
В останні роки Україна та події, що в ній відбуваються, стали центральними темами в провідних мас-медіа різних країн. У цьому потоці інформації та новин дуже часто можна побачити неправдиву інформацію, маніпуляції, пропаганду. Відсутність основних навичок і знань з медіаграмотності унеможливлює їх виокремлення з загального медіаконтексту та призводять до паніки, ненависті, різних страхів. Це актуалізує роль практичних психологів навчальних закладів щодо підвищення стійкості суб’єктів освітнього простору до неправдивої інформації, формування навичок критичного осмислення медіа продукції та протистояння маніпуляціям.
Питанням формування культури спілкування з медіа, розвитку творчих, комунікативних здібностей, критичного мислення, умінь повноцінного сприйняття, інтерпретації, аналізу та оцінки медіатекстів, навчання різним формам протистояння мові ненависті було присвячено засідання обласного методичного об’єднання практичних психологів дошкільних навчальних закладів «Медіаграмотність як умова збереження психічного здоров’я учасників навчально-виховного процесу», що відбулося 10 лютого 2016 року на базі Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації.
Роботу методичного об’єднання розпочала методист навчально-методичного центру психологічної служби Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Кондратенко Л.О., яка наголосила на необхідності фомування усвідомленого медіаспоживання як важливої складової протистояння загрозі дегуманізації дійсності. Учасники методичного об’єднання ознайомилися з основними видами маніпуляцій і пропаганди, отримали базовий інструментарій для розпізнавання викривленої інформації, аналізу та перевірки медіаконтексту, дізналися про механізм та наслідки використання стереотипів і мови ненависті в дегуманізації суспільства.
Актуальним для практичних психологів виявилося питання особливостей формування медіаграмотності батьків та педагогів як умови, що сприяє створенню безпечного медіапростору дитини дошкільного віку, розширює можливості використання сучасного інформаційного та Інтернет простору для всебічного та гармонійного розвитку дошкільника. Це питання розкрила завідувач навчально-методичного центру психологічної служби Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Марухина І.В.
Свій досвід роботи з зазначених питань представили практичні психологи Ярош Т.В. (ДНЗ № 14 м. Суми), Демиденко О.А. (ДНЗ № 2 м. Суми), Логвиненко А.Л. (ДНЗ «Чайка» Лебединської міської ради).
Жвавий інтерес у присутніх викликала практична робота з презентаціями та відеоматеріалами щодо відпрацювання алгоритму критичного сприйняття інформації, оцінювання якості інформації, вироблення вмінь вибирати при «споживанні» інформацію достовірну та об’єктивну.
Під час заключного обговорення спеціалісти відмітили практичну спрямованість методичного об’єднання, професіоналізм виступаючих, підвищення рівня усвідомлення значення медіаграмотності як фактора протистоянню пропаганді, брехні та маніпуляціям.