ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВИХОВАНЦІВ ЗАСОБАМИ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
таку науково-методичну проблему реалізував впродовж п’яти років педагогічний колектив Сумського міського центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді і саме за такою темою заклад провів власну науково-практичну конференцію 17 грудня 2015 року.
Учасниками конференції були члени педагогічного колективу закладу на чолі з його директором Людмилою Миколаївною Харламовою, гостями – Валентина Миколаївна Успенська, доцент кафедри методики початкової та природничо-математичної освіти, керівник лабораторії з проблем здоров’язбережувальної освіти, кандидат педагогічних наук та Наталія Вікторівна Голобородько, методист Інформаційно-методичного центру Сумської міської ради.
У залі, де відбулась конференція, були представлені виставки надбань педагогічного та учнівського колективу закладу. Серед них – вагома виставка друкованих видань, розробок Центру загалом та окремих його педагогів; презентаційна пересувна виставка-розкладка, присвячена діяльності та здобуткам ЦЕНТУМ; дитячі роботи – яскраві, сіяючі новорічні букети, виготовлені без використання навіть найменшої живої хвойної гілочки. Усе це придало заходу відчуття свята, хоча виступи на конференції були присвячені серйозним проблемам, які впродовж 5 років вирішував заклад, здобуткам, досягненням, що отримали визнання на рівні міста, області, держави.
У звітній доповіді, присвяченій етапам, які пройшов заклад у реалізації проблеми формування здоров’язбережувальної компетентності вихованців, Валентина Іванівна Нікуліна, методист Сумського міського центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді, розкрила напрями позашкільної діяльності, які допомогли йому гідно нести звання Школи сприяння здоров’ю. З 2009 року ЦЕНТУМ, після перемоги у ІІІ етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту сучасної моделі такого навчального закладу, занесений до національної мережі «Шкіл сприяння здоров’ю».
До обговорення доповіді долучились Олена Миколаївна Бур’ян, завідувач відділу екології та краєзнавства; Світлана Петрівна Мельник, методист відділу декоративно-ужиткового мистецтва; Марина Володимирівна Люльченко, методист відділу квітникарства; Владислав Вікторович Вертіль, керівник гуртка з експедиційної та екскурсійної діяльності; Людмила Григорівна Миготіна, методист школи раннього розвитку дитини «Журавлик»; Оксана Володимирівна Ширшонкова, методист, організатор проведення масових заходів Центру.
Усі підрозділи Школи сприяння здоров’ю – науково-методичний, навчально-виховний, психолого-педагогічний, інформаційний спрямували свою діяльність на реалізацію проблеми, спрямованої на здоров’я.
Питання екології, як взаємовідносин людини і природи, займають важливе місце в сучасному розумінні факторів впливу на стан охорони здоров'я у світі. Враховуючи спеціалізацію закладу, педагогічний колектив розробив модель безперервної екологічної освіти і виховання, яка починається зі школи раннього розвитку дитини «Журавлик» і продовжується в 153 гуртках 38 профілів, в яких навчається 2450 вихованців.
Методичне підґрунтя здоров’язбережувального спрямування навчально-виховного процесу було забезпечене створенням методичних матеріалів. Серед них – електронні каталоги, 7 наскрізних валеологічних програм, 3 короткострокові програми еколого-натуралістичного напряму, методичні посібники, рекомендації, збірки, буклети тощо. Розроблено і реалізовано 11 проектів різних типів, узагальнено досвід роботи керівника гуртка Віти Миколаївни Акіменко з теми «Формування навичок здорового способу життя дітей та підлітків засобами еколого-натуралістичного виховання».
Відбулась валеологізація змісту навчальних програм, створено нові гуртки валеологічного спрямування.
При проведенні освітнього процесу в гуртках різної профільної спрямованості для формування стійкої позитивної мотивації на здоровий спосіб життя педагогічними працівниками закладу застосовувались тижні превентивного виховання, уроки та дні здоров’я, тренінги, виховні години, тестування, анкетування, випуск газет, фізкультпаузи, рухливі ігри, дискусії, диспути, конкурси, практична робота на навчально-дослідній земельній ділянці, різноманітні екскурсії.
Психологічний супровід вихованців забезпечував створення умов для духовного розвитку кожної дитини, її душевного комфорту, що є основою психічного здоров'я.
Ефективно формувати навички здорового способу життя у Сумському міському центрі еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді дозволяє використання навчально-матеріальної бази закладу. До послуг гуртківців Центру – куточок живої природи (30 видів декоративних птахів та тварин), комплекс акваріумного рибництва (45 видів акваріумних мешканців), кабінет екології та краєзнавства, навчально-тваринницька ферма (16 видів сільськогосподарських тварин, представлених 27 породами), теплиця (500 видів рослин, з них – 300 видів кактусів), краєзнавчо-етнографічний музей, музей хліба, методичний кабінет, кабінети екології та краєзнавства, квітникарства, декоративно-ужиткового мистецтва, бібліотека. Особливою гордістю закладу є ботанічний сад місцевого значення «Юннатівський», на території якого вирощується понад 250 видів квітково-декоративних і лікарських рослин, 60 видів дерев та кущів. Постійне спілкування з таким рукотворним природним багатством дає змогу учням спостерігати за способом життя, поведінкою тварин, навчатись вирощувати і доглядати за квітами, пізнавати закони розвитку природи, а значить формувати навички, що сприяють їх фізичному, духовному, психічному та соціальному здоров’ю.
Заключне слово взяла директор Сумського міського центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді Людмила Миколаївна Харламова, відмінник освіти України, лауреат обласної премії імені А.С. Макаренка, нагороджена нагрудним знаком «Василь Сухомлинський». Вона запропонувала, взявши до уваги успішний досвід роботи закладу, продовжувати роботу у напрямі здоров’язбереження всіх учасників навчально-виховного процесу, акцентувавши надалі науково-методичну проблему на реалізацію актуальних для розвитку успішної особистості вимог компетентнісного підходу в освіті.