ШКІЛЬНА АКАДЕМІЯ ПІДПРИЄМНИЦТВА
Не пройшло і двох тижнів з дня, коли методисти і викладачі Сумського ОІППО навчалися за програмою третього етапу проекту «Шкільна академія підприємництва», як учасники семінару розпочали проводити підготовку вчителів області.
Так, 10 листопада 2015 року на базі Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти в рамках польсько-українського проекту «Шкільна академія підприємництва-3» викладачі-консультанти проекту Сударева Г.Ф. та Синько Л.С., разом з координаторами проекту в Сумській області викладачем Троїцькою М.Є. та методистом з економіки Поповим В.Д., провели семінар-навчання з 18 учителями математики області.
Мета заходу – підготовка педагогів-консультантів з проблем формування ключових компетентностей, зокрема підприємницької. Підприємницька компетентність як здатність особистості втілювати ідеї в життя, базується на креативності, творчості, ініціативності, здатності до ризику, а також спроможності планувати та організувати діяльність, що сприяє досягненню окреслених завдань. Зазначені риси складають таку якість особистості, як підприємливість. Отже, ключовими словами семінару стали «підприємництво», «підприємницька компетентність», «підприємливість».
Під час навчання були розглянуті наступні питання:
1. Шкільна академія підприємництва-3: витоки проекту, етапи впровадження, результати та перспективи.
2. Підприємливість та підприємництво. Підприємницька компетентність як основа конкурентноздатності людини у сучасному світі.
3. Розвиток рис підприємливості та ініціативності на уроках математики засобами інноваційних технологій.
На початку семінару Троїцька М.Є повідомила присутніх про основні етапи польсько-українського проекту «Шкільна академія підприємництва», його місце в реалізації компетентнісного підходу в шкільній освіті. Попов В.Д. ознайомив учасників семінару з метою та завданнями складової проекту – «Шкільна академія підприємництва-3».
Викладачі творчо підішли до відбору змісту семінару та його організації. Так, Сударева Г.Ф. представила мультимедійні матеріали з теоретичних основ компетентнісного підходу в навчанні школярів, зокрема формування підприємливості та підприємництва як складових соціально-трудової компетентності. Особливий наголос було зроблено на використанні активних методів навчання підприємливості, зокрема симуляції, дидактичних ігор, «ажурної пилки», «сенкану», проектної діяльності, методу кейсів тощо. Під час ділової гри «Шкільний урок у контексті формування в учнів підприємливості засобами інтерактивних технологій» учителі навчалися визначати мету та очікувані результати у формуванні в учнів підприємливості, конструювати урок з підприємницьким тлом, використовувати інтерактивні вправи.
Синько Л.С. запропонувала вчителям охарактеризувати риси відомих успішних підприємців, а потім за допомогою гри «Багатство» оцінити власну здатність до підприємництва. Інтерактивна вправа «Критерійний покер» продемонструвала її можливості у розвитку в учнів критичного мислення на уроках математики. Наприкінці Синько Л. С. ознайомила учасників семінару зі змістом посібника «Уроки з підприємницьким тлом», що містить методичні поради та конспекти уроків, створені українськими вчителями на допомогу в розвитку підприємницької компетентності учнів не тільки на уроках економіки, а й інших шкільних предметів.
Семінар закінчився, але процес навчання продовжуватиметься: вчителі отримали завдання підготувати і провести урок з підприємницьким тлом, його матеріали надіслати до інституту; а викладачі готуються до занять з наступною групою вчителів.