Навчатись на практиці – гарантовано успішно
Учителі біології відвідали кращі кабінети біології міста Суми
Однією з найцікавіших форм навчання, які реалізуються під час проходження курсів підвищення кваліфікації, є педагогічна практика у навчальному закладі. Для вчителів біології, які навчаються на очно-дистанційних курсах, 15 жовтня було проведено педагогічну практику. Програма її була дещо незвичною: для реалізації мети, визначеної запитами педагогів, відвідано відразу два загальноосвітніх навчальних заклади м. Суми та відбулось знайомство з їх сучасними кабінетами біології.
Перед біологами гостинно відчинили двері своїх зелених кабінетів-лабораторій дві Сумські спеціалізовані школи І-ІІІ ступенів: № 9 та № 25.
Вибір цих навчальних закладів для вивчення матеріально-технічної бази, оформлення, документації, можливостей кабінету для якісного навчання учнів біології, формування пізнавального інтересу до науки про життя, розвиток обдарованості в учнів був не випадковим. Обидва навчальних заклади свого часу стали лауреатами міського конкурсу на кращий навчальний кабінет. Щороку інформаційно-методичний центр управління освіти і науки Сумської міської ради за ініціативи його директора Г. Д. Плахотнікової проводить у місті Суми такий конкурс. Це спонукало загальноосвітні навчальні заклади до створення сучасних навчальних кабінетів, не лише затишних, але й насичених методичними, дидактичними, науковими надбаннями.
У 2012 році такий конкурс був проведений серед кабінетів біології. Після конкурсу кабінети шкіл-лауреатів стали справжніми науковими та творчими лабораторіями. Безумовно, учителям області знайомство з такими кабінетами дає можливість використати досвід для власної професійної діяльності.
Кабінет біології Сумської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 25 цікавий своїм зеленим куточком, систематизованим електронним каталогом його обладнання. Його завідувачка, учитель біології вищої категорії, старший вчитель С.В Мещанінова використовує його можливості в урочній та позакласній діяльності, дбає про наповнення навчальними друкованими та електронними ресурсами.
Кабінетний комплекс біології Сумської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 9 – це чотири приміщення, розташованих в затишній, неординарній зеленій рекреації. Царина біології підтримується всім колективом навчального закладу. Змістова складова – за вчителями біології: Н.М.Сипченко (корифей становлення кабінетів), А.І. Пластюк (завідувачка кабінету біології), О.М. Міцурою.
Реконструкція навчального кабінету біології, систематизація, оновлення матеріально-технічної бази, осучаснення навчально-технічного обладнання, що здійснено педагогами під час підготовки до конкурсу кабінетів, сприяло його становленню як кабінету сьогодення. Він сучасний і є матеріально-технічною базою для втілення навчальних програм з біології, забезпечення ефективності навчально-виховного процесу. Унікальними є вітрини, чучела тварин (більшість з яких створення Н.М. Сипченко), різноманітних колекцій (а серед них – викопних решток мамонта, знайдених при будівництві мікрорайону території школи) і багато чого іншого. Потужна матеріальна база кабінету створювалась з часу існування школи.
Кабінет біології Сумської СШІ-ІІІ ступенів № 9 одим із перших почав використовувати ІКТ при вивченні біології, а також ділитись досвідом на семінарах вчителів біології міста, області. Великий обсяг різноманітної інформації, необхідної для засвоєння під час вивчення біології,якнайкращестає доступним завдяки сучасним інформаційно-комунікативним технологіям. Навчання стає більш ефективним, оскільки виникає можливість швидкого опрацювання навчальної інформації, її представлення у вигляді таблиць, схем, діаграм. Окрім цього – її трансформація для визначення залежності між різними об’єктами і явищами, будовою та функціями.
А. І. Пластюк, учитель біології вищої категорії, вчитель-методист через презентацію, слайд-шоу та наочно донесла слухачам курсів учителів біології напрями власної діяльності, професійної діяльності інших учителів з використання безмежних можливостей кабінетного комплексу для формування в учнів зацікавленості біологією, екологією, охороною природи. Через здобутки власних учнів учитель переконала, що кропітка щоденна справа становлення кабінету-наукової лабораторії-музею є недаремною, її плодами є перемоги учнів у ІІ, ІІІ, ІV етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з біології, екології, конкурсу-захисту дослідних робіт через Малу академію наук, вступ випускників до профільних вишів.
Одним із знакових досягнень є перемогиучениці Діани Рамазанової (І місце) у ІІ (обласному) та ІІІ (Всеукраїнському) етапі конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України (секція «Медицина»). Вона захищала дослідницьку роботу «Гнійно-хірургічна інфекція кісток і суглобів у дітей Сумського регіону». ІІІ місце посіла учениця на ІV етапі Всеукраїнської олімпіади з екології, де представляла проект «Дослідження опісторхозу як природно-осередкованого зооантопонозу Сумщини».
Учителі біології Сумських спеціалізованих шкіл І-ІІІ ступенів: № 9 та № 25 Сумської міської ради переконані, що успішному навчанню біології, екології, природознавству, природоохоронній, дослідницькій діяльності допомагають створені ними біологічні кабінети.
В.М. Успенська, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри методики початкової та природничо-математичної освіти Сумського ОІППО