Шануючи травень перемоги
Методичні рекомендації щодо відзначення 70-ї річниці Перемоги над нацистськими окупантами та завершення війни у Європі.
У 2015 році Україна разом із світовою спільнотою відзначатиме 70-ту річницю Перемоги над нацистськими окупантами та завершення війни у Європі.
У дні Пам’яті та примирення 8-9 травня 2015 року пропонуємо долучитися до акції «Ті, хто боролися за Свободу», ініційованої Українським інститутом національної пам’яті та організувати перегляд вітчизняних художніх і документальних фільмів, що відображають український вимір Другої світової війни, наприклад: «Між Гітлером і Сталіном. Україна в ІІ Світовій війні», 2002 рік, авт. – Святослав Новицький; «Війна – український рахунок», 2002 рік, авт. – Сергій Буковський; «Війна без переможців», 2003 рік, авт. – Ігор Чижов; «ОУН-УПА: війна на два фронти», 2006 рік, авт. – Андрій Санченко; «УПА. Третя сила», 2007 рік, авт. – Сергій Братішко, Віталій Загоруйко; «УПА. Тактика боротьби», 2007 рік, авт. – Сергій Братішко; «Київ. Місто, що зрадили», 2008 рік, авт. – Андрій Цаплієнко; «1377 спалених заживо», 2009 рік, авт. – Іван Кравчишин; «Чорна піхота», 2010 рік, авт. – Іван Кравчишин; «Рівень секретності «18», 2011 рік, авт. – Ілларіон Павлюк; «Служба безпеки ОУН. Зачинені двері», 2011 рік, авт. – Віталій Загоруйко; «Хайтарма», 2013 рік, авт. – АхтемСейтаблаєв; «Корюківка. Злочин проти людяності», 2013 рік, авт. – Сніжана Потапчук; «Хроніка Української повстанської армії 1942-1954», 2014 рік, авт. –Тарас Химич.
З метою активізації патріотичного виховання учнів на уроках, учителям історії необхідно використовувати виховний потенціал предмета, особливу увагу варто приділити темам, присвяченим війні.
Обставини склалися так, що Україна потрапила до епіцентру найбільшого в історії людської цивілізації збройного конфлікту. Вона сповна відчула на собі гітлерівський «новий порядок», жертвами якого стали мільйони наших співвітчизників: радянські військовополонені, партизани, підпільники, цивільне населення. Підриваючи генофонд народу, керівництво Німеччини здійснювало політику не лише відкритого геноциду, а й обезлюднення України: на примусові роботи до рейху було вивезено мільйони громадян республіки, значна частина яких не повернулася на Батьківщину.
З метою забезпечення вшанування, увічнення героїчного подвигу та збереження пам’яті про захисників Вітчизни у Другій світовій війні, поліпшення патріотичного виховання підростаючого покоління в загальноосвітніх навчальних закладах міст (району) рекомендуємо провести наступні виховні заходи:
– уроки пам’яті, уроки-реквієми, уроки-презентації, уроки-обговорення, галереї історичних портретів.
Тематику уроків розробити з урахуванням вікових особливостей учнів різних класів: зустріч двох поколінь (воїни Другої світової війни та АТО в Україні) – «Одна родина у двох війнах», «Солдатський трикутник – жива історія війни», «Схиляємо голови низько», «Ніхто не забутий, ніщо не забуте», «Пам’ятаємо подвиг дідів», «Партизанський рух на Сумщині», «Подвигу жити у віках», «Діти на фронтах війни: пам’ятаймо!», «Праця тилу – гідний внесок у перемогу над ворогом».
У рамках уроків Пам’яті – провести круглі столи «Мужні визволителі мого отчого краю»; перегляди кінофільмів: «Полонез Огінського», «Женя, Женечка и «Катюша», «Ми з майбутнього»;
-
години спілкування «Народний спротив окупації українських земель: історія та уроки», «Можна все на світі вибирати сину, вибрати не можна тільки Батьківщину!»;
- бесіди «Вклонімося і мертвим, і живим», «Цей подвиг буде жити у віках», «Спогади дідуся і бабусі про війну», «Збережімо пам’ять про подвиг», «Сторінками сімейного альбому... Ніхто не забутий» та інші;
- виховні години «Вони героями вернулися додому» із презентацією власних малюнків «Моя родина пам’ятає війну», «Спогади моїх рідних про війну», «Пам’ятаємо подвиг наших дідів», «У серці пам’ять буде жити вічно», «Родини славні імена», «Герої війни – наші земляки», «У війни не жіноче обличчя», «Пам’ять серця, пам’ять сивини, пам’ять тих. Хто не прийшов з війни»;
- у бібліотеках загальноосвітніх навчальних закладів організувати роботу тематичних виставок творів мистецтв, фотографій та плакатів воєнних років, документів та архівних матеріалів мемуарної, історичної літератури «Ніхто не забутий, ніщо не забуто», «Світлий День Перемоги», «Подвиг народу безсмертний».
З метою виховання в учнівської молоді поваги до ветеранів війни, поглиблення духовної єдності поколінь, залучення дітей до пошукової роботи в закладах освіти міста (районів) можна провести:
- акції, з метою упорядкування меморіальних комплексів, пам’ятників, братських могил, інших поховань захисників Вітчизни: «Моя родина пам’ятає війну», «Ветеран живе поруч»;
-
екскурсії до краєзнавчих, історичних музеїв, зустрічі з ветеранами війни;
-
краєзнавчо-пошукові експедиції для учнів-дослідників.
Відлуння лихоліть визвольної війни, безсмертний ратний подвиг переможців назавжди залишиться в наших серцях.
Вічна слава героям, які ціною власного життя заплатили за свободу та незалежність рідного краю!
Методист історії та основ правознавства
Третьякова О.В.