Інтерактивне навчання слухачів: від запитів до поширення досвіду
У відповідь на зростаючі запити педагогів області щодо інтерактивного навчання в процесі підвищення кваліфікації, науково-педагогічні працівники кафедр КЗ Сумський ОІППО постійно дбають про створення на заняттях умов активної взаємодії всіх учасників навчального процесу. Це співнавчання, взаємонавчання, де слухач курсів і викладач (тренер) є рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання, постійно рефлексують із приводу того, що вони знають, уміють і здійснюють. Одне з таких занять - спецкурс на тему «Атестаційна експертиза загальноосвітніх навчальних закладів» - провели у відкритому форматі 25 лютого 2015 року старший викладач кафедри державного управління та педагогічного менеджменту Перлик В.В., викладач та методист інституту з кадрових питань Сукачова Н.М. згідно освітньої програми підвищення кваліфікації директорів загальноосвітніх навчальних закладів та розкладу навчальних занять.
Спецкурс був проведений у формі ділової гри, що відноситься до імітаційних ігрових методів навчання. Організація інтерактивного навчання на занятті передбачала моделювання педагогічних ситуацій, спільне розв'язання проблем на основі аналізу обставин та відповідної ситуації атестації педагогів.
Під час інтерактивного навчання директори продемонстрували свій демократичний підхід до справи, вміння конструктивно мислити, спілкуватися з колегами, приймати продумані рішення. Ділова гра сприяла активізації навчально-пізнавальної діяльності слухачів шляхом переведення кожного з них із об’єкта впливу в суб’єкт взаємодії, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії, виробленню цінностей, формуванню навичок і вмінь.
Викладачі спецкурсу продемонстрували таку організацію навчального процесу, за якої неможлива відмова від участі у процесі пізнання: кожен слухач виконував конкретну роль, а від діяльності кожного слухача залежала якість виконання поставленого перед групою завдання, за виконання якого група повинна публічно відзвітуватися.
У числі запрошених колег спецкурс відвідали перший проректор з науково-педагогічної роботи, к. психол. н., доцент Панченко С.М., декан факультету підвищення кваліфікації та перепідготовки к. пед. н., доцент Захарова І.О., завідуючий кафедри теорії та методики виховання к. пед. н., доцент Гиря О.О., завідуюча навчальним відділом Головач Е.В.
У процесі обговорення відкритого заняття його учасники зазначали важливу роль та переваги інтерактивних технологій у післядипломній освіті педагогів. Була підкреслена особистісна роль викладачів та їх попередня підготовка до практичного заняття: володіння матеріалом; ретельно продуманий план та очікувані результати, визначений хронометраж, підготовані проблемні питання і правильні відповіді, вироблені критерії ефективності відповідей та мотивування слухачів до вивчення теми шляхом добирання найцікавіших випадків та проблем атестаційної експертизи в загальноосвітніх навчальних закладах.
Інтерактивні практичні заняття зі слухачами курсів підвищення кваліфікації стали у цьому півріччі об’єктом внутрішнього освітнього аудиту.
Вивчення та поширення досвіду найдосвідченіших викладачів кафедр з організації тренінгів та ділових ігор триває.