У 2015 році стартував черговий етап Суспільної акції школярів України «Громадянин»
Одним із важливих завдань громадянської освіти є виховання у школярів суспільної активності та відчуття відповідальності, підготовка їх до вирішення тих проблем, з якими вони зіштовхуються вже зараз, і тих із якими доведеться зустрітися після закінчення школи. Щоб виховати компетентних та свідомих громадян, не достатньо лише говорити про демократичні цінності та ідеї. Основою виховання громадянськості є активне залучення молоді до вирішення тих проблем, які стоять перед нашим суспільством. Усвідомлення школярами того, що великі справи починаються із маленьких вчинків (посадженого дерева, очищеного струмка, допомоги ближньому), призводить не лише до конкретних дій, але й до набуття позитивного досвіду громадської співучасті.
Водночас засвоєння демократичних цінностей та навичок вирішення соціально важливих проблем важко досягти на звичайних уроках у школі. Ці навички найуспішніше набуваються під час соціальної практики.
Від початку лютого 2015 року Сумська область долучилася до чергового етапу Суспільної акції школярів України «Громадянин».
Мета Акції - стимулювання інтересу молодого покоління до вирішення актуальних суспільних проблем, формування досвіду соціальної комунікації та відповідальної громадянської участі на рівні місцевої громади.
Основними завданнями Акції є:
- набуття учнями знань і навичок, необхідних для успішної участі при вирішенні суспільно важливих проблем;
- оволодівання практичним досвідом участі у суспільному житті, розвиток громадянської відповідальності та ініціативи молоді;
- підвищення професійного рівня педагогів у сфері організації громадської освіти учнів і формування навичок реалізації соціального проектування у ході соціального партнерства школи та місцевої громади;
- консолідація учнівської молоді, їхніх батьків, педагогів з різних регіонів України.
З метою ознайомлення освітян Сумщини з особливостями реалізації Акції науково-педагогічними працівниками Сумського ОІППО (доцентом кафедри державного управління та педагогічного менеджменту, к.держ.упр., доц. Луценко С.М. та старшим викладачем кафедри соціально-гуманітарних дисциплін Ніколаєнко С.П.) було проведено навчальні семінари «Виховання громадянина як актуальний суспільний виклик» для керівників навчальних закладів Середино–Будського району Сумської області (06.02.2015) та для вчителів історії Сумської області (08.02.2015 під час проведення ІІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з історії). Загальна кількість учасників становить понад 50 осіб.
Під час семінарів педагоги мали можливість не лише детально ознайомитися з Акцією, але й завдяки дискусіям і презентаціям знайти відповіді на наступні питання: Яким має бути справжній патріот/громадянин? Яким чином можна виховати компетентного громадянина? Якими є методики соціального проектування? Які особливості створення умовного проекту? Також учасники семінарів мали можливість розробити і представити власні міні-проекти як приклади майбутніх учнівських ініціатив. Серед запропонованих були соціальні проекти з вирішення проблеми очистки місцевих водойм, благоустрою парків та пішохідних зон, утилізації сміття. Особливо активними були керівників навчальних закладів Середино–Будського району Сумської області, які виявили бажання долучитися до Акції вже під час проходження виїзних курсів підвищення кваліфікації – навчальна група зініціювала проведення навчального семінару під час курсів.
Процес успішної реалізації проекту передбачає об’єднання спільних зусиль учнів, вчителів-наставників, шкільної адміністрації, органів місцевого самоврядування, громадськості, що спрямовані на вирішення важливих для громади проблем.
Орієнтовна тематика учнівських проектів:
Історичні проблеми - дослідження історії окремих людей, вулиці, населеного пункту, історичних пам’яток, різноманітних документів, формування історичних карт місцевості тощо;
Інфраструктурні проблеми – велосипедні доріжки, пішоходні переходи, стан доріг та тротуарів, місць громадського користування тощо;
Допомога військовим та людям із зони бойових дій: збір коштів та речей, турбота про поранених, опіка сімей, які понесли втрату рідних людей, інформування про способи захисту населення в умовах надзвичайних ситуацій;
Права людини: свобода слова, пересування, віросповідання; боротьба з насильством, толерантність, участь у виборах;
Шкільні проблеми: інтеграція дітей з особливими потребами та дітей із дитячих будинків, культура спілкування у школі, впорядкування шкільної території, відсутність спортивного інвентаря, книг, комп’ютерів, шкільне дозвілля;
Господарська свідомість: енергозбереження, економія води, сортування сміття тощо;
Екологічні проблеми: відсутність та збереження зелених насаджень, забруднення довкілля, здоровий спосіб життя.
Остаточний термін надсилання інформації про проект - 30 квітня 2015 року.
Фінал Акції відбудеться 1 червня 2015 року у м. Києві.
В Акції можуть брати участь команди учнів загальноосвітніх навчальних закладів України віком 12-17 років, а також дитячих і молодіжних громадських організацій, зацікавлених в тому, щоб зробити свій особистий внесок в покращення суспільного життя в своєму селі, селищі, районі, місті, регіоні, країні. Дорослі (педагоги освітніх закладів, наставники дитячих громадських організацій і об’єднань) беруть участь в Акції на правах консультантів, експертів, членів журі.
Порядок проведення Акції
Беручи участь в Акції, команда учнів за підтримки педагога:
- Шукають, аналізують і обговорюють проблеми, які існують в школі, на вулиці, мікрорайоні, у місті чи селі. (історичні, інфраструктурні, війни та миру, дотримання прав людини, молодіжні, освітні, соціальні, екологічні та ін.);
- Вибирають одну проблему, ретельно її досліджують, збирають всебічну інформацію про неї, критично аналізують і систематизують зібраний матеріал;
- Складають і обговорюють план вирішення проблеми, шукають партнерів у місцевій громаді (органи влади, батьки, бізнес, громадські організації); Ініціюють вирішення проблеми органами місцевої влади або, якщо це нам посильно, спільно беруться за її вирішення;
- Публічно представляють свої досягнення (у школі, Будинку культури, клубі, на площі населеного пункту або сесії місцевої ради), на регіональному чи національному фіналі молодіжних соціальних проектів. Представлення матеріалів супроводжується усною презентацією, де учні демонструють знання змісту вибраної проблеми, вміння аргументовано представити варіант власного вирішення проблеми, компетентно відповідати на запитання журі.
ЗАПРОШУЄМО ДО СПІВПРАЦІ!
Більше інформації на сайті www.novadoba.org.ua
Посібник_ГРОМАДЯНИН.pdf2.64 МБ