10-літтю «ПіснеЗнайки» присвячено Міжнародний форум «Гармонія інтелекту та здоров’я»
У Київській гімназії №34 учні молодших класів із легкістю запам'ятовують найскладніші енциклопедичні дані. Дітки розкуті, веселі, рухливі й, головне, з великим задоволенням ходять до школи. Тут навчають за нетрадиційною методикою, яку автор-розробник – президент Міжнародного інноваційного центру гармонійного розвитку людини Наталя Яновська назвала «ПіснеЗнайкою».
6-7 лютого ц.р. гімназія №34 «Либідь» м. Києва зустрічала гостей на Міжнародному форумі «Гармонія інтелекту та здоров’я». Так вона підводила підсумки 10-річного впровадження методико-педагогічної технології «ПіснеЗнайка». Сьогодні вона успішно випробувана в більш ніж 60 вітчизняних школах та дошкільних закладах, більшість з яких продовжує навчати дітей за допомогою пісні. У своїх виступах педагоги різних районів Київської, Миколаївської, Дніпропетровської областей ділились успіхами у впровадженні технології, демонстрували відеофрагменти уроків з її застосуванням. Методикою серйозно зацікавилися в Росії. Педагоги Ставропольської гімназії №9 презентували свої успіхи. Впроваджується технологія також в Естонії, Польщі.
Що таке «ПіснеЗнайка»?
Навчальна методика «ПіснеЗнайка» полегшує запам'ятовування шкільного матеріалу і гармонізує розвиток особистості. Вона враховує особливості розвитку дитячої нервової системи та кори головного мозку.
Трохи біології. Мозок людини складається із двох півкуль, які взаємодіють між собою та виконують різну роботу. Ліва півкуля вiдповiдає за послідовне мислення, обробляє вербальну інформацію, займається логікою, аналізом, математикою та керує роботою правої руки. Права ж півкуля відповідає за одночасне паралельне мислення, обробку невербальної інформації (образів, символів), за сприйняття кольору, ритму, орієнтацію у просторі, музикальність, уяву, емоції та за роботу лівої руки.
Для повноцінного функціонування мозку робота обох півкуль має бути збалансованою. Цікаво, що різні півкулі контролюють роботу наших внутрішніх органів, й активація півкулі відбивається на активації підконтрольних органів. Якщо сигнал дуже сильний і тривалий, то виникає гостре запалення органа (наприклад, печінки при перезбудженні лівої півкулі). Коли півкуля тривалий час перебуває у стані пригнічення, то органи, за роботу яких вона відповідає, реагують виникненням хронічних захворювань. Самі ж півкулі активізуються завдяки одержаній ззовні інформації, але кожна з них реагує тільки на певний, так би мовити «свій», вид подразника. Так, звучання мови може більше активізувати ліву половинку мозку, а музика – праву.
Спеціалісти стверджують, що в дітей до шести-восьми, а іноді й десятирічного віку ліва півкуля відстає від правої. Тому дитина швидше, ніж дорослий, втомлюється від розумового навантаження. У свою чергу, ця втома призводить до пригнічення «творчої» правої півкулі.
Тепер давайте подивимося, які шкільні предмети розраховані на розвиток правої півкулі? Це музика, малювання й література. У розкладі ці предмети зустрічаються один-два рази на тиждень. Класичне виховання (яке було, наприклад, у дореволюційних гімназіях) передбачає набір «правопівкульних» уроків. Крім уже названих, це філософія, фехтування, їзда на конях, уроки віршування, гра на музичних інструментах, танці... Таким чином, частка навантаження правої півкулі наших предків була більшою, ніж у сучасних дітей. А це, у свою чергу, приводило до інтенсивнішого емоційного та творчого розвитку, а отже, і до формування гармонійної особистості, що здатна мислити самостійно. У школах для бідняків таких предметів практично не було.
Вчитися, співаючи. Як же зробити, щоб у сучасній школі в дітей гармонійно працювали обидві півкулі мозку? Кандидат медичних наук Наталя Яновська відповідає: «Потрібно заспівати!» Дані науки підтвердили, що тільки у процесі співу включається в роботу весь мозок і що це єдиний спосіб змусити півкулі працювати одночасно!
Намагаючись знайти найбільш раціональні способи для навчання й розвитку дитини, вивчаючи різні світові педагогічні методики, пані Яновська зрозуміла, що найкоротший і найкомфортніший шлях передачі знань у свідомість людини – це пісня. Підказав це син Наталії Миколаївни. Він заримував відомості з наукової статті про слона. Так народилася перша пісня, а далі виникли пісні про інших тварин, які сформували пісенний цикл на тему «Всесвіт».
Блок «Всесвіт» розроблявся на матеріалі шкільної програми. Наталія Миколаївна разом із учителями відібрала те, що дітям дається найважче. Поети заримували текст із точними науковими знаннями.
Використання навчального блоку «Чарівний світ чисел» допомагає легко, швидко та якісно першокласникам опановувати таблицю множення (за два тижні!), виконувати різні математичні дії.
Пісенне навчання відбувається в кілька етапів. Спочатку дитина слухає навчальні пісні в процесі гри, відпочинку, виконання якої-небудь роботи. Пасивне запам'ятовування навчального матеріалу відбувається саме по собі. А коли дитина починає підспівувати – починається 2-й етап навчання, на якому їй пояснюють те, що було незрозуміле з пісні та показують ілюстрації до пісні в енциклопедії. На третьому етапі учень прагне дізнатися щось додатково про явище чи предмет, про який він співав у пісеньці.
Навчатися співаючи можна і на уроках, і вдома. Особливо добре методика зарекомендувала себе при роботі з так званими «важкими» учнями та з дітьми, які мають особливі освітні потреби.
«ПіснеЗнайка» – музикотерапевтична педагогічна технологія. Навчально-методичні посібники, створені авторами, реалізують важливий ефект – гармонізацію особистості й міжособистісних стосунків. Посібниками є аудіо- та відеоматеріали, що містять спеціальні музикотерапевтичні навчальні пісні у виконанні відомих професійних артистів, фільми з відеоуроками, методологією навчання. Це також інтегровані посібники на паперових носіях, що містять систематизовані й цілісно представлені знання шкільної програми; психологічні тести, медичні анкети для визначення особливостей розвитку учнів і оцінки стану їхнього здоров'я; вправи з корекції порушень пізнавальної сфери; інформація про гармонійний розвиток дітей і дорослих, психофізіології, фізіології, психології учнів.
Важливо зазначити, що «ПіснеЗнайка» не є уроками музики й співу, і навіть, не уроками, де знання засвоюються за допомогою навчальних пісень. Це цілісна система відпрацьованих практичних заходів щодо одночасного навчання, виховання й оздоровлення учнів, гармонізації їхніх стосунків у родині й суспільстві, а також гармонізації педагогів і батьків.
Гармонізуюче навчання з «ПіснеЗнайкою» викликає не втому та напругу, а бадьорість і задоволення, формує позитивні емоції в дітей і дорослих. Це навчання зберігає й зміцнює в них здоров'я!
На мою думку, якщо ми будемо вчити дітей, співаючи, то на все життя подаруємо їм радість та бадьорість навчання, і пісня з ними завжди крокуватиме поруч, допомагатиме долати всі життєві сходинки.
Якщо вас зацікавила технологія, все про неї на сайті www.pesneznaika.ua.