Організація та проведення позаурочних заходів з інформатики
М.С.Ніколаєнко – старший викладач кафедри інформаційно-комунікаційних технологій Сумського ОІППО
Організація та проведення позаурочних заходів з інформатики
Позакласна робота значно відрізняється від навчальної в лабораторії чи кабінеті. Такі заняття побудовані з урахуванням пізнавальних і творчих інтересів учнів на основі їхньої добровільної участі. Цілями позакласної роботи з інформатики можуть бути розширення і поглиблення знань учнів з інформатики, підвищення пізнавальних інтересів шляхом проведення цікавих заходів. Не варто вважати позакласною роботою додаткові заняття з тими учнями.
Обов'язковим компонентом підготовки сучасного педагога є оволодіння ним сучасними інформаційними технологіями отримання й передачі учням нової інформації. Звичайно, використання інформаційних технологій не розв'яже всіх питань як в освіті, так і в повсякденному житті. Але вони в змозі допомогти вчителю найбільш ефективно використати навчальний час занять та час підготовки до уроку.
Як органічна частина загальної системи навчально-виховного процесу позаурочні заняття певною мірою вільні щодо вибору конкретної тематики, рівня самостійності учнів у набутті прикладних знань і умінь, здійснення цілеспрямованої творчої діяльності.
Позакласна робота значно відрізняється від навчальної в лабораторії чи кабінеті. Такі заняття побудовані з урахуванням пізнавальних і творчих інтересів учнів на основі їхньої добровільної участі. Цілями позакласної роботи з інформатики можуть бути розширення і поглиблення знань учнів з інформатики, підвищення пізнавальних інтересів шляхом проведення цікавих заходів. Не варто вважати позакласною роботою додаткові заняття з тими учнями, які не повністю опанували шкільну програму з інформатики, а також індивідуальні і групові заняття з тими, хто навчається з випередженням.
Можна виділити основні вимоги до організації позакласної роботи в школі:
• залучення до позакласної діяльності учнів з урахуванням їхніх
інтересів і здібностей;
• органічна єдність навчальної і позакласної діяльності;
• цілеспрямованість, суспільно корисна значущість позакласної роботи;
• доступність навчального матеріалу, відповідність його віку учнів, рівню їхнього розвитку;
• зв'язок різних форм позакласної роботи: індивідуальних, групових і масових;
• поєднання добровільності участі учнів у позакласній роботі з обов'язковістю її виконання.
Додаткові заняття з інформатики сприяють кращому розвитку індивідуальних здібностей учнів і переслідують такі основні цілі:
а) пробудження і розвиток інтересу до поглибленого вивчення інформатики та її відгалужень;
б) формування навичок науково-дослідницького характеру;
в) забезпечення допрофесійної трудової підготовки школярів в галузі застосування інформаційних технологій;
г) організація вільного часу і дозвілля.
Позакласна робота з школярами з інформатики в ряді випадків може проходити в традиційних формах (гуртки, факультативні курси, олімпіади), а може набувати нових, специфічних форм (комп'ютерні клуби, очні і заочні, літні і зимові школи юних програмістів, дистанційні олімпіади, участь в телекомунікаційних проектах тощо).
Активними у проведенні позакласни заходів з інформатики є вчителі Конотопської міської гімназії Максименко М.М. та Попко О.М., які традиційно проводять заходи з впровадження проекту “ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА НАДІЯ УКРАЇНИ”. В рамках впровадження даного проекту вчителі проводять інтелектуальні ігри "Найрозумніший", інтелектуальні змагання "Брейн-ринг", інтелектуальний конкурс "Брейн-ринг".
Проект має на меті створити такі умови, при яких ключовою фігурою стають учні. Саме вони повинні бути організаторами, учасниками та реалізаторами змістовного дозвілля та відпочинку учнівської молоді, сприяти своєю діяльністю виявленню та розвитку розумових здібностей, формуванню інтелектуальної еліти, вихованню розвиненої особистості.
У навчальному закладі навчаються діти різних вікових груп і дуже важливо організувати навчально-виховний процес так, щоб у кожній віковій групі учнів з’являлась потреба в знаннях, щоб отримані знання служили як засобом задоволення інтересів, так і стимулом до подальшого розвитку.
Таку можливість дає поєднання урочної та позаурочної діяльності з предметів, де учні включаються, в залежності від вікових особливостей, в різні не стандартні (відмінні від урочної) форми діяльності.
У межах реалізації проекту формується гімназійний актив, який розробляє та проводить змістовне дозвілля учнівської молоді, разом з учителями створює умови для виявлення та розвитку розумових здібностей дітей та підлітків, об’єднуючи їх у гімназійний інтелектуальний клуб.
В рамках проекту “Інтелектуальна надія України”передбачені наступні змагання:
- Інтелектуальні змагання “Брейн-ринг ” ,– де учні обирають один чи декілька навчальних предметів. Підготовка та участь у грі – командна;
- Інтелектуальна гра “Найрозумніший ”– учні обирають навчальні предмети й готуються до змагань разом з учителем. Участь – індивідуальна;
- Конкурс “Золотий диск”– проводиться з окремих предметів в індивідуальній або груповій формі. Учні готують наочність до уроку у вигляді презентацій, веб-сторінок, відеоматереалів;
- Дискусійні зустрічі – в індивідуальній або груповій формі проводиться перегляд та обговорення відеоматеріалів (художні, науково-популярні, проблемно-орієнтовані фільми);
- Всеукраїнські та міжнародні комп’ютерні турніри, олімпіади, конкурси.
Вашій увазі пропонуються розробки вчителів-новаторів.
1. Архів "Конкурси-слайд-звіт" містить слайди-презентації про роботу вчителів з організації та проведення конкурсів, змагань;
2. Файл "Фото" містить фотоматеріали з організації та проведення конкурсів;
3. Файл-архів "Завдання на Брейн-ринг" містить три презентації-завдання на три тури брейн-рингу;
Фотоматеріали проведених конкурсів
Завдання на Брейн-Ринг
Конкурси – слайд-звіт