Навчально-методичний відділ координації освітньої діяльності та професійного розвитку
Час утворення – 21 грудня 2015 року (у 2008-2015 рр. у Сумському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти існував навчально-методичний відділ післядипломної освіти, у 2008-2005 рр. – методичний центр, у 2005-2003 рр. – методичні кабінети, до 2000 р. – методисти з окремих навчальних дисциплін (предметів).
Навчально-методичний відділ координації освітньої діяльності та професійного розвитку (надалі відділ) Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти (СОІППО) – структурний підрозділ інституту та науково-методична установа системи післядипломної педагогічної освіти, що здійснює діяльність, пов’язану з організацією післядипломної освіти педагогічних кадрів; підвищенням їх науково-методичного рівня, фахової майстерності та наданням методичної допомоги педагогічним і керівним працівникам дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних та позашкільних навчальних закладів.
Кадровий склад відділу – 1 завідувач відділу, 11 методистів.
Список методистів:
№ |
Прізвище, ім’я, по батькові |
Посада, напрям роботи |
1. |
завідувач відділу, мистецька освітня галузь |
|
2. |
методист соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі, біологія та екологія |
|
3. |
методист мовно-літературної освітньої галузі |
|
4. |
методист технологічної освітньої галузі |
|
5. |
Метейко Алла Володимирівна | методист природничої освітньої галузі, хімія |
6. |
методист з дошкільного виховання, початкової освіти |
|
7. |
методист інформатичної освітньої галузі |
|
8. |
методист з управлінської діяльності |
|
9. |
методист з географії та економіки |
|
10. |
методист математичної освітньої галузі, фізика |
|
11. |
методист громадянської та історичної освітньої галузі, виховна роботи |
|
12. |
методист з іноземних мов, зарубіжна література |
Підпорядкований відділ проректору з науково-педагогічної та методичної роботи –
Метою діяльності відділу є організація безперервної роботи методичної служби області, підвищення науково-методичного рівня і фахової майстерності педагогічних і керівних кадрів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та позашкільної закладів освіти.
Основні функції діяльності навчально-методичного відділу координації освітньої діяльності та професійного розвитку
Цільові функції:
– інформаційно-коригуюча – спрямована на корекцію та оновлення інформації, яка постійно змінюється в результаті розвитку суспільства, освіти і науки, впровадження нових освітніх технологій;
– компенсаторна – надання педагогам інформації, яка не була отримана під час навчання для здобуття вищої педагогічної освіти;
– відновлювальна – оновлення знань і вмінь, які були частково або повністю втрачені в процесі трудової діяльності;
– прогностична (або випереджальна) – врахування перспективи розвитку освіти та управління освітою, спрямування на використання новітніх ідей та технологій у педагогічній, керівній практиці;
– навчальна – передача знань педагогам за напрямами методики, дидактики, фаху, змісту та теорії управління освітою; відпрацювання умінь та набуття відповідних навиків.
Організаційні функції:
– діагностична – систематичне вивчення реального стану та рівня професійної компетентності педагогічних та керівних кадрів;
– моделююча – моделювання змісту, форм і методів підвищення фахової кваліфікації кадрів;
– організаційно-координуюча – удосконалення координації діяльності суб’єктів підвищення професійної компетенції на різних рівнях (від обласного інституту післядипломної педагогічної освіти до методичних кабінетів та об’єднань (кафедр) закладів освіти) з метою уникнення дублювання у змісті та організації роботи з педагогічними та керівними кадрами;
– контрольно-інформаційна – створення та підтримка зворотного зв’язку, системи інформаційного забезпечення (бази даних про якісні та кількісні показники, зміни) на всіх рівнях структурних підрозділів підвищення професійної компетентності кадрів;
– маркетингова – підвищення професійної компетентності педагогічних і керівних кадрів та конкурентноздатності підрозділу з урахуванням економічних, інноваційних, фінансових, соціальних та інших умов формування реклами, ціноутворення освітніх послуг у закладах освіти, установах освіти.
Соціально-психологічні функції спрямовані на популяризацію підвищення рівня професійної компетентності педагогічних і керівних кадрів, що має сприяти мотивації та розвитку їх творчої активності.
Напрями діяльності навчально-методичного відділу координації освітньої діяльності та професійного розвитку:
– науково-методичний – проведення досліджень у галузях: методології, змісту, теорії управління освітою; організація науково-дослідної роботи; супровід процесу атестації педагогічних працівників, закладів освіти, викладання базових дисциплін;
– плануючо-організаційний – організація та проведення науково-методичних заходів для всіх категорій педагогічних працівників; робота з обдарованими дітьми; організація представницьких заходів тощо;
– експериментально-дослідний – дослідження, експериментальна перевірка, апробація освітніх інновацій в галузі дидактики, педагогіки, психології, методики, фаху, державного управління освітою, освітнього менеджменту тощо;
– навчальний – просвітницька робота в системі освіти, популяризація передового педагогічного досвіду та інновацій в освіті;
– інформаційно-аналітиrо-консалтинговий – надання інформаційних послуг закладам освіти, збір, аналіз, систематизація, обробка, узагальнення інформації;
– психолого-педагогічний – відповідний супровід навчально-виховного процесу в загальноосвітніх навчальних закладах, консультування педагогічних працівників;
– редакційно-видавничий – розробка, видання, редагування, рецензування науково-методичних посібників, рекомендацій, статей тощо;
– коригуючий – координація методичної роботи педагогів та керівних кадрів області в атестаційний та післяатестаційний періоди.
Основні завдання діяльності навчально-методичного відділу координації освітньої діяльності та професійного розвитку:
– організація пошукових досліджень у галузі розробки, упровадження методик і технологій навчання та виховання, інклюзивної освіти, удосконалення форм і методів роботи з педагогічними та керівними працівниками у галузі освіти, участь в організації діяльності експериментальних педагогічних майданчиків, творчих груп тощо;
– організація, спільно з науково-дослідними, науковими інститутами, громадськими організаціями, експериментальної роботи з питань навчання та виховання, апробація інновацій у галузі освіти;
– організація проведення в області міжнародних, всеукраїнських, авторських заходів;
– організація та проведення представницьких педагогічних заходів (міжнародного, всеукраїнського, обласного рівнів): педагогічних виставок, ярмарок, фестивалів, творчих звітів, конкурсів, науково-практичних конференцій, семінарів, нарад, педагогічних читань тощо у формі он-лайн, ве-бінар, інтернет-прес заходів; організація обласних заходів по роботі з обдарованою учнівською молодцю, шляхом проведення олімпіад, турнірів, конкурсів, тренувальних зборів в інноваційних формах (колоквіуми, польові збори) тощо;
– організація безперервного удосконалення фахової майстерності та підвищення професійної компетентності педагогічних і керівних кадрів галузі освіти з питань управлінської діяльності, документообігу, акредитації, атестації, ліцензування закладів освіти, освітнього коучінгу;
– організація та проведення (згідно з планом роботи КЗ СОІППО) педагогічної практики на курсах підвищення кваліфікації, спецкурсів з методики викладання навчальних предметів для вчителів області;
– аналіз кадрового складу вчителів області, визначення потреб з підвищення кваліфікації педагогічних працівників та надання відповідної сервісної методичної допомоги;
– оптимізація управлінської діяльності навчальних закладів;
– розробка, апробація та впровадження освітніх систем, технологій;
– упровадження перспективного педагогічного досвіду в практику роботи закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та позашкільної освіти, консультування з питань упровадження сучасних форм методичної роботи (майстер-клас, лінгво-школа, методичний консиліум, мобільна спільнота, дидактико-методична студія та ін.);
– розробка навчального забезпечення предметів, завдань конкурсів, турнірів, олімпіад;
– розробка та сприяння виданню науково-методичних посібників, навчальних комплексів з грифом МОНУ, рекомендацій, статей у збірниках ДАК, Міжнародних, Всеукраїнських конференцій;
– виявлення проблем, пов'язаних з організацією освітнього процесу в закаладах загальної середньої освіти, під час курсової підготовки, вивчення стану питань на місцях, вжиття заходів щодо їх усунення;
– створення належних умов для безперервного фахового вдосконалення, підвищення професійної компетентності, навчання педагогічних і керівних кадрів закладів освіти (ЗДО, ЗЗСО, ЗП(П-Т)О, ЗВО І-ІІ ст.);
– методичний супровід (вивчення, коригування, розробка рекомендацій) викладання базових дисциплін, виконання державних стандартів у закладах освіти (написання методичних рекомендацій, порадників, інструктажів, пам’яток);
– трансформування наукових ідей у практику діяльності педагогічних і керівних кадрів закладів освіти;
– науково-методичний супровід та підготовка педагогічних кадрів області для участі у проєктах (міжнародних, всеукраїнських), грантах;
– координація діяльності методичних кабінетів, методичних об'єднань (кафедр) загальноосвітніх навчальних закладів, консультування за напрямом діяльності;
– проведення експериментально-дослідної, інформаційно-пошукової роботи, створення каталогів, картотек, банків педагогічної інформації, передового педагогічного досвіду тощо (текстові, електронні варіанти);
– науково-методичний супровід процесу атестації, апробації, інноваційної освітньої діяльності;
– упровадження в практику педагогічної діяльності результатів науково-педагогічних досліджень;
– популяризація (систематичне оновлення мобільної сторінки методиста на сайті інституту) методичної служби та результатів методичної роботи, літератури, що видається КЗ СОІППО (публікації в періодичній пресі);
– координація заходів міжнародного, всеукраїнського рівнів;
– експертиза якості та результативності навчально-виховної роботи педагогічних працівників, відповідно до державних освітніх та освітньо-кваліфікаційних стандартів, планів, програм, розкладу занять тощо;
– участь у грантах, проєктах, науково-методичних, освітніх та представницьких заходах (міжнародного, всеукраїнського, обласного, районного рівнів), конференціях, з'їздах, семінарах, нарадах, референдумах тощо (з публікацією статей, тез);
– співпраця з обласними інститутами післядипломної педагогічної освіти, закладами вищої освіти та науково-дослідними установами, громадськими організаціями за напрямами діяльності.
Положення про навчально-методичний відділ координації освітньої діяльності та професійного розвитку