Моніторингове дослідження стану організації підготовки учнів до зовнішнього незалежного оцінювання у закладах загальної середньої освіти
Підготовка до зовнішнього незалежного оцінювання для кожного випускника закладу загальної середньої освіти є важливим етапом, що має розпочатися з пропедевтичної підготовки в класах середньої школи і закінчитися в старших класах школи, де кожен учень цілеспрямовано готується до тестування, обираючи певний перелік предметів. У зв’язку з цим, завданням закладу освіти є створення умов для рівного доступу кожного учня до якісних освітніх послуг та спрямування освітнього процесу в школі на оптимізацію підготовки випускників до зовнішнього незалежного оцінювання. Зважаючи на актуальність зазначеної вище теми, навчально-методичним відділом моніторингу якості освіти та зовнішнього незалежного оцінювання Сумського ОІППО у період з 05.11.2021 до 29.11.2021 було проведено моніторингове дослідження стану організації підготовки учнів до зовнішнього незалежного оцінювання у закладах загальної середньої освіти Садівської та Степанівської територіальних громад. У моніторингу взяло участь 124 респонденти (6 % заступників директорів, 37 % учителів, 57 % учнів 11-х класів).
За результатами дослідження були зроблені наступні висновки:
- У всіх досліджених закладах загальної середньої освіти територіальних громад проводиться організована робота з підготовки випускників до складання державної підсумкової атестації та зовнішнього незалежного оцінювання.
- Усі заступники директорів зазначили, що 100 % вчителів закладів загальної середньої освіти, які взяли участь у дослідженні, у повній мірі ознайомлені зі змінами та особливостями проведення ЗНО-2022.
- Найвагомішими факторами, що впливають на ступінь готовності учнів до ЗНО, заступники директорів вважають наявність у випускників необхідних знань (75 %), організовану роботу вчителів-предметників (75 %), мотивацію учнів (84 %).
- Вважають свою роботу запорукою успішного складання учнями ЗНО 37 % опитаних учителів.
- На думку 100 % заступників директорів та 93 % учителів, найбільша увага в закладі загальної середньої освіти має приділятись проведенню регулярного системного повторення, інформаційно-роз’яснювальній роботі з учнями та їхніми батьками (100 % відповідей заступників директорів та 62 % відповідей учителів); моделюванню процедури ЗНО (71 % відповідей заступників директорів та 55 % учителів).
- Методичними заходами, спрямованими на підвищення результативності складання учнями ЗНО, заступники директорів обрали педагогічні ради, аналіз успішності ЗНО в розрізі окремих предметів, майстер-класи для батьків та вчителів, уроки інформатики.
- Із необхідною інформацією про організацію та умови проведення ЗНО учні дізнаються з інформаційних куточків (100 %), на класних годинах (84 %), з уроків інформатики (29 % відповідей). При цьому, жоден із опитаних заступників директорів не вказав на факт проведення в закладах освіти, де вони працюють, тематичних зустрічей батьків та учнів із працівниками місцевого відділу освіти.
- У всіх закладах, що взяли участь у дослідженні, надаються години варіативної складової навчальних планів для проведення курсів за вибором та підготовки випускників із окремих предметів тестування.
- Систематично проводять індивідуальні заняття з невстигаючими учнями – 28 %, групові консультації – 16 % учителів-предметників.
- Користуються настановами методистів Сумського ОІППО 88 % опитаних заступників директорів.
- Потребують правової допомоги 34 % заступників директорів, 54 % – роз’яснювальної; 17 % – необхідні консультації з організаційних питань.
- На підвищення результативності складання учнями ЗНО найбільше впливають: самопідготовка учнів (84 %), сумлінне виконання домашніх завдань (80 %), відвідування підготовчих курсів у закладах вищої освіти (28 %), заняття учнів із репетитором (22 %), відвідування предметних факультативів, курсів за вибором та гуртків за місцем навчання (18 % відповідей).
- Для підготовки учнів до ДПА (ЗНО) 86 % педагогів використовують інформацію з офіційних сайтів Українського, Харківського регіонального центру оцінювання якості освіти, Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.
- Серед проблем та перешкод, які виникають у вчителів у процесі підготовки учнів до ДПА (ЗНО), респонденти вказали на байдуже ставлення до результатів тестування з боку учнів та їхніх батьків (69 %), недостатню кількість годин варіативної та інваріатної складової навчальних планів на підготовку учнів до ЗНО (15 %), неможливість реалізувати практичну складову навчальних планів (12 %). Не відчувають жодних труднощів під час підготовки учнів до ЗНО 14 % респондентів.
- Переважна більшість учителів (93 %) вважають, що створили оптимальні умови для підготовки учнів, проте оцінюють ступінь їхньої готовності до ЗНО середнім рівнем – 79 % респондентів.
- При виборі предметів тестування, 69 % учнів орієнтуються на вимоги «Умов прийому на навчання до закладів вищої освіти України у 2022 році».
- Указали на те, що підготовка до ЗНО в досліджених закладах проводиться з усіх предметів – 72 % опитаних. Про необхідність позаурочного додаткового навчання повідомили 10 % учнів.
- Учні зазначили, що бажаний результат тестування вони не зможуть отримати через недостатній рівень підготовки з навчальних предметів (61 %), психологічні чинники (48 %), брак часу на підготовку до ЗНО (23 %), стан здоров’я (18 % відповідей).
- Із метою отримання інформації щодо ЗНО-2022, 88 % учнів регулярно відвідують офіційні сайти Українського, Харківського регіонального центру оцінювання якості освіти (63 %); Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти (10 %), користуються шкільним сайтом – 42 % опитаних.
- Із процедурою, організацією, особливостями проведення ЗНО-2022 учні старших класів ознайомлюються на класних годинах (94 %), тематичних батьківських зборах за участі одинадцятикласників (57 %), зустрічах із викладачами закладів вищої освіти (32 %), психологічних тренінгах (20 %).
- Указали, що для підвищення якості підготовки до ЗНО їм вистачає організованого повторення на уроках – 30 % опитаних учнів.
- За даними самооцінки, рівень своєї підготовки до ЗНО та державної підсумкової атестації з більшості предметів учні оцінили середнім рівнем.
- Більшість опитаних учнів 11-х класів у повній мірі володіють інформацією щодо особливостей процедури та умов проведення ЗНО-2022.