Визначаємо плани на майбутнє
26 серпня 2016 року відбулося засідання платформи «Психологічна служба в умовах децентралізації та реформування освіти», у роботі якої взяли участь методисти РМК(ММК), які відповідають за психологічну службу районів/міст області.
Роботу платформи відкрила завідувач навчально-методичного центру психологічної служби Марухина Ірина Володимирівна, яка проаналізувала стан розвитку психологічної служби системи освіти області у минулому навчальному році. Зокрема, вона зауважила, що область займає 3-тю позицію в державі за загальним показником забезпеченості закладів освіти практичними психологами і соціальними педагогами. За підсумками 2015-2016 навчального року чисельність фахівців служби становить 685 спеціалістів. Із них 515 практичних психологів і 170 соціальних педагогів. Загальний відсоток забезпеченості закладів освіти усіх типів посадами практичних психологів та соціальних педагогів за підсумками року становить 67,9% проти 66,3% у 2015 році.
У зв’язку з прийняттям Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» питання розвитку служби набуває особливої актуальності. А тому в умовах реформування освіти та децентралізації важливим є проведення роз’яснювальної роботи серед керівників і закладів освіти, широких кіл педагогічної та батьківської громадськості щодо ролі та місця психологічної служби.
Необхідність розвитку служби обумовлена і тими процесами, що відбуваються в галузі освіти, і соціально-економічними викликами. Зважаючи на це, Українським науково-методичним центром практичної психології і соціальної роботи визначено основні напрямки роботи у новому навчальному році для методистів із психологічної служби, а саме:
-
забезпечення навчальних закладів усіх типів практичними психологами, соціальними педагогами відповідно до нормативної потреби;
-
роз’яснення керівникам навчальних закладів нормативно-правових засад професійної діяльності практичних психологів, соціальних педагогів, можливостей працівників служби, їх ролі у вирішенні актуальних питань навчання та виховання;
-
підвищення якості виконання фахівцями служби своїх функціональних обов’язків, мотивація до підвищення власного професійного рівня
-
виконання Плану заходів щодо розвитку психологічної служби системи освіти на період до 2017 року, затверджених Міністерством освіти і науки України від 06.06.2013 №1106;
-
покращення методичного супроводу, координація та узгодження психологічного інструментарію фахівців;
-
налагодження взаємодії з представниками системи соціального захисту, медицини, поліції та іншими установами;
-
профілактика явищ булінгу та кібербулінгу в учнівському та студентському середовищі.
Основними завданнями діяльності практичних психологів та соціальних педагогів у 2016-2017 навчальному році визначено:
-
соціальне проектування, моніторинг та експертиза умов, результатів навчальної діяльності вихованців, учнів і студентів;
-
соціально-педагогічне і психологічне забезпечення превентивних заходів щодо різних форм узалежнень, соціально-небезпечних ігор, фізичного насилля, суїцидальної та агресивної поведінки;
-
організація та надання допомоги постраждалим внутрішньо переміщеним учням, їх сім’ям, дітям і сім’ям учасників АТО;
-
психологічне та соціально-педагогічне забезпечення та супровід інклюзивного навчання;
-
психологічна підготовка випускників до ЗНО;
-
вирішення проблем адаптації до нового навчального закладу та запобігання конфліктам в учнівських колективах, в тому числі і засобами медіації та миро будування;
-
посилення профілактичної роботи щодо протидії торгівлі людьми;
-
забезпечення захисту прав і свобод дітей, створення безпечного і комфортного освітнього середовища;
-
налагодження ефективної взаємодії з службою у справах дітей, центрами зайнятості, центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.
Певні можливості у пропаганді діяльності служби, її ролі та місця дають електронні ресурси, зокрема сайти. Висвітленню питання роботи сайтів було присвячено виступ методиста центру Кондратенко Лариси Олексіївни. Заслуговують на увагу з огляду на наповнюваність, оформлення сайти служб мм. Глухів, Охтирка, Тростянецького району. На достатньому рівні підтримується наповнюваність електронних сторінок у Буринському, Липоводолинському районах, м. Суми. У той же час у Глухівському, Охтирському Роменському, Шосткинському, Ямпільському районах, м. Ромни сайти відсутні. Переважна більшість керівників психологічних служб районів, міст не приділяють належної уваги нормативному і методичному забезпеченню роботи практичних психологів і соціальних педагогів навчальних закладів за допомогою сучасних засобів комунікації.
Досвідом роботи з впровадження у навчальних закладах програми виховних заходів з питань протидії торгівлі людьми «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» з присутніми поділилася методист з психологічної служби відділу освіти Охтирської міської ради Коваль Тетяна Миколаївна. Програма впроваджується на виконання наказу Міністерства освіти і науки України від 08.04.2016 № 405 «Про затвердження Плану заходів Міністерства освіти і науки України щодо запобігання торгівлі людьми на період до 2020 року».