НА ЧАСІ – STEM-освіта
Конкурентоспроможність та успішне працевлаштування, освіта після школи, різні технічно складні навички, зокрема із застосуванням математичних знань і наукових понять – це все завдання STEM-освіти. STEM – не нове слово для учнів та вчителів, а от як реалізувати систему в реаліях Нової української школи – питання, якому присвячений дводенний Всеукраїнський науково-практичний семінар «STEM-освіта: інноваційні проекти для НУШ», який розпочав свою роботу в Сумському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти 23 квітня 2019 року.
У перший день захід об’єднав в активній співпраці керівників органів управління освітою, директорів опорних закладів освіти, учителів природничо-математичного циклу та інформатики.
Відкрила пленарне засідання директор Департаменту освіти і науки Сумської облдержадміністрації Вікторія Гробова. Вікторія Павлівна наголосила на актуальності питань STEM-освіти, яка вже упроваджується в області. За її словами, у віддаленому майбутньому з'являться професії, про які зараз важко уявити, усі вони будуть пов'язані з технологією і високо технологічним виробництвом на стику з природничими науками. І наша мета – навчитись учити дітей відповідно до їх потреб і потреб глобалізованого Світу.
Ректор Сумського ОІППО, доктор історичних наук, доцент Юрій Нікітін привітав учасників заходу в стінах інституту.
Короткий історичний нарис з питання STEM-освіти здійснила Патрикеєва Олена, начальник відділу STEM-освіти ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» Міністерства освіти і науки України. Олена Олександрівна закликала учасників до співпраці та подякувала адміністрації Сумського ОІППО за проявлений активний інтерес до тематики STEM-освіти.
Модерував захід Сергій Грицай, проректор з наукової роботи Сумського ОІППО, кандидат педагогічних наук, доцент.
Завдання науково-практичного семінару окреслила Василашко Ірина, завідувач сектору підготовки вчителів STEM-освіти відділу STEM-освіти ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» у доповіді «STEM-освіта: інноваційні проекти для НУШ».
У форматі відео-доповіді «Проект «STEM на Дніпрі»: досвід роботи, здобутки» відбулася презентація досвіду керівника проекту «STEM на Дніпрі», керівника напряму «STEM-Lab» у рамках проекту «Я –дослідник» Бутурліної Оксани.
Зміст інноваційного освітнього проекту «Я – дослідник», здобутки та перспективи його упровадження окреслила Гущина Наталія, старший викладач кафедри відкритих освітніх систем та ІКТ ДВНЗ «Університет менеджменту освіти».
Практичні, новітні, сучасні рішення для STEM-освіти презентував Рилєєв Василь, комерційний директор мультимедійного видавництва «Розумники» разом із Шабасом Ігорем, тренером видавництва.
У другій половині робота продовжилась у п’яти секціях. Секція 1 об’єднала керівників відділів освіти ОТГ, директорів опорних закладів освіти, викладачів ІППО та методистів методичних кабінетів (модератор: Грицай Сергій). У рамках роботи секції відбулися педагогічні студії «Реалізація STEM-підходів у новій школі» Василашко Ірини; «STEM-lab» – інноваційні рішення для Нової української школи» Артем’євої Оксани та Філіпчук Оксани, ССЗШ №67 Дніпровської міської ради (продубльовані також у 2 та 3 секціях). Окрім того, були презентовані кейси «Освітні рішення LEGO Education як інструмент упровадження програми Нової Української Школи» Табінської Олени, менеджера з розвитку освітніх рішень LEGO Education в Україні; «STEM-освіта: розвиток компетентностей вчителів Нової української школи» Гущини Наталії, старшого викладача кафедри відкритих освітніх систем та ІКТ ДВНЗ «Університет менеджменту освіти».
У другій секції працювали учителі інформатики (модератор: Петрова Лариса, завідувач кафедри освітніх та інформаційних технологій Сумського ОІППО). Робота секції розпочалася з майстер-класу «Інформатика з Micro:bit» Дзюби Сергія, заступника директора, вчителя інформатики НВК «Освітні ресурси та технологічний тренінг» №141 м. Києва.
Секція 3 для керівників методичних об’єднань предметів природничо-математичного циклу районних відділів освіти та ОТГ модерувалася Світланою Кодою, старшим викладачем кафедри теорії і методики змісту освіти Сумського ОІППО. Робота учасників секції включала обговорення доповіді Гущини Наталії, старшого викладача кафедри відкритих освітніх систем та ІКТ ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» «Особливості STEM-навчання: STEM-уроки, STEM-проекти» та педагогічну студію «Дослідницькі методики на уроках природничого циклу» Коди Світлани.
Четверта секція однодумців – учителів географії (модератор: Попов Володимир, методист з географії та економіки навчально-методичного відділу координації освітньої діяльності та професійного розвитку Сумського ОІППО), навчались разом на майстер-класі «Доцільність і перспективність упровадження дослідницької діяльності в курсі «Географія: регіони та країни» Громи Володимира, учителя-методиста з географії Хмельницької середньої загальноосвітньої школи №25 імені І. Огієнка, автора посібників з географії серії «Я дослідник». А також обговорювали «Основні пріоритети шкільної географічної освіти в контексті вимог Нової української школи» разом з автором доповіді Поповим Володимиром.
П’ята секція зібрала учасників проекту «Я – дослідник» області (модератор: Вознюк Алла, завідувач кафедри психології Сумського ОІППО доктор психологічних наук, доцент, координатор Всеукраїнського інноваційного освітнього проекту «Я – дослідник» у Сумській області). Перспективи реалізації проекту «Я – дослідник» були розглянуті завдяки координаторам проекту «Я – дослідник» в області Аллі Вознюк та Ларисі Петровій, кандидату технічних наук, доценту, завідувачу кафедри освітніх та інформаційних технологій Сумського ОІППО, координатору Всеукраїнського інноваційного освітнього проекту «Я – дослідник» у Сумській області.
Робота секцій закінчиться підведенням підсумків, а завтра – 24 квітня працюватимуть ще дві секції: «Дошкільна освіта» і «Початкова освіта».