Перебування представника Міністерства освіти і науки України Дятленка С.М. у Сумській області
05-06 грудня 2013 року в м. Конотоп та Конотопському районі, з метою вивчення досвіду та стану викладання фізичної культури в загальноосвітніх навчальних закладах, перебував з візитом Дятленко Сергій Миколайович, начальник відділу нормативного забезпечення та організаційної роботи Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України.
Супроводжували представника МОН України, протягом усього періоду його перебування на території області, працівники Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти: Удовиченко Ірина Віталіївна, проректор; Деменков Денис Вікторович, старший викладач кафедри теорії та методики виховання.
Програма перебування Дятленка С.М. передбачала відвідування навчальних закладів і занять, фізкультурно-масових заходів; роботу з нормативними документами, навчально-методичними матеріалами; спілкування з методистами, керівниками методичних обєднань, учителями, учнями.
Програма першого дня (05 грудня 2013 року) перебування передбачала:
- роботу у відділі освіти Конотопської міської ради:
- презентація освітньої галузі м. Конотоп (заступник міського голови Шерудило Т.М.);
- інформування про навчально-методичне забезпечення викладання фізичної культури та організацію фізкультурно-масової роботи в місті (в.о. начальника відділу освіти Беспала О.В.);
- роботу у Конотопській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 13 Конотопської міської ради (директор Яровий Ю.М.):
- відвідування уроків плавання та фізичної культури (модуль «Плавання»);
- спілкування з учасниками навчально-виховного процесу;
- ознайомлення з навчально-методичним та матеріально-технічним забезпеченням викладання уроків плавання та фізичної культури в закладі;
- роботу у Конотопській спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів № 3 Конотопської міської ради (директор Карпенко І.М.):
- відвідування уроків фізичної культури (модуль «Волейбол», «Футбол»);
- спілкування з учасниками навчально-виховного процесу;
- ознайомлення з навчально-методичним та матеріально-технічним забезпеченням викладання уроків фізичної культури в закладі;
- роботу у Конотопському дошкільному навчальному закладі № 1 «Орлятко» (завідувач Товкач В.М.):
- ознайомлення з нестандартним обладнанням для проведення занять з фізичної кульури у закладі;
- роботу у Конотопській гімназії Конотопської міської ради (директор Баранник Ю.М.):
- спілкування з учасниками навчально-виховного процесу;
- ознайомлення з навчально-методичним та матеріально-технічним забезпеченням викладання уроків фізичної культури в закладі;
- роботу у Конотопській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 7 Конотопської міської ради (директор Пустовойт С.В.):
- ознайомлення з навчально-методичним та матеріально-технічним забезпеченням викладання уроків фізичної культури в закладі (модуль «Футбол»);
- ознайомлення з організацією позакласної роботи з фізичної культури у закладі (співпраця з Конотопською дитячо-юнацькою спортивною школою Михайла Маміашвілі);
- спілкування з активом методичного об'єднання вчителів фізичної культури;
- відвідування шкільного музею;
- підбиття підсумків першого дня роботи.
Програма другого дня (06 грудня 2013 року) перебування передбачала:
- роботу в Конотопській районній державній адміністрації (голова районної державної адміністрації Луговий О.П., голова районної ради Боярчук А.В.)
- презентація освітньої галузі Конотопського району (заступник голови РДА Клігунова І.В.);
- інформування про навчально-методичне забезпечення викладання фізичної культури та організацію фізкультурно-масової роботи в районі (начальник відділу освіти Прасол Г.М.);
- роботу у Великосамбірському навчально-виховному комплексі: загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад Конотопської районної ради (директор Скорик В.С.):
- презентація роботи навчального закладу;
- ознайомлення з навчально-методичним та матеріально-технічним забезпеченням викладання уроків фізичної культури в закладі;
- перегляд фрагменту уроку фізичної культури у 9 класі (модуль «Волейбол»);
- спілкування з учасниками навчально-виховного процесу, співпраця з Конотопською районною дитячо-юнацькою спортивною школою;
- перегляд фінальних змагань з баскетболу в залік XXII спортивних ігор школярів загальноосвітніх закладів району;
- роботу у Шевченківському навчально-виховному комплексі: загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад Конотопської районної ради (директор Яковенко В.М.):
- знайомлення з навчально-методичним та матеріально-технічним забезпеченням викладання уроків фізичної культури в закладі;
- перегляд фрагменту уроку фізичної культури в 11 класі (модуль «Футбол»); спілкування з учасниками навчально-виховного процесу;
- ознайомлення з організацією позакласної роботи з фізичної культури; відвідування спортивного свята «Ми спортивні – креативні»;
- підбиття підсумків другого дня роботи.
За результатами роботи Дятленка С.М. у загальноосвітніх навчальних закладах області (м. Конотоп, Конотопський район) протягом двох днів (05-06.12.2013) було відзначено наступне:
-
управлінням освіти і науки обласної державної адміністрації, Сумським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти здійснюється відповідний (нормативно-правовий, інформаційно-методичний) супровід реалізації фізкультурно-масової роботи в навчальних закладах області;
-
у загальноосвітніх навчальних закладах області:
- створено необхідні умови для реалізації уроків фізичної культури;
- постійна увага приділяється медичним оглядам учнів, стану їхнього фізичного здоровя;
- під час планування уроків фізичної культури адміністрацією закладу враховуються матеріально-технічні особливості, санітарно-гігієнічні вимоги, що знаходить відображання в розкладі навчальних занять;
- у процесі підготовки до уроків фізичної культури педагогами використовуються типові навчальні програми (з грифом МОН України) та орієнтовне календарне-тематичне планування;на уроках фізичної культури у початкових класах використовується тематичне компонування матеріалу, за «школами» (до яких увійшли вправи, об'єднані за способами рухової діяльності), вербальне оцінювання;
- відповідно до пояснювальної записки навчальної програми «Фізична культура 5-9 класи», яку розроблено згідно з вимогами Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти (затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392), навчання в загальноосвітніх навчальних закладах області побудовано за модульною системою навчання;
- вибір навчальних модулів спрямовано на реалізацію принципу варіативності, який передбачає планування навчального матеріалу, відповідно до віково-статевих особливостей учнів, їхніх інтересів, кадрового та матеріально-технічного забезпечення навчального процесу;
- змістове наповнення варіативної складової навчальні заклади формують самостійно із модулів, запропонованих навчальною програмою; так, у 5 класах учні опановують 4-6 варіативних модулі («Футбол», «Волейбол», «Плавання», «Легка атлетика», «Лижна підготовка», «Баскетбол», «Настільний теніс», «Гімнастика»);на опанування обраних модулів відводиться приблизно однакова кількість годин (18-24), але не менше ніж 18, також не виключається можливість вмотивованого збільшення чи зменшення кількості годин на вивчення окремих модулів, при цьому, критеріями відбору варіативних модулів є: наявність матеріально-технічної бази, місцеві спортивні традиції, кадрове забезпечення, бажання учнів та ін.
- під час проведення уроків фізичної культури дотримується процедура щодо вимірювання пульсу учнями, використовуються вправи різного рівня рухової активності, здійснюється оцінювання навчальних досягнень учнів (основна, старша школа);
- значна увага приділяється позакласній роботі з предмету та співпраці з дитячо-юнацькими школами.
За відсутності порушень у плануванні та організації навчально-виховного процесу в загальноосвітніх навчальних закладах області (м. Конотоп, Конотопський район) за напрямом «фізична культура», Дятленком С.М. було відзначено позитивну роботу педагогічної громадськості області.
Суттєвих зауважень зроблено не було, що позитивно характеризує спільну діяльність відділів освіти, методичних кабінетів, шкільних предметних методичних обєднань учителів за відповідним напрямом діяльності.
Проте, збентеженість викликала кількість учнів, віднесена до підготовчої медичної групи за результатами медичних оглядів.
Окрім того, за результатами роботи на місцях, педагогам доречно звернути увагу на:
-
на можливість розширення спектру використання різних варіативних модулів у навчально-виховному процесі щодо опанування фізичної культури;
-
активізації роботи учителів щодо розробки авторських варіативних блоків (програм) з метою подання на отримання грифу МОН України;
-
реалізації календарно-тематичного планування самостійно учителями навчальних закладів, відповідно до орієнтовного, дотримуючись процедури їх погодження та затвердження.