Як уберегти українських підлітків від вербування та залучення до диверсійної діяльності.

111116 липня за ініціативи Сумської обласної військової адміністрації відбулася пресконференція щодо недопущення поширення російської пропаганди серед дітей та підлітків Сумщини, запобігання їх вербуванню та залучення до диверсійної діяльності.

Захід проведено з метою інформування громадськості Сумщини, педагогічних працівників, батьків про ризики вербування, з якими можуть зіштовхнутися неповнолітні під час перебування у соціальних мережах, зокрема Telegram, месенджерах, про приклади диверсій, які вчиняли діти на прохання незнайомців у соціальних мережах та кримінальну відповідальність, передбачену за диверсії у військовий час (до 15 років ув’язнення або довічне позбавлення волі).

До пресконференції долучилася методист навчально-методичного центру психологічної служби КЗ Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти Лариса КОНДРАТЕНКО. У своєму виступі вона наголосила, що російські спецслужби не гребують будь-якими способами досягненням своїх цілей і використовують для цього українських дітей. Наразі вони вербують неповнолітніх для підпалу автівок військовослужбовців ЗСУ, обіцяючи за це винагороду. Пропонують такий «заробіток» підліткам через соціальні мережі, месенджери. Така ситуація та вербування українських дітей – черговий спосіб рф дестабілізувати ситуацію в Україні. Наразі рф може вигадує різні схеми вербування. Як приклад, раніше з території рф вербували українських дітей і змушували їх повідомляти про мінування шкіл та інших закладів.

Це зумовлює необхідність організації роботи і в закладах освіти зокрема щодо профілактики потрапляння підлітків у ситуації вербування російськими спецслужбами та залучення їх до протиправної діяльності на території України.

Перш, ніж зупинитися на порадах щодо напрямків організації цієї роботи, важливо визначити деякі причинах, які призводять до того, що ці пропозиції з боку російських спецслужб знаходять відгук саме у підлітків, чому для дестабілізації суспільства вони роблять акцент саме на дітей 13-17 років. Наразі       рекомендації щодо організації профілактичної роботи з цього питання з врахуванням цих причин дозволять зробити її усвідомленої та ефективною.

По-перше, це вікові особливості підлітків. Для дітей 13-17 років характерною є несформованість тих ділянок мозку, які відповідають за контроль, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, можливість передбачати наслідки подій, власних та чужих вчинків. Ці ділянки закінчують своє формування у віці 28 років. Це призводить до того, що користуючись своїм правом на особистий вибір, підліток до кінця не усвідомлює, що до цього вибору йогу навмисне підштовхують, а відповідати за зроблене прийдеться в повній мірі саме йому і серйозно (відповідальність за диверсії у військовий час – до 15 років ув'язнення або довічне позбавлення волі).

По-друге, підлітки прагнуть до ризику, тим самим вони випробують себе, свої можливості, перевіряють на міцність систему норм, правил суспільства, в якому живуть. Але за несформованості критичного мислення вони, як ніхто інший, схильні потрапляти у небезпечні ситуації.

Це ще й період сепарації від батьків, формування власної системи цінностей шляхом перевірки системи цінностей, закладеної батьками та суспільством. І якщо ці цінності закладалися у несприятливих умовах, за відсутності поваги до дорослих та довіри, безпеки у стосунках, неумотивовані, такі цінності будуть швидко забуті і підліток почне активно розширювати межі дозволеного, випробуючи суспільство на його правову, моральну, етичну спроможність.

Підлітковий вік – це період усвідомлення свого місця у суспільстві, майбутнього, період планів та мрій. А реалізація мрій, природно, потребує або активної праці та/або матеріальної складової. Тому підлітки легко «ведуться» на можливості «легкого» заробітку, відгукуються на оголошення на зразок «2 тис. доларів, навички не потрібні, тільки ваш телефон і час». І якщо дорослі легко усвідомлюють всю абсурдність ситуації,  то підліток «не задумується», що стоїть за такими щедротами та не усвідомлює шкоду, яку може завдати і собі, і оточуючим.

І останнє, на чому я б хотіла наголосити – підлітки не відчувають своєї залученості у війні та наближенні нашої перемоги. Тому відгуки на пропозиції «зробити щось важливе» оцінюють як можливість заявити про себе.

Отже, враховуючи зазначене, що дорослі, педагоги, батьки можуть зробити, щоб уберегти підлітків від вербування.

  1. Перше, що можуть робити і педагоги, і батьки – це сприяння формуванню критичного мислення, розвиток навичок прийняття відповідального рішення, оволодіння сучасними технологіями розв’язання складних ситуацій, цілепокладання у значимих для підлітка життєвих ситуаціях шляхом проведення практичних тренінгових занять, аналізу конкретних ситуацій.
  2. Підвищення правової свідомості та відповідальності шляхом інформування, ознайомлення із нормативними актами, розбір конкретних прикладів із застосуванням цих законів.
  3. Враховуючи, що цей процес наразі активно здійснюється через соціальні мережі та месенджер актуальності набуває просвітницька робота щодо з дітьми щодо медіаграмотності та медіагігієни. Робити ставку на заборону користатися певними соціальними мережами або встановлення застосунку «батьківський контроль» зокрема, коли мова йде саме про підлітків, точно не можна. Адже в цьому випадку велика вірогідність, що дитина буде діяти, по-перше, всупереч, а по-друге найде можливість обійти батьківський контроль. А от познайомити підлітків з прийомами онлайн-вербовки та правилами їх уникання, навичками розрізнення фейкової інформації від достовірної, пояснити, яка інформація є секретною і які наслідки її розголошення матиме як для країни, так і для дитини, її рідних – точно треба. Також підліткам варто розповідати дорослим про нові онлайн-знайомства, використовувати офіційні ресурси для отримання і перевірки інформації та уникати відвідування сайтів із сумнівним змістом. Важливо підкріпити це інформування конкретними прикладами винесених вироків. Добре, якщо цю роботу проведуть військові, поліція – люди, які не з теорії знають, про що говорять і можуть дати конкретні відповіді на питання.
  4. Протидіяти вербуванню можна також через формування сталої, свідомої системи цінностей, таких як патріотизм, відчуття національної приналежності та єдності. На відміну від передачі знань з будь-якої навчальної дисципліни націоналізм та патріотизм можуть успішно впроваджуватися у свідомості дітей та молоді лише наскрізно, через осибистий приклад та долучення до соціально значимих активностей. Такою проактивною діяльністю сьогодні є волонтерство, але в межах компетенції (як то виготовлення оберегів для військових, підготовка вітальних листівок, збір коштів від продажу власноруч виготовленого на ярмарках-продажах на конкретні потреби ЗСУ), створення молодіжних груп підтримки для дітей із родин ВПО, запровадження молодіжних проєктів. Прикладом такої діяльності є проєкт «Підтримуємо Героїв», запроваджений у 2023/2024 навчальному році навчально-методичним центром психологічної служби Комунальної установи Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти.
  5. Налагоджувати довірливі стосунки у родині, спілкуватися з дітьми, цікавитися, як вони проводять свій час, в яких соціальних мережах зареєстровані, щоб мати можливість коректно пояснити можливі небезпеки, які несе та чи інша мережа, месенджер щодо можливого ризику вербування, які можуть бути наслідки, познайомити із схемами вербування, щоб зіткнувшись із чимось схожим, дитина була готова реагувати відповідним чином (протистояти тиски, маніпуляції, повідомити батькам та звернутися до поліції).

Блогът Click here очаквайте скоро..

Full premium Here download theme for CMS

Bookmaker Bet365.gr The best odds.

Офіційні посилання

presidentmonualogo ХРЦОЯОбаннер прозоро new

Додаткові посилання

DSJO logo

BPD 205

Група на Facebook

Facebook

Офіційні посилання

sumyodasoradaDepartmentIMZO